Krokar av märket

Krokar av märket Owner

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av Owner-krokar? Om jag har förstått det rätt så anses de framför allt i USA vara de allra bästa. Jag har hittat endast 3 nätbutiker som säljer dem.

OwnerTrebleStinger41.jpg
OwnerDouble.jpg


Dubbelkroken ser mycket intressant ut, framför allt i samband med tubflugefiske! En tubluga med en sådan krok kommer alltid att gå på rätt köl :)

~Paul~
 
Har varit i kontakt med en kille som importerar Owner krokar direkt från USA. Det skall tydligen vara de allra "svettigaste" krokar man kan få tag i.

Synd att han bara hade små storlekar (4, 6). Skulle behöva storlek 1 och 1/0, kanske till och med 2/0 till mina stora gäddskedar och wobblers. Får väl leta vidare.

Owner är tydligen det enda märke som gäller i samband med fiske efter nilaborre, inget annat håller.

~Paul~
 
bergh; sa:
och tänk vad mycket mer fisk man skulle få....
Precis, fisken skulle stå i kö för att nappa.

Skämt å sido, jag har tröttnat rejält på krokar som blir uträtade, rostar och går av i parti och minut. Jag skulle gladeligen ge lite mer för att få lite kvalité.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Skämt å sido, jag har tröttnat rejält på krokar som blir uträtade, rostar och går av i parti och minut. Jag skulle gladeligen ge lite mer för att få lite kvalité.

~Paul~

Nu för tiden med allt starkare linor föredrar jag att använda lite klenare krokar som rätas ut vid t ex bottennapp,den press som en fisk kan sätta på en krok är långt ifrån tillräcklig för att det ska hända.Det blir för dyrt att behöva köpa nya drag och lina för att man måste kapa den vid bottennapp.


peter
 
ping; sa:
den press som en fisk kan sätta på en krok är långt ifrån tillräcklig för att det ska hända.

peter
Hm, jag har den rakt motsatta erfarenheten. Två exempel:

1. Var i juli i Blekingeskärgården för att fiska gädda. Körde med en YP Utö på 25 g och fick ett bra hugg. Gäddan (som det visade sig vara) körde rakt in i vassen där den tjurade medan jag hade rejäl press på den. Jag använde ett 9 fots Elbe President Spö, Sigma Whisker Titan haspelrulle och en 0,17 mm Fireline. Efter mycket om och men så kom den till slut ut och jag kunde ta den med håven precis när den ramlade av trekroken.

Gäddan vägde runt 3 kg och det visade sig att trekrokens ena udd var helt böjd utåt i ca 65-70 grader och att det var ett rent under att den inte släppte tidigare. Vet inte hur det hade kunnat bli sådär men när jag testade att böja udden tillbaka igen, så var det inga som helst problem att göra det med ena pekfingret.

2. Det andra exemplet var när jag och en kompis fiskade regnbåge i Göta Älvs mynningsområde häromåret. Han fick ett rejält hugg på en av mina hembundna flugor, bunden på en laxkrok i storlek 4. Efter en rejäl press så kunde han till slut dra in fisken och när jag håvade den så hände samma sak igen. Den druttade rätt ner i håven. Kroken var också i det här fallet näst intill uträtad. Regnbågen vägde 5,41 kg.

Jag har också haft att göra med en del väldigt sköra krokar. Förra veckan så köpte jag några drag på Tradera och när de anlände så var de fula, ärrade och dana. Men krokarna var utbytta mot nya på alla dessa gamla drag (tyvärr). Jag är oftast inte nöjd med riktningen på nya trekrokar. De är ofta böjda väldigt mycket inåt, så också i det här fallet.

För att rätta till det använde jag en näbbtång och försökte att böja ut dem lite grann. Det här är något som jag har gjort många med varierande resultat. Varenda krok gick av vid den minsta lilla påfrestningen!! De var helt enkelt alldeles för hårt härdade.

~Paul~
 
Blingbling

Jo,krokarna som kommer med vid köp är nästan uteslutande skrot,faller isär i lödningen,bryts och rostar.Måste bytas innan man ger sig ut.Det finns många fina krokar för olika fiskesituationer,att en del är riktade inåt (s.k. cirkelkrok) beror på att det på nåt sätt gör att firren krokas i mungipan och inte i halsen,funkar iaf vid mete med enkelkrok,om man tänkt släppa tillbaka fisken.Nån har väl kommit på att det kanske funkar med trekrokar också.


peter
[Ändrat av ping 2005-08-29 kl 18:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ommadawn Böja krokar ? Fiske 5
storfiskarn? Hullingfria krokar? Fiske 7
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...