Wiperboard?

Vad är åsikterna om denna skridsko? Hittar väldigt lite omdömen om den. Är det någon som har provat som kan säga om dom är bra?
Jag tycker den ser intressant ut.
 
Kanske lite kort inlägg tidigare. Jag har hållit denna skridsko i handen och tycker att den verkar genomtänkt. Men det går inte att sidoförskjuta skenan i förhållande till foten och man blir beroende av att ha Salomons Pilotsula på kängan.

Några kamrater har provkört på ÖIP och varit relativt nöjda.

Hur testad den är på krävande naturis vet jag inte.

Thure
 
Skridskon är gjord för holländska förhållanden, alltså mestadels släta och oftast snöfria isar. Bindningen är som alla "klappare" en mekanisk konstruktion som borde vara känslig för hopfrysning vid vissa fören. Är mekaniken åtkomlig för uppvärmning med termosvatten eller fingervärme så är det väl inget större problem. Därom vet jag dock intet. I Holland verkar priset vara närmare det dubbla mot för "vanliga" grillor. Jag är också nyfiken; kanske ett besök hos Pikmakar'n skulle vara nyttigt.
 
Wiperboard

Köpte Wiperboard hos Pikmakarn efter moget övervägande.
I väntan på naturis i Småland åkte jag till en bandyhall tidigt en morgon. Så gott som ensam, hård fin is.
Det kändes som jag inte åkt på något annat från början:
Frånskjut-ansättning-skärombyte kändes mycket bra direkt.
Låg vikt, bindningarna verkligt genomtänkta, Salomon Carbon RS (skatepjäxa) gav en mycket bra kontakt mellan fot och skena.
Översteg i kurvorna kändes lika lätt och naturligt som med hockeyrör.
Ser verkligen framemot att få sträcka ut på kommande isar på våra sjöar här i Småland.
 
Wiperboard på naturis. Svåra att bryna?

Köpte Wiperboard hos Pikmakarn efter moget övervägande.
I väntan på naturis i Småland åkte jag till en bandyhall tidigt en morgon. Så gott som ensam, hård fin is.
Det kändes som jag inte åkt på något annat från början:
Frånskjut-ansättning-skärombyte kändes mycket bra direkt.
Låg vikt, bindningarna verkligt genomtänkta, Salomon Carbon RS (skatepjäxa) gav en mycket bra kontakt mellan fot och skena.
Översteg i kurvorna kändes lika lätt och naturligt som med hockeyrör.
Ser verkligen framemot att få sträcka ut på kommande isar på våra sjöar här i Småland.

Har idag provat Wiperboard på naturis. Kändes lika bra som man kunde ana vid testet i bandyhallen. Kommer i fortsättningen alltid ha med dessa skridskor. Vid risk för dålig is och därmed eventuella problem med Wiperboard får andra skridskor följa med också, till att börja med.

Svåra att bryna?
Se bilder på hur jag löste infästningen för bryning hemma.
Två st. M5 skruv igenom en fyrkantprofil i stål, 20x20mm, och in i skridskons fria gängade hål framför hälklotsen. Dessa hamnar i centrum och drar alltså skridskon rakt ned. Fyrkantprofilen har i centrum en M6 gängad stång ner i bottenplattan. I längsled stoppar hälklotsen skenorna vid bryning. Skridskons ovansida ligger plant dikt an mot underlaget. Fungerar utmärkt!
 

Bilagor

  • (null) (1).jpg
    (null) (1).jpg
    54 KB · Visningar: 1,172
  • (null) (2).jpg
    (null) (2).jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,082
Bryna Wiperboard

Skridskon är gjord för holländska förhållanden, alltså mestadels släta och oftast snöfria isar. Bindningen är som alla "klappare" en mekanisk konstruktion som borde vara känslig för hopfrysning vid vissa fören. Är mekaniken åtkomlig för uppvärmning med termosvatten eller fingervärme så är det väl inget större problem. Därom vet jag dock intet. I Holland verkar priset vara närmare det dubbla mot för "vanliga" grillor. Jag är också nyfiken; kanske ett besök hos Pikmakar'n skulle vara nyttigt.

Köpte Wiperboard hos Pikmakarn efter moget övervägande.
I väntan på naturis i Småland åkte jag till en bandyhall tidigt en morgon. Så gott som ensam, hård fin is.
Det kändes som jag inte åkt på något annat från början:
Frånskjut-ansättning-skärombyte kändes mycket bra direkt.
Låg vikt, bindningarna verkligt genomtänkta, Salomon Carbon RS (skatepjäxa) gav en mycket bra kontakt mellan fot och skena.
Översteg i kurvorna kändes lika lätt och naturligt som med hockeyrör.
Ser verkligen framemot att få sträcka ut på kommande isar på våra sjöar här i Småland.

Funkar det inte att bara borra hålor i aluminiumplattan, och skruva grillorna fast träklossar?

Skridskons aluminiumplattas ovansida är inte plan utan v-formad. Jag tror inte att det är lämpligt borra i den. De gängade hål som finns i skridskons ovansida är grunda. Om man kapar till en metall profil och skruv med anpassad längd går det förmodligen att skruva fast en profil på skridskornas ovansida, i den bakre delen av skridskorna. I den främre de
har jag svårt att se en enkel lösning.
 
Wiperboard - ny kurva

Var och testade mina nya Wiperboard igår på Östermalms IP.

Tycker det funkade fint som snus.

Fråga: är det någon som ändrat kurva till en kortare på sina Wiperboard?!

Har kortat/ändrat kurva på mina gamla avkapade Skyllermarks blå. Tyckte de blev mycket bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...