Anmäl er här för en "grupputflyckt" på ca 72km XC

Ja, då har jag satt ett datum för "utflykten" på ca72km. Den 15/6 klockan 9:00 samlas vi i Västerhaninge Centrum vid Norra parkeringen närmast Apoteket.Därifrån cyklar vi sen mot Starten. Vi behöver volentärer som tidsätter starten och målgången samt håller med vatten på vägen.Tips och idéer tas imot inför loppet.
Loppet går mellan Västerhaninge,Paradiset,Lida,Tumba,Albysjön och Stuvsta.Mer detaljer kommer sedan.Anmälan sker här under detta inlägg eller emailen till mej.
 
Kom igen nu

Don't chicken out girlz, sign up for this amazing event. You wont regret a thing. C'on ok.
 
Gränsfall

Jag tycker det är fel med en arrangerad tävling på Sörmlandsleden. Kalla det grupputflykt eller vad som helst men då tidtagning/vätskedepåer och publik anmälan kommer in i bilden har det gått för långt. Gå hellre med i en klubb och anordna tävlingen genom den.

Som nämndes av Bosse i den andra 42km-tråden så är det mer konstruktivt att hitta sina egna dragningar av banor/slingor/leder och att diskutera och dela med sig av dessa än att utlysa tävlingar på rena delsträckor av Sörmlandsleden.

Vi skall vara försiktiga med vår Sörmlandsled. Nog för att många cyklar på den, speciellt kring Hellasgården, men att köra tävling och utropa Västerhaninge-Lida som en egen 42km XC bana är nog i magstarkaste laget.

Niklas
 
Jag respekterar din åsikt

men vi vill inte göra en buisiness av denna sk tävling ingen vinner något mer än sluttiden. Vill testa en kul grej som grupp. Sen om man fattar tycke för denna sträcka och vill ha mera organiserat tävlingsinslag det får vi väl se iså fall. OK förresten så finns det 2 naturbrunnar på väg till Lida, och sen vattenkranar i Lida. Så det är naturliga depåer.
 
Fortfarande tveksamt...

OK, jag vill inte komma här och förstöra eller vara allmänt tråkig på något sätt. men jag måste säga att jag tycker "niglas" har rätt i sina synpunkter om sörmlandsleden som tävlingsled.

Jag är själv Mountainbikecyklist och har cyklat nämnd sträcka ett flertalet gånger, dock åt andra hållet, jag cyklar också andra delar av sörmlandsleden och på många andra stigar i området och tycker egentligen att det ni föreslår inte borde vara något problem. Nu är det dock så att vandringsleder är gjorda för vandring och i de avtal som säkert finns med alla inblandade markägare angående sörmlandsleden så står det säkert att leden är avsedd att användas av vandrare. Alltså så får man egentligen inte cykla på sörmlandsleden och vi kan nog hänvisa hur mycket som helst till allemansrätten men så fort man anordnar någon form av "evenamang", inofficiel tävling på befintlig led, ny markerad led eller ens regelbunden cykelaktivitet på led som är avsatt för något annat så är man definitivt inne i en gråzon som vi inte ska töja på till bristningsgränsen.

Tänk om någon vandrare skulle klaga hos tex markägaren på att han blev omkörd eller mötte en cyklist i full fart på sörmlandsleden och blev så rädd att han stod på näsan i blåbärsriset. Då finns faktiskt risken att denne vandrare sätter igång en debatt som verkligen sätter stopp för all cykling på sörmlandsleden. Risken för detta är inte särskilt stor i vanliga fall då man bör ta det lungt och gärna hälsa och kanske tillochmed stanna till för att inte skrämma livet ur någon, när man stöter på vandrare när man cyklar på vandringsleder. Men så fort ni för in tävlingsmomentet så innebär det att deltagarna kommer visa mindre hänsyn och köra fortare vilket markant ökar risken för upprörda vandrare.

Skulle ni på detta sätt sätta igång en för oss cyklister ofördelaktig debatt om cykling på vandringsleder då skulle iallafall inte jag bli särskilt glad oavsett om jag tycker att ni har rätt eller ej.
Tänk på att all cykling på vandringsleder måste ske på vandrarnas villkor. Därför anser jag att ni måste ha godkänt hos alla inblandade markägare (det är säkert flera) innan ni genomför er lilla aktivitet, oavsett vad ni ska kalla den.

Oavsett hur ni än gör, tänk på att ni blir ansvariga om någon skadas, deltagre eller vandrare, under ert lilla evenemang.

Har ni ordning på alla tillstånd så kan jag dock tänka mig att hänga på er lilla tävling. ;)

/Mattias Meldert
MTB-ledare Friluftsfrämjandets Stockholmsdistrikt.
 
Tveksamt kanske, men...

Håller med om att tävlingar är att gå över gränsen. Att då och då cykla i grupp tycker jag nog ändå är OK så länge man beaktar själva leden, vilket man kanske inte gör om man tävlar...

Hur som helst så har Botkyrka kommun lyckats reta mig något. På ett mindre sympatiskt anslag vid Lida friluftsgård finns ett stopptecken och en MTB. Texten talar om att det inte är tillåtet att cykla på markerade motionsspår samt Sörmlandsleden. Med detta har de lagt ribban för kompromisser och förståelse på en helt OK nivå för mig. Det enda sätt man kan bemöta sådant på är ju att totalt ignorera det. På ett annat anslag har de t.o.m. mage att hänvisa till "allemansrätten" när de hävdar att cykling i skog och mark är att betrakta som störande, och därmed inte tillåtet. Denna tolkning är de måhända inte ensamma om, men stöd i lagen, det har den inte.

Det känns lite som att en massa fotgängare har sprungit runt i skogen och paxat stigarna som om de gick på dagis.

Personligen tycker jag förresten att dagisklasser i skogen kan vara lite störande, men skulle aldrig tänka mig att jaga bort dem för det, även om de kommer från ett privat dagis med vinstintressen och torde vara att betrakta som organiserad utflykt...

Organiserade utflykter med "stavgångare" verkar också vara OK. Deras spår på hällarna (efter skidstavar med metallspetsar) kommer att kunna skådas fram till nästa istid.

"Tänk på att all cykling på vandringsleder måste ske på vandrarnas villkor...". Hmm, eftersom alla stigar i skogarna grundlagts av vandrare så har de alltså monopol på dem? Det är just denna inställning som är åt skogen.

Skogen är till för oss alla och bara för att friluftsorganisationerna från början bara bestod av vandrare har de inte tolkningsföreträde på vad som är störande, vad som förstör eller vad som är bästa sätt för alla att avnjuta vår natur. Om vi bara är tysta och snälla så kommer vi i framtiden inte att få cykla någonstans.

Cykla längs leden, men ta det lugnt där det är blött så ni inte förstör!

mvh/Niklas
 
tack för synpunkten

Grupputflykten var väl inte tänkt som en hardcore-tävling. Men vi vill cykla i grupp på kortast tid. Med vissa regler, som du nämner så ska vi respektera andra friluffare men då ska vi sakta ner så att ingen känner sej tvungen att skydda sej från en krasch. Kom med ideer om hur vi kan anordna en grupputflykt dårå den 15/6.?
 
interndebatten fortsätter...

Oj, det anslaget vid Lida ska jag definitivt ta mig en titt på... Vem har egentligen satt upp det?

Jag cyklar ofta runt i det berörda området eftersom jag bor i Tullinge. Konstigt att jag helt missat detta, man ser väl det man vill. ;)

Som jag sa så är jag själv mountainbikecyklist och jag menade inte med mitt inlägg att förbjuda någon något, jag försökte bara belysa den gråzom som vi faktiskt befinner oss i.

För att förtydliga mitt uttalande om att all cykling på vandringsleder måste ske på vandrarnas villkor. Så vill jag säga att med vandringleder menar jag här leder som är uppmarkerade som just vandringsleder (tex sörmlandsleden). Här är det faktiskt så att vandrarna har "paxat" en stig som deras iochmed att de har markerat upp den (något man inte får göra utan markägarens tillstånd) I den överenskommelsen som de då ingick i med markägaren så förklarades säkert vad leden skulle användas till. Och om inte cykling ingår i detta så har man inget tillstånd att använda leden.

På samma sätt skulle vi MED MARKÄGARENS TILLSTÅND kunna markera upp en mountainbike led någonstans och bannlysa vandrare från den med hänvisning till att de kan hindra oss och medverka till olyckor. Det beror helt på vilket avtal man kan få till med markägaren.

Observera dock att det är egentligen markägaren som bestämmer vad leden får användas till, inte vandrarna själva, men eftersom de är dom som kommer att klaga hos markägaren så gäller det att anpassa sig lite. Skulle det nu vara så att markägaren tycker det är jättebra att man cyklar på hans mark så kan vi ge blanka F-N i vandrarna... Problemet är ju bara den att vandrarna oftast har ett bättre förhållande till markägaren än vi cyklister. Och då kan klagomål från dem medföra att vi cyklister bannlyses från cykling på markerade leder, just med hänvisning till att denna typ av användning inte ingår i avtalet med markägaren för den markerade leden.

Ok nu känns det som om jag har pratat emot mig själv flera gånger om, men det är väl så det blir när man försöker vara opartisk trots att man inte är det...

Till grupputflykten:
Se till så att alla deltagare är införstådda med att ni cyklar på en vandringsled där annan aktivitet kan pågå under er lilla tävling. Bestäm sedan helt enkelt att man måste stanna, eller åtmindstone ta det lungt om man stöter på någon annan i skogen. Gör också alla införstådda med att tävlingen sker på deltagarens anvar och han blir personligen ansvarig om något tråkigt skulle hända.

För säkerhet skull bör ni se till att få OK från alla inblandade markägare också, men jag tänker inte skvallra om ni inte gör det.

Observera att min tveksamhet inför detta inte består i om ni gör rätt eller fel enligt lag. Det skiter jag fullständigt i. Ut anledningen till min tveksamhet är risken att något händer som gör att vandrarne blir surare än vanligt vilket faktiskt kan stoppa cyklingen i området på allvar.
Det bör nog inte vara uppenbart att ni sysslar med en tävling om ni fattar vad jag menar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.