Att välja cykel, hur svårt kan det vara?

Värt att tänka på är att prestandakurvan för cyklar och cykeltillbehör har formen mer av en bred, mjuk puckel än en skarp, smal spets.
Vad som utgör en signifikant skillnad eller inte är i högsta grad personligt, och vad gäller ren funktion i transport från A till B funkar det mesta.

För vissa cyklister är det väldigt viktigt att befinna sig där de anser att den absoluta toppen är medan andra inte märker någon skillnad innan de halkat långt ut mot flankerna.
Ovanstående tillsammans med skillnader i förväntningar och användning gör det väldigt svårt att ge några råd om vad som är en "tillräckligt" bra cykel för någon annan.

Ta växlar, t.ex: så länge prylarna är någorlunda rena, smorda och man växlar vid lätt belastning så funkar "allt" helt OK - även om dyrare grejer kan vara lite snabbare och mer distinkta.
Skillnaden börjar bli funktionellt viktig först när man vill växla under belastning, gärna i kombination med skitiga grejer.
 
Merida?

Jag har just (igår) köpte en mtb ganska spontant. Var i cykelaffären och skulle egentligen bara titta, men har funderat att köpa något under hösten. Har varit på jakt efter något som liknar min gamla Scott adventure från -91. Den blev tyvärr stulen -03 och sedan dess har jag klarat mig utan mtb. Men nu tänkte jag ta upp träningen igen.
Jag är ute efter cykling på stig och i berg i relativt lugn takt. Mer balans och backträning antar jag. Inte dom högsta farterna.
Det jag hittade var en Merida (...matts anaconda?) Jag tror modellen hette så. Ingen dämpad framgaffel (som jag är van vid från min gamla scott) och fälgbromsar.

Vad tror ni om mitt köp? Har ni några erfarenheter från Merida i allmänhet och den här modellen i synnerhet?
 
Enkelt att välja cykel

Många kloka ord från cyklister i denna tråden. Jag skulle nog tro att de flesta som ber om synpunkter när de ska köpa hoj är där jag var för tio år sedan. Det vill säga inte ännu cyklister. Strängt taget.

När jag får frågan från någon kamrat misslyckas jag alltid med mina råd. Det beror nog på att jag har lärt mig att uppskatta en ganska dyr kvalitet. En bra cykel kostar helt enkelt väsentligt mycket mer än en lågpriscykel. Vi har under ett antal år vant oss vid att konsumentprodukter blivit rasande billiga. För sparade jag ett halvår eller ett år för att köpa en cykel - vad motsvarar det idag? Kanske 10-30 tusen beroende på ekonomi. Men den som ännu inte är cyklist tycker att fem tusen är mycket trots förväntad kvalitet. Och att en tusenlapp för riktiga vinterdäck är ett skämt.

Börja med att cykla på vad som helst - det är kunskapen i kroppen som motiverar cyklisten att betala för ärligt hopsatta cyklar. Sanningen i min omgivning är att begagnade cyklar för kanske fem tusen kronor, upp till nya för sextiotusen funkar bra för seriösa åretruntmotionärer i skogen. Men en ny cykel för tre tusen kommer att bli en besvikelse i detta sammanhang.

Gör så här: Ta det du har eller det du kommer över på ett rimligt sätt och cykla där du har lust. När du märker att du blir svettig och att det blir tungt köper du ett par cykelbyxor. Cykla med kamrater som delar ditt intresse, med de samlade erfarenheterna blir det inte svårt att ta nästa steg i utrustningskarriären.

FÖRSÖK ALDRIG ATT KÖPA RÄTT CYKEL FRÅN BÖRJAN!

Gunnar
 
Inlägg 001:erfarenheter

Hej! Alla som är aktiva på detta inlägget,

Tänkte att jag skulle berätta lite om min erfarenhet när det gäller cyklar och service.
Den första cykeln som jag har är en Nishiki Hybrid 401 (v-broms), går mycket bra och har en toppfart på ca: 50-60 km/h. Har haft den i över 10 år men har underhållit drev, kedja, vajrar m.m. Väldigt noga vilket har minskat förslitningar. Men har faktist bytt fram och bakdrev + kedja en gång under cykelns livstid.
[Som med allt så måste saker och ting underhållas om det ska fungera].

