Påtning - någon?

Oj,oj.....hur kunde jag missa den. Jag har själv boken. Nå'n gång på 70-talet var jag på bibban i Jakobsberg och läst om vår sport i "I alla väder". Tände direkt och hastade in till sta'n och hittade boken.
Tack för påminnelsen.
T
 
Nu hann Thure B för mig att läsa Åke Fellboms bok. I denna bok finns en bild på sidan 61 med en person (ett barn) somt har en lina diagonalt över överkroppen
Och Torpet har tydligen även han den boken. Jag köpte min bok på ett antikvariat. Boken fanns i skyltfönstret så jag köpte den på direkten, även om boken var förhållandevis dyr.

Nu har jag snabbt bläddrat igenom SSKS’s jubileumsbok och där finns några bilder på ”gamla” livlinor inklusive en annons på en räddningslina från Nordiska kompaniet för 3 kronor
 
Gamla räddningslinor hade en läderkorv som var fylld med blyhagel vilken fungerade som kastvikt, En fullträff i den nödställdes knopp sänkte honom för gott.


När jag gick i åk 7 eller 8 hade vi på en gymnastiklektion kastövning med en sådan lina på ishockeyplanen som fanns utanför skolans gymnastikhall.

Till vilken nytta kan man fråga sig då ingen sett en sådan lina förut, än mindre ägde en. Och precis som Seboserver skriver, var nog den linan mer för att döda än att rädda folk.


/Per
 
Uppslaget sid 144-145 i jubileumsboken visar påtat lina och hur den görs klar för kast.

Rätt pyssligt och knappast ägnat att utföras från vak.

Thure
 
Åkte skridskor på Edsviken med min far Ulf idag. Frågade om hur livlinan apterades på 50-talet.

Blytyngden invirad i linan.

Thure
 
Nu har jag spanat i "boka". Jag har ju inte för avsikt att skapa en användbar lina i st. f. den moderna jag normalt använder. Jag tycker att jag nu har tillräckligt nycket info och handlag för att fixa till den attrapp jag behöver i retrosammanhang.

Tack alla för input.
T
 
I SSSKs årsbok 1950-51 finns denna skiss som återgavs 60 år senare i årsboken 2011 sid 31.

Dvs hur man fick linan att köpa ut.

Thure
 

Bilagor

  • 20160424_221027.jpg
    20160424_221027.jpg
    24 KB · Visningar: 376
I samma artikel i SSSKs årsbok 2011 sid 29 finns denna bild av en påtad lina.
Foto Lars Håkan Lindqvist.
 

Bilagor

  • 2016-04-24 22.26.23.jpg
    2016-04-24 22.26.23.jpg
    19.5 KB · Visningar: 442
Eftersom den blyfyllda klumpen fortfarande förekommer i scoutsammanhang, dock mer för tävling än livräddning, har jag övat på att vira in klumpen i linan så att den går att trycka ut och sedan kastas iväg.
Har inte påtat ihop linan på det visade sättet men det såg snyggt ut.

Vid skridskoåkning med våra scouter övas med och används mer moderna linor;)

/Per
 
coilade rep

När jag gick i åk 7 eller 8 hade vi på en gymnastiklektion kastövning med en sådan lina på ishockeyplanen som fanns utanför skolans gymnastikhall.

Till vilken nytta kan man fråga sig då ingen sett en sådan lina förut, än mindre ägde en. Och precis som Seboserver skriver, var nog den linan mer för att döda än att rädda folk.


/Per

Som miniorscout på senast 70talet kastade vi också med livlinor där klumpen var avläder med bly inuti - räddningseffekten som sagt inte perfekt. Däremot kom hansalinan ungeför då också och den användes då vi paddlade. För kast-träning/-tävling på land (torrövning) så funkade blyklumpen bra och kan tänka att den gled bra på is men med risk för den nödställde.
Vi snurrade inte ihopa repet särskilt fint men det som visas på bilderna påminner starkt om hur klättrare ibland coilar sina rep (finsn något bättre svenskt ord - fläta?). Klättrare har ju samma situation - rep ska medföras och utan att lösa upp knutar/knopar trasselfritt kunna vecklas ut till sin fulla längd. För klättraren kanske mer av gravitationen än av skrinnarens kastkraft i armen.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.