*#¤& Cykeltjuvar!

  • Trådstartare anderssonlarz@hotmail.com (Lasse)
  • Start datum

anderssonlarz@hotmail.com (Lasse)

Gäst
Jag har under mindre än två månader blivit bestulen på två cykler, en gammal Scott trotjänare och en relativt ny (-99:a) GT Tempest. Cyklarna stals i Umeå. Tänkte uppmana alla (om nu någon mot förmodan går i sådana tankar) att inte ta del i den "affärsverksamhet" som handeln med stulna cyklar innebär. Om någon hittar en halvrisig Scott Tonapah med ramnr: S3A4045 eller en GT Tempest med nr: 01907969 kan ni tänka på mig som ingen cykel har. Dessutom ger det ruttna försäkringsbolaget Trygg Hansa som jag har inte full ersättning eftersom jag inte tecknat den särskilda cykelförsäkring som man naturligtvis skall göra.


Håll i era hojjar hårt.


/Lasse (anderssonlarz@hotmail.com, om ngn har tips)
 

flite@home.se (Flite)

Gäst
Håller med

Håller med så klart. Riktigt tasktigt att gynna sådan verksamhet.


Har själv blivit av med en härlig Cannondale. Var skapligt irriterad då.


/Flite
 

vladde@www.com (Vladde)

Gäst
Min hoj e kvar:))))

Det enda o då menar jag enda stället men kan förvara sin fina mtb e i såvrummet! Annars e bra bygellås nödvändiga om man ska lämna hojjen nånstans. Jag har nada försäkringar!!! Jag hatar försäkringsbolag! Blir hojjen snodd så e det ens eget fel och glöm ersättning!
 

Mats

Gäst
tråkcykel

Jag har också blivit av med min ögonsten. Numera har jag två cyklar. En dyr och rolig träningscykel som aldrig förvaras på annat ställe än inne i lägenheten. Jag har inte ens nåt bygellås, då frestas man bara att ställa den någonannanstans. Sen har jag en 15 år gammal tråkig crescent 10-växlad som jag använder till vardagscykling, stöldrisk=0.
 
Stöldskydd

Jag har provat två olika stöldskyddstrategier:


1. Betongklump: Min MTB blev stulen i mitt källarförråd. Där finns inget vettigt att låsa fast cykeln i, så jag gjöt ett stort block av betong som jag nu låser fast cykeln i. Ett bygellås med extra lång bygel är till hälften ingjutet i klumpen så att bara ändarna på bygeln sticker ut. Man ställer cykeln intill klumpen, och låser fast ramen. En eventuell tjuv har då att välja mellan att 1) ha sönder låset, vilket inte är så lätt med ett bygellås av hög kvalitet, 2) släpa ut cykel + klump (väger ca 150 kg) och lasta upp det hela i ett fordon, 3) slå sönder betongklumpen så att låset friläggs, och därefter transportera bort cykel + lås. Ingen har försökt sig på något av detta hittills. Jag har dessutom satt upp ett draperi i förrådet så att cykeln inte syns vid en första blick utifrån.


2. Måla i ful färg: Jag köpte en helt ny MTB (medeldyr) för att ha som lite mer vardagsbetonad cykel. Det första jag gjorde var att plocka ner hela cykeln, måla alla komponenter kolsvarta och måla ramen i en annan färg. Det syns inte ett enda märkesnamn eller en enda bokstav någostans på hela cykeln. Ingen kan se vad det är för cykel, och man måste vara minst sagt expert för att se vad det är för växlar, reglage etc. En sådan cykel är i det närmaste osäljbar för en hälare. Jag har satt ett fast blocklås på, och ställer cykeln nästan var som helst. Efter ett år har den i alla fall inte blivit stulen. Synd att förstöra utseendet på en snygg cykel, men jag har kvar den i alla fall. Och funktionen är ju densamma.


MVH


Peter Ask
 

vladde@mail.com (Cartman)

Gäst
Intressant teori

Måla om hojjen. Man kan ha en skit dyr hoj som ser ut som en 2000 kronors mtb. Men även om man har en risig cykel ska man ändå ha bra lås!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hzz Cyclepro FR1 & FR2 Mountainbike 1
NYA SPD-PEDALER & SPD-SKOR SÄLJES FÖR 1000:- Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.