Behöver tips på paddeltur i Umeå.

Hej på er!
Paddlade kajak i somras och det var helt underbart! Nu är det dags igen...
Jag och en kompis (boende i Umeå) är sjukt sugna på att paddla kajak under en dag.
Har kollat upp div företag + utebutiken som hyr ut och det finns flera företag att ta kontakt med!

Skulle behöva lite tips på fina dagsrutter att göra längs med Umeälven.
Om det även finns bra rekommendationer på något specifikt företag - hör av er!

Tacksam för svar!

/Julia
 
Jag var på turistbyrån i Umeå för några veckor sedan och tog bland annat en broschyr om vandrings- och paddelleder i Umeå. Där finns några förslag som verkar fina (och kanske bättre än älven som ju är en av Sveriges mest utbyggda älvar).
 
Paddeltur

En fin tur är att paddla runt Obbola (som faktiskt är en ö!). Lämpligt är att starta vid den lilla hamn som finns på Lilltuvan. Sedan paddlar man söderut i älven, väster om Bredskär, och ut mot havet. Därefter längs med Obbolas södra strand, innanför Tarv, och in i västerfjärden som man sen tar hela vägen tillbaks och avslutar med den lilla kanal, Rinneln, som skiljer Lilltuvan från fastlandet.

Turen är drygt 25km och blåser det sydligt kan det bli lite spännande längst ut mot havet.
 
Sävarån

Jag är en rookie när det gäller paddling men ett tips är att göra som jag. Gå med i kanotklubben och få tillgång till deras kajaker vid nydalasjön. De har flera olika modeller och det är bara att låna. Man betalar 100 kr per år i medlemsavgift och 350 för en kanotabonnemangsavgift. Då får du en kod till förrådet och får låna kajakerna (med tillbehör) hur ofta du vill. Jag paddlade nyss från sävar till skeppsvik. Enkel och härlig paddling.
 
Jag paddlade kajak omkring holmön förra månaden. Väldigt mysigt med en massa shyssta paddelturer. Ligger ju en bit bort, men färjan är iaf gratis. Nästa sommar ska jag definitivt utforska mer paddling häromkring umeå, var ju som sagt var skitkul!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...