"V-brakes is da shit" - eller ?

När jag köpte min cykel för drygt 12 år sedan hette det enligt säljaren att "V-brakes i da shit".
Nu när det finns hydrauliska skivbromsar etc undrar jag om mina bromsar i jämförelse fortfarande är "da shit" eller numera bara skit. ;)
Jag har aldrig haft uppfattningen att bromsarna varit otillräckliga. Tvärtom nyper de bra och med tillräcklig känsla för mina behov.

Vilka bromsar ger bäst bromsverkan ?
Vilka har bäst känsla ? (Säkert subjektivt, men för mig som bara testat en variant vill jag gärna höra hur andra uppfattar det.)
Vilka kräver minst underhåll ?
 
Tycker hydraliska skivbromsar är klart bäst! Tar bra med mkt fin känsla! Har hittills aldrig haft några som helst problem bara bytt padsen! Ända minus rätt så dyrt! Köpte bromsgummin till dotterns mtb nyligen å dom kostade 2x19:- på Jula köpte samma dag pads till min cykel på Sporttech för 2x239:-

/Janne
 
Att skivbromsar väger mer är ju inte självklart längre.
Dessutom är ju skivbromsfälgar ofta lättare.
Tiden börjar väll rinna ut för v-bromsarna. Dock är de ju ändå väldigt dugliga bromsar, i alla fall i torrt väder.
 
Xtr

Jag valde bort XTR V-bromsar på min Van Nicholas ZION till förmån för XTR skivor när jag byggde den. Om jag inte missminner mig är dessa XTR-M975 lättare än motsvarande V-broms? Viktmässigt så väger bromsarna ca 320 g, inkl handtag.

På min andra MTB har jag monterat XT grupp, vilket är betydligt mer prisvärt, om än tyngre, än XTR.

Min erfarenhet är att skivbromsar kräver minst underhåll under säsong. Köper man Shimano hittar du alltid reservdelar hos din lokala LBS. Det är en otrolig skillnad i bromsverkan mellan skivor och V-bromsar.

Vill du ha riktigt många åsikter postar du frågan på http://happymtb.org/
 
Skivbromsar är billigare i längden, främst för att man inte behöver byta fälgar men även för att de dyrare beläggen byts så mycket mer sällan. Detta räknat på året-runt-cykling. Cyklar man bara när solen skiner är sanningen en annan.

De lättaste V-bromsarna är troligen fortfarande lättare än de lättaste skivbromsarna, om man räknar totalt på det.

På vintern är skivbromsar helt överlägset, det är inte kul att först passera en vattenpuss med is som inte håller och sedan försöka stanna för bilar med is på fälgarna... Samma fenomen kan uppstå med skivbromsar men då försvinner isen mycket fortare.

Trialcyklister verkar fortfarande i hög grad föredra fälgbroms, men de har verkligen speciella krav och kan känna när fälgen rör sig i förhållande till navet...

Modulationen, dvs. att kunna bromsa lagom hårt, kan vara väldigt bra och väldigt dålig för både skivbromsar och v-bromsar. Men en bra skivbroms är klart bättre än en bra v-broms på den punkten, ett hydraulsystem flexar mycket mindre än ett vajersystem.

Är du nöjd med dina V-bromsar finns ingen som helst anledning att byta till skivor, speciellt inte som du sannolikt behöver byta naven och kanske även ramen. Men det kan vara en bra ursäkt för att få köpa en ny cykel. ;)
 
Är du nöjd med dina V-bromsar finns ingen som helst anledning att byta till skivor, speciellt inte som du sannolikt behöver byta naven och kanske även ramen. Men det kan vara en bra ursäkt för att få köpa en ny cykel. ;)

Tobbe kan ha rätt.
Men å andra sidan kommer du aldrig vilja gå tillbaka till V-bromsar efter att ha provat hydrauliska skivor.


Vill du ha riktigt många åsikter postar du frågan på http://happymtb.org/

Men det är en och annan happyit i här och svarar redan! :)
 
Tack för alla svar !

Det där med bromsverkan kan jag förstå om det är blött och kallt och risk för isbildning, men som i mitt fall (cyklar sällan när det är minusgrader) har jag hittills aldrig upplevt att jag inte har fått stopp på ekipaget på grund av bromsarna.
Jag kan alltid låsa bromsarna så att däcket glider mot underlaget (inte optimalt). För att få bättre bromsverkan borde jag därmed byta till andra däck, då bromsarna inte är den svaga länken.

