Tält för långcykling

Vad är "bra"?
Nu har du ju fått tips om flera tänkbara kvalitetsmärken, så urvalet är hyggligt avgränsat. Resten av beslutsgången handlar nog om dina egna prioriteringar vad gäller utformning av detaljer, öppningssätt, ventilation, vikt, pris, takhöjd och rymlighet i övrigt, hur du värderar en stor absid, om du får någon fördel av att tältet är självstagande etc, etc. En del av allt jag räknat upp står i konflikt med annat, så botanisera på resp. hemsida och klargör dina egna prioriteringar för dig själv. De behöver inte alls likna någon annans.

jo, förstår det. Men generellt kan det ju vara en specifik modell som är väldigt populär, en prisvärd modell. Då jag tänkt använda för långdistanscykling så tänkte jag väl att några antaganden går att göra från din sida, jag tänker oavsett om jag personligen skulle vilja ha en hyfsad absid för min packning så tror jag det i alla situationer är mindre viktigt än ventilation