Avhoppning av kedja?

Tjenare ni som kan!!!
När jag cyklar så hoppar kjedja av, men det är bara när jag använder den MELLERSTA kugghjulet!!!! Jag behövet inte ta i så hoppar kedjan.

Vad är felet? Är det Kedja, kugghjulen ifram, kugghjulen ibak som behövs byta eller behöver man bara ställa in växlarna?

Jag har frågat polare som kan lite, men jag får alla möjliga svar...

Så jag hoppas att det är någon där ute som vet...

Tack i förhand!!! / Jonas
 
Framväxeln

Är kuggar och kedja slitna? Eller är kuggkransen skev? I så fall är det kanske där felet sitter.

Det är nog troligast att det är en inställning av framväxeln som behövs(och gör man det själv så är det ju billigt oxå). Det brukar finnas instruktioner hur man gör på div cykelsiter, och även i Shimanos (om du nu har Shimano) egna manual.

/Håkan
 
Kedjans längd

Hejsan!

Är verkligen ingen expert vad gäller kedjor. Fast det jag har hört är att man plocka bort upp till 6 länkar innan kedjan blir för kort. Testa att plocka bort en länk eller två.
Annars låter det mest som att kuggarna är slitna.
/kristian
 
Justering (och byte av drev)

Hej!

Det låter som om att du i första hand behöver justera växlarna. Låt ett proffs göra detta om du är osäker. Då kan du gå tillbaka och få en finjustering efter ett tag igen. Annars är det lätt att man skruvar och skruvar men ändå inte får det bra. Be dem samtidigt kontrollera att allt sitter som det skall. Ibland kan man få en alldeles så liten smäll på någon detalj som kan göra att växelföraren kommer ur sitt orginalläge och då kan man skruva sig blå...

Om kedjan däremot "rappar" vid belastning, dvs tappar greppet på kuggarna och DÄRFÖR hoppar av är det troligare att du har slutna kuggar/kedja. Ibland kan det hjälpa att byta till en bättre kedja men har du kör så här länge är drevbyte att rekommendera. Det räcker oftast att byta "mellan" och "yttre" drevet fram. Innerst (lilla drevet) sitter oftast ett hårdare drev (då det är så litet gör inte den extra vikten så mycket) och det slits därför inte så snabbt. Det finns billigare varianter än en Shimanos egna. Kolla exempelvis efter EngagementRings hos CykelCity. Har kört på dem själv och de funkar BRA. Att byta drev klarar man oftast lätt själv.

Lycka till!

/ac
[Ändrat av Buda 2001-08-10 kl 23:22]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.