Slicks på MTB?

Slicks rullar på betydligt bättre än grova skogsdäck. Kör du bara asfalt är det en bra idé. Däremot är de inte så kul på grusväg. Om du även tänker ha cykeln på lite grus, men inte skogen, titta på semislicks. Ganska släta på mitten men mönster på kanten som tar tag när det blir lite mjukare. Du förlorar inte så mycket rull på asfalt.

http://www.madisonb2b.co.uk/netalogue/zoom/TYN053.jpg
 
Välpumpade slicks är trevliga på vägar där dobbar inte behövs... Grovt mönstrade terrängdäck bra i terrängen, där det behövs bra grepp över stock och sten.

Är det ren asfalt, kan det det räcka med 1" breda slicks. Blir det däremot en del grusvägar emellanåt, rekommenderar jag bredare slicks (alternativt semislicks) runt 1,5".

Kör du bara väg med den hojen, kan det vara en god idé att också se över utväxlingen i.o.m. att cykeln blir mycket mer lättrullad med slicks. Racerkassett i bak rekommenderas starkt, eventuellt i kombination med större drev i fram - som kan kräva et byte av framväxeln!
/Niklas
 
Kassett och drev är billiga så jag ska nog passa på och se över utväxlingen samtidigt.
Fram har jag 42/32/22 och bak 30/11.
Bra tips!

//TB
 
Senast ändrad:
Jag har letat efter lämpliga drevstorlekar men hitintills bara hittat 44 och 48 för framdrevet. 48 tror jag blir för stort så det lutar åt 44. Andra och tredjedrevet fram avvaktar jag ett tag med att byta, jag använder dom aldrig någonsin.
Bak ska jag förmodligen satsa på 12/21.
 
Jag har testat med slicks på min MTB och det funkar alldeles utmärkt. I mitt fall har jag inte bytt något annat än enbart däcken/slangarna. Det blir en annan upplevelse än med grova däck och väl värt att testa. Billigare än att köpa ytterligare än cykel och tar betydligt mindre plats i garaget också.
 
Jag har använt Hutchinson Top Slick, Geax Street Runner, Conti Sport Contact och WTB slicks.
HTS var smala - 1" - och vad jag minns så var det begränsningar på vilket tryck de rekommenderade. De rullade bra, men med pakethållare och cykelväska så var de känsliga för genomslagspunka.
GEAX var svåra att montera, rullade OK och var lite bredare. Funkade bättre. Bytte bort dem mest pga passformen. Måste gå att fixa en punka vid vägkanten.
Conti har varit OK, men däckssidan sprack oväntat snabbt på ett av dem.
WTB, vikbart, är nog favoriten, men pris och tillgänglighet gör att jag nog kommer att fortsätta med Conti.
 
Det blev Continental Sportcontact i dimension 32-559.
Cykeln rullar på fint men det är markant mindre omkrets på dom här smala däcken. Nu sitter det 44 drev fram (42 är original) men det är ändå för låg utväxling. 48 fram är nog optimal. Samtidigt kan 48 blir för stort på vintern då jag har grovmönstrade däck med bredden 55 mm. I så fall får man byta drev samtidigt som man byter till vinterdäck.
Inte lätt det här med däck och utväxling.....
 
Du har väl mer än ett drev i fram? Använd det stora på sommaren (med slicks) och de mindre till vintern (dubbdäck)

Alternativt är ju att ha en särskild vintercykel med utväxling därefter.
/Niklas
 
Scott scale 29

Jag köpte de smalaste däcken jag hittade till min scott scale 29 mtb, tränade inför, och cyklade vätternrundan på 11timmar, allt original vad gäller drev och växlar.
Grusvägar såg jag inga bekymmer att cykla med smala ,omönstrade däck, smaken är som baken :)
 
Det blev Continental Sportcontact i dimension 32-559.
Cykeln rullar på fint men det är markant mindre omkrets på dom här smala däcken. Nu sitter det 44 drev fram (42 är original) men det är ändå för låg utväxling. 48 fram är nog optimal. Samtidigt kan 48 blir för stort på vintern då jag har grovmönstrade däck med bredden 55 mm. I så fall får man byta drev samtidigt som man byter till vinterdäck.
Inte lätt det här med däck och utväxling.....

Jag har inga speciella tramptalanger, och jag kan nå 40 km/h på min MTB-pendlare med liknande däck och 42t som största klinga.
Om du inte spenderar betydelsefull tid i den hastigheten, arbeta på trampteknik istället för cykelteknologin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
magblixt Slicks Mountainbike 8
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...