Gissa position Stockholms län

Nu kom du ett rejält kliv närmare, men även Ramsjön är betydligt större än gåtans svar.

Om detta vore en gåta i radions Ring så spelar vi skulle rubriken kunna vara "Vattendrag Hursa?" :)
 
Åvaträsk är riktigt. Kärr och träsk är ju olika namn på samma sak. Därför var Kärrsjön en nära gissning. Min koppling till Ring så spelar vi är väl självförklarande i princip :)
 
Här gick det inte att åka skridskor det var öppet vatten. Vad heter sjön?

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20191203-223653.jpg
    Screenshot_20191203-223653.jpg
    52.1 KB · Visningar: 220
Nu skulle jag ju kunna vara smart och specialstudera kartan lite för att se vad som passar bäst ihop med din bild, men i ärlighetens namn så menade jag just sjön Flaten i Flatens naturreservat (dvs där Flatenbadet ligger).

I övrigt känner jag bara till Tyresö-Flaten, men det kanske finns fler Flatensjöar i Stockholms län?
 
Då ger jag dig rätt i och med att du nämner Tyresö-Flaten vilket fotot avbildar. Uppe till höger i bildkanten finns hus.

Det finns inte så mycket bebyggelse vid Flaten söder om Skarpnäck.

Thure
 
Jag funderade på om det var bebyggelse eller en snötäckt yta/väg, men bildens upplösning var för låg i kombination med mina dåliga ögon för att jag skulle kunna bestämma mig. Men gissningen var ju helt ok i alla fall kan jag konstatera.

Saknar bild för tillfället så annan hugad får gärna bidra. Vore kul om någon från de norra länsdelarna kunde slänga in lite bildgåtor, känns som vi snart har varit i varje tänkbart hörn av Södertörn nu. :)
 
Känns definitivt som skärgård, men inte ytterskärgården. Känns som att jag har sett "tusentals" av hus liknande det gula när jag färdats längs kustbandet.

Så en första gissning blir Dalarö, kanske telegrafberget?
 
Skulle egentligen ha lagt till en ledtrådsbild men de är kvar hemma. Vad som inte framgår av tydligt av bilden och upplösningen som Utsidan erbjuder är att det i bortre bildfältet är fri havshorisont.

Ön med det gula huset har Waxholmsbåtsförbindelse nästan inte biltrafik däremot finns här en länsväg.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.