Känslan i bromsarna kan jag inte uttala mig om, men med ett par nya belag till V-bromsarna känns det helt ok och jag upplever inte några problem med att bromsa med "rätt hårdhet".

Det där med en ny cykel är spännande men inte realistiskt för min del. Innan jag kan motivera det har jag lovat mig själv att jag minst måste cykla upp mot 100 gånger till på den cykel jag har och är nöjd med. Men på frågan om vad jag skulle göra om jag vann den där miljonen ligger en ny cykel nära till hands... ;)

Som en-gång-i-veckan-vid plusgrader-cykelpendlare känns mina bromsar fullt tillräckliga. Kul i alla fall att höra andras resonemang - tack !
 
Skivbromsar finns i två varianter , mekaniska och hydrauliska, min fråga är då hur skillnaden är mellan v-bromsar och mekaniska skivbromsar. Jag har alltid haft v-bromsar och svurit åt dem var gång man skall ställa in dem och ibland när jag har vart stressad har det slutat med att en kloss kommer åt hjulet och låter "sha-shoo, sha-shoo, sha-shoo,sha-shoo" när man är på väg till jobbet.

Slipper man liknande saker med skivbromsar och hur hållbara är skivor jämfört med V?

Lite nyfiken, för min nästa cykel kommer med stor sannolikhet att ha mekaniska skivbromsar.

Edit: Dumma jag. Såg nu att alla svaren stod i ett inlägg som jag läste lite för dåligt.
 
När jag köpte min cykel för drygt 12 år sedan hette det e

Vilka bromsar ger bäst bromsverkan ?
Vilka har bäst känsla ? (Säkert subjektivt, men för mig som bara testat en variant vill jag gärna höra hur andra uppfattar det.)
Vilka kräver minst underhåll ?

Skivbromsar (hydraliska) is the shit.
Bra skivbromsar är progressiva och har bra känsla, ofta räcker det med ett finger på handtaget.

Skivbromsar är relativt underhållsfria, har kört 5 säsonger på samma belägg.

En av de bästa sakerna i alla fall om man kör mycket i skogen är ju att man slipper vatten, lera och skit som fastnar på fälgen och nöter mellan fälg och bromsbelägg, och genererar trista ljud!
skivbromsar är i detta avseende helt tysta.
 
Bättre V-bromsar

Jag har alltid haft v-bromsar och svurit åt dem var gång man skall ställa in dem och ibland när jag har vart stressad har det slutat med att en kloss kommer åt hjulet och låter "sha-shoo, sha-shoo, sha-shoo,sha-shoo" när man är på väg till jobbet.

Även med bättre V-bromsar slipper du det.
Tex de här
http://www.bike-discount.de/shop/k234/a3957/xtr-v-brake-br-m-970-im-set.html?mfid=43

Tidigare hade Shimano även billigare bromsar med parallellogram, de kan finnas kvar hos en del handlare. Tex
http://cnc-bike.de/product_info.php...=3932&osCsid=4b7ec32cc6c781c64aeea945c059c31b
http://cnc-bike.de/product_info.php...=6875&osCsid=4b7ec32cc6c781c64aeea945c059c31b

Men glöm inte att det finns hydraliska bromsar som funkar för ramar med enbart v-bromsfästen
http://www.bike-discount.de/shop/k498/liste.html?od=2d
 
Skivbromsar är relativt underhållsfria, har kört 5 säsonger på samma belägg.

En av de bästa sakerna i alla fall om man kör mycket i skogen är ju att man slipper vatten, lera och skit som fastnar på fälgen och nöter mellan fälg och bromsbelägg, och genererar trista ljud!
skivbromsar är i detta avseende helt tysta.

Jag misstror inte på något sätt att du klarar dig 5 säsonger på samma belägg. Men i ärlighetens namn, du cyklar du inte så mycket?

Jag byter 2-4 gånger om året på stigcykeln, förutsatt att jag inte kör på mer kuperade ställen än Stockholm. Dom bromsarna används inte så värst mkt.
Cyklar jag däremot utför är det läge att byta belägg oftare, bottennotering var nog två leriga dagar i Åre för att köra slut på beläggen.

Vad gäller ljudet så är det också bara delvis sant. För när skivbromsarna väl börjar väsnas, då låter det mycket! Men generellt så håller jag med, det smågnisslade mer om v-bromsarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Handtag till v-brakes Mountainbike 1
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.