Viktigt med vilken olja man använder på kedjan och drevan för att bevara dreven så länge som möjligt. Man ska heller inte ha massa överflödig olja => mer smuts och skit fasnar lättare. Mer allmänt så ska dreven och kedjan vara rena från smuts.

Har även senare köpt in en mountainbike, denna var mycket gamal och dåligt underhållen så har succesivt renoverat/uppgraderat delar på denna cyklen (men ramen var i bra skick). Det är lagt ner ca. 3000 kr (+ 500kr vid inköp av cykeln) på denna cykeln (Uppgraderat: Styrstång, Sadelstång, Sadel, bakkrans (bakdrev), framväxel, nya däck bak och fram och även hjulet bak.
Och i nuläget är den mycket skön och snabb att köra inom stads-förhållanden. Toppfarten ligger på ca: 47-50 km/h [beror ju på många olika faktorer (^_^)], ungefär som Nishikin men är något mer tungrullad. => medelhastigheten ligger lägre på landsväg men montainbiken vinner där det är mer ojämn mark.

Slutsats enligt min mening:

Som nämnt ovan så har jag lyckats fått en mycket gamal cykel till att bli en mycket bra pendlarcykel. Om vi säger att man har tänkt köpa en cykel för detta pris så menar jag att man alldrig kan få samma kvalite'.

Om man nu ska gämföra med en ny cykel så får man nog inte bara tänka på pris. Enligt min åsikt så måste det vara av bra kvalite. Lägre kvalite kanske fungerar för en del människor.
Men jag kör myket hårt med mina cyklar och måste ha cykeln i så bra skick som det bara går. Ligger och penlar mellan 20,30 och 47 km/h vid transport, och då måste växlar och allt fungera optimalt. Sliter en hel del när man kör på detta sättet, men så mycket roligare. (^_^)

Kan vara mer ekonomiskt att uppgradera en cykel än att köpa en helt ny en.
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter :)

/ Cykla säkert
 
Senast ändrad:
Bra inlägg

Mycket bra inlägg Gunnar :)


Många kloka ord från cyklister i denna tråden. Jag skulle nog tro att de flesta som ber om synpunkter när de ska köpa hoj är där jag var för tio år sedan. Det vill säga inte ännu cyklister. Strängt taget.

När jag får frågan från någon kamrat misslyckas jag alltid med mina råd. Det beror nog på att jag har lärt mig att uppskatta en ganska dyr kvalitet. En bra cykel kostar helt enkelt väsentligt mycket mer än en lågpriscykel. Vi har under ett antal år vant oss vid att konsumentprodukter blivit rasande billiga. För sparade jag ett halvår eller ett år för att köpa en cykel - vad motsvarar det idag? Kanske 10-30 tusen beroende på ekonomi. Men den som ännu inte är cyklist tycker att fem tusen är mycket trots förväntad kvalitet. Och att en tusenlapp för riktiga vinterdäck är ett skämt.

Börja med att cykla på vad som helst - det är kunskapen i kroppen som motiverar cyklisten att betala för ärligt hopsatta cyklar. Sanningen i min omgivning är att begagnade cyklar för kanske fem tusen kronor, upp till nya för sextiotusen funkar bra för seriösa åretruntmotionärer i skogen. Men en ny cykel för tre tusen kommer att bli en besvikelse i detta sammanhang.

Gör så här: Ta det du har eller det du kommer över på ett rimligt sätt och cykla där du har lust. När du märker att du blir svettig och att det blir tungt köper du ett par cykelbyxor. Cykla med kamrater som delar ditt intresse, med de samlade erfarenheterna blir det inte svårt att ta nästa steg i utrustningskarriären.

FÖRSÖK ALDRIG ATT KÖPA RÄTT CYKEL FRÅN BÖRJAN!

Gunnar
 
Jag köpte en hybrid förra våren och började motionscykla. Nu har jag en Scott 29" MTB och en Scott Hybrid (som fått smala 28 mm Continental). Finns inga genvägar. Vill gärna ha en räcer också men nu får det vara nog. Hur roligt som helst med en 29er (29") MTB med framdämpare. Har det här spåret bara ett par hundra meter hemifrån: http://igelbacken.blogspot.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
kanotnisse Välja cykel?? Mountainbike 8
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
tango välja slang och däck Mountainbike 28
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
nianmal Välja MTB Mountainbike 11
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
hgus2568 Corratec- Kommentar? Välja ramstorlek.. Mountainbike 1
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.