Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.)

Nu närmar det sig mitt första fiske efter näbbgädda.

Jag kommer väl bli stående några timmar i vattnet och hoppas få ett gäng.

Men, hur avlivar jag bäst de jag vill behålla (har aldrig haft en näbbgädda i handen) och vilken metod rekommenderas för att bevara den fångade fisken fräsch?
 
Jag vet inte om näbbgäddor skulle skilja sig från andra fiskar? Det brukar vara bäst att slå dem i huvudet med något (knogen eller en dagg).
 
Jag avlivar inte alla fiskar på samma sätt.

Abborre oftast nackbrott.
Gädda oftast nackstick (modula oblongatis)
Öring oftast hjärnslag (aldrig med knogen, tror inte på det)
Ål oftast huvudavskärning
osv.

...Min gamla fiskepolare Magnus Ugander har jag för mig bet ihjäl (över huvudet) abborrar vid pimpeltävlingar...

Jag undrar bara om näbbgäddan har egenskaper som att vara smal och hal, då kanske huvudsnitt är bäst... Jag föredrar dock att inte fippla med kniv ståendes i mina PVC-vadare från 1981 (jo då, de fungerar fortfarande utmärkt) ute i blåsigt vatten.
 
Tack för era svar Peter och Mipert, men jag blev tvungen att googla ändå. Priest var inte helt lätt att sålla ut något på av förklarliga skäl, men en sökning på blydagg gav mig antingen en strumpa fylld med sten/blyvikter, eller en blykula fäst i kedja. Så nu är jag med i matchen igen.
 
Näbbgädda avlivas enkeltmed slag över huvudet. en "präst" eller en liten rörbit eller nåt funkar bra. Förvaring vid vadning o fiske finns det en finurlig och superenkel lösning för, som jag och många andra använt oss av:

Ta en bit snöre, knyt ena änden till kroppen i bälte ellar annan lämplig fästpunkt, i andra änden fäster du en ca 1½dm lång pinne mitt på pinnen. Sedan trär du bara upp näbbis efter näbbis genom mun och ut genom gälarna, pinnen hela vägen alltså så att pinne blocker på tvären efteråt. Busenkelt.
Skitfiske på dig.
/Jörgen
 
Ja, som det sagts tidigare så är det lätt att avliva dom med en präst. Biltema har en alldeles förträfflig för 59:- (många präster hos redskapshandlare är betydligt dyrare) annars kan man improvisera.

Jag har använt en nätkasse som jag köpt för att förvara fångad fisk. Då blir fisken aldrig varmare än vattentemperaturen. Ska du vara ute länge så rekommenderar jag ändå en kylväska, på land, med inplastade kylklampar för att även den först fångade fisken ska vara fräsch när du kommer hem. Det är bara att traska upp när det inte är värsta huggsexan och lämpa av det du fångat så långt.

Fiskar du med drag så glöm inte att sätta någon form av förlängning, nylontafs, några fjäderringar mellan drag och krok. Näbbgäddorna slår till "bytet" med näbben och hugger därför sällan så att kroken biter.

Skitfiske på dig!=)
 
Senast ändrad:
Pinnen på snöret (kan inte nog rekomendera den, så enkelt och strulfritt) kallas för grönlandspinne om jag inte missminner mig.

En lite trist grej näbbgäddefiske (himla skoj annars) har med leken att göra. Mesta vadfisket på näbbisarna är förknippat med leken. Mestadels hugger fisken efter draget och den lilla trekroken eller flugan sitter i munregionen, men korta perioder kan man få flera näbbisar på raken som alla sitter krokade mitt på kroppen. Man kan i klart vatten se hur de följer efter drag o varandra men bara verkar "tackla" draget med kroppen. Jag tror de växlar mellan ätbeteende gentemot våra plåtbeten och mellan att lekbeteendet "spiller över" även på draget. Självklart ska man använda en rätt liten 3-krok för att minimera sådana felkrokningar, en eller ett par nummer mindre än vad som brukar sitta orginalmonterat kilar dessutom lättare fast sig i munnregionen vid "riktiga" hugg, men jag är tveksam över om det går att undvika helt o hållet , mete med flöte o sillbit är troligen enda vägen isåfall (lär vara effektivt och roligt men jag har inte testat det vid något bra tillfälle ännu).
 
istället för dagg/priest så kan man slå med handtaget på fiskekniven, med en snabb snärt så är det avklarat med ett vertyg man ändå har med sig..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ras Avliva Aborre? Fiske 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.