Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

De flesta löpare begriper denna självskrivna regel och har så mycket hyfs att det inte påverkar min gång då de ska flåsa förbi så det e sällan några problem, men så kommer det en och annan som tycker att de har företräde och "bedriver en viktigare aktivitet", hojtar och står i. Saknar man denna grundläggande respekt och ödmjukhet inför andra kan man inte räkna med att få nått tillbaka.

Som om jag åker på landsvägen och så kommer en helljusblinkande bmw och lägger sig 2m bakom och vill förbi. Visst åk förbi du, men håll säkerhetsavståndet medan du väntar på fritt fram i motgående körfält. Saknar man denna respekt ger jag nada!... tvärtom så kanske jag bromsar lite istället.
 
Verkligen intressant att läsa tråden, även om den har fått en riktning som jag normalt brukar undvika att kommentera eller ge mig in i men nu kan jag inte hålla mig.....

Häpnar över hur någon anser sig ha "grundläggande respekt och ödmjukhet inför andra", samtidigt som samma person tidigare uttryckt att man "fullständigt skiter i" en annan människas behov......

Enligt min uppfattning är det just den inställningen som är grundproblemet oavsett i vilket läger den finns.....

//L
 
Att döma av tråden så anser mtbcyklister att det är en självklarhet att

* alltid få hålla hög fart i skogen även när man närmar sig gångare på smal stig
* att aldrig behöva använda ringklocka
* att det är en självklarhet att de som sysslar med snabb-fart-aktivitet har företräde i stigen och att andra ska flytta sig, även om det innebär för gångaren att krångla sig in i en daggvåt buske
* även på bilvägen är det bilar som ska anpassa sig efter cyklist, aldrig omvänt, det är ok att inte åka åt sidan när en bil vill köra om. Det är en rättighet att inte behöva hjälpa till i trafike och alltid köra nära mittlinjen även om man cyklar två i bredd.
* folk som inte håller med om detta borde fatta att "framtiden är här"
* folk som inte fattar att cyklister har företräde och ska slippa sakta in är inte ödmjuka
 
"En annan människas behov"?

Ja det var ju lustigt uttryckt, för det är ju precis det, dessa flåsare jag syftar på, gör! - skiter i "de långsammare" människornas behov och bara ha sin egen framfart i åtanke.

Men JA! - jag skiter i folk som inte respekterar mitt behov av att gå i min egen takt.
 
Hmm, denna själv dikterade profetia innebär alltså att alla som cyklar är idioter.....

Detta låter skrämmande nära någonting jag har hört innan.....

Vi firar nästa år att det var 70år sedan det eländet tog slut!


Skickas från min iPhone via DX8
 
Personligen brukar jag helt enkelt flytta på mig ifall jag utövar en långsammare aktivitet än person x. Varför? Därför att jag helt enkelt vill kunna göra saker i min egen takt utan att behöva tänka på att ha någon bakom mig. Oavsett syfte så tror jag många är i naturen för att koppla av från vardagen. Sen om det innefattar vandring, trail-running i vansinnig hastighet eller cykling spelar mindre roll för mig. Det finns mängder av människor som alltid tänker på sig själv i första hand, både i naturen och resten av samhället. Visst är det tråkigt men personligen så är det inget jag försöker haka upp mig på. Sen är det klart att det finns beetende som är på gränsen till vad som är okej, te.x om det utgör fara. Då bör man givetvis höja rösten. Handlar det dock om något oskyldigt som att bara vilja passera tycker jag att båda parter kan sköta det snyggt och respektfullt.

Kan inte förstå att man orkar vara så tjurskallig att man vägrar flytta på sig för att man var där "först" eller något liknande. Släpp förbi personen och njut istället.
 
Eller "spring/cykla förbi och njut istället" och dra inte in mig i era aktiviteter. Går det inte? Ja då är ni nog på fel plats.
 
Eller "spring/cykla förbi och njut istället" och dra inte in mig i era aktiviteter. Går det inte? Ja då är ni nog på fel plats.

Som jag skrev så bör båda parter kunna sköta det snyggt och respektfullt. Gör inte någon det? Big deal. Varför hänga upp sig på det och låta resten av upplevelsen bli förstörd?
 
Senast ändrad:
Suck...

Om jag går på en singeltrack och det kommer en cykel så flyttar jag på mig. Varför? För att jag kan, men det går troligen inte att cykla förbi utanför stigen. Om jag åker längdskidor där det bara finns ett spår och någon kommer i kapp så flyttar jag på mig. Varför då? För att det i princip inte går att köra om i lössnön utanför spåret. Om det är dubbelspår så ligger jag kvar och den upphinnande får ta det andra spåret.

När jag kör MTB så anpassar jag mig till de människor som finns i samma omgivning, saktar in och plingar eller säger hej hej innan jag kör förbi om det inte kan göras utan att det blir nära. Trist nog så kan i många fall gångare gå tre i bredd på våra motionsvägar så att det inte går att passera, men då får jag anpassa mig till det och som sagt göra dem uppmärksamma på att jag kommer bakom.

Ömsesidig respekt kallas det för, ingen har företräde eller rättigheter utan båda parter ha skyldigheter!

Var rädda om varandra där ute!
 
Suck...

Om jag går på en singeltrack och det kommer en cykel så flyttar jag på mig. Varför? För att jag kan, men det går troligen inte att cykla förbi utanför stigen. Om jag åker längdskidor där det bara finns ett spår och någon kommer i kapp så flyttar jag på mig. Varför då? För att det i princip inte går att köra om i lössnön utanför spåret. Om det är dubbelspår så ligger jag kvar och den upphinnande får ta det andra spåret.

När jag kör MTB så anpassar jag mig till de människor som finns i samma omgivning, saktar in och plingar eller säger hej hej innan jag kör förbi om det inte kan göras utan att det blir nära. Trist nog så kan i många fall gångare gå tre i bredd på våra motionsvägar så att det inte går att passera, men då får jag anpassa mig till det och som sagt göra dem uppmärksamma på att jag kommer bakom.

Ömsesidig respekt kallas det för, ingen har företräde eller rättigheter utan båda parter ha skyldigheter!

Var rädda om varandra där ute!

Bra sammanfattat! Kan bara hålla med.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...