Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Föredrar också Vic framför Leatherman alla gånger, men det är ju helt styrt av personliga behov.

Spydercos 2018-års modeller finns att kika på nu. Tyvärr inget som intresserar mig särskilt denna gång. ClipiTool är ett bra koncept, men lite väl stora och valet av verktyg är lite skumt...en konservöppnare är inte det jag behöver mest direkt.

https://www.knifecenter.com/listing...utm_campaign=2018-spyderco-pre-order&kcno=123

Hittar heller inget som får mig att spontanhandla ;).

~Paul~
 
Måste jag välja?

Jag har både en enklare Victorinox (med tre-fyra funktioner, korkskruv, kniv, kapsylöppnare, inhandlad i München 1989) och Leatherman Wave (av väsentligt senare datum). Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare.

Både kniven och sågen på Leatherman är väldigt bra.
I det ihopvikta tillståndet är tången inte huvudnumret hos Leatherman. Utan det är såg och kniv, jämte fil och - ja, jag vet inte vad det kallas - ett slags pappskniv (?).

Jag har haft en Leatherman PST i bältet sedan den kom ut på marknaden.
Micra har också burits en hel del. Någon Victorinox-variant har legat i fickan nästan alltid. På ryggsäcken sitter en Leatherman Charge Ti i bärselen.
Man får väldigt många Victorinox (i de storlekar som är fickvänliga) för den peng en Leatherman Charge Ti betingar.
Victorinox är de mest prisvärda fickverktyg som finns tycker jag. Dom är ofta billigare än kopiorna.

Jag väljer inte gärna antingen eller, utan snarare, både och.
/John
 
Även jag kör understundom både ock - Vic och Leatherman,
Men oftast, "till vardags", Vic och Spyderco Delica (en "pennkniv" och en annan "pennkniv", kanske inte helt lagligt...).
Vic har hängt med sedan 1989.
 
1. Du föredrar Vicar med såg och syl? Personligen har jag nog aldrig använt sågen eller för den delen sylen.

Mina Vicar får däremot gärna vara utrustade med:
  • Knivblad
  • Flasköppnare
  • Konservöppnare
  • Sax
  • Stjärnskruvmejsel
  • Skruvmejsel
samt korkskruv för att kunna inhysa den där lilla skruvmejseln till glasögonen :).

Inte konstigt att två av mina favorit-Vicar är Explorer (gärna den äldre typen), samt Outrider (när det handlar om den större varianten).

~Paul~
1. Nej, detta är bara exempel på SAK:s med knivblad, såg och syl.
Och jag har använt både såg och syl.
/Lux
 
Här är en annan valsituation: tre relativt likvärdiga överlevnads/bushcraft-knivar, i ungefär samma storlek.
Ovanifrån:
TBS Boar (rostfritt stål)
Fällkniven F1 (VG10-stål)
Esee 4 (kolstål)

Fällkniven är lättast och minst.
Därefter Esee 4.
TBS Boar väger nära ett kvarts kilo, med fodral och allt.
Men Esee 4 och Fällkniven F1 är kanske inte mina idealknivar... jag föredrar träskollor och skandinavisk slipning.
 

Bilagor

  • IMG_E1189.jpg
    IMG_E1189.jpg
    51.7 KB · Visningar: 440
Dagens kvartett:
Leatherman.
Victorinox.
Eagletac.
Bic.
/Lux
Precis, vill egentligen heller inte välja. Både L-man och Vic ingår också i mina rotationer. Men som jag skrev tidigare så hänger allting på den planerade sysselsättningen.

Hur som helst så visar du upp ett gäng trevliga knivar. Det är en trevlig sysselsättning när man väljer "dagens kniv/knivar" :).

Igår blev det för min del en Benchmade 707 Sequel:



En Victorinox 5.40 31.B Rambler fick också följa med :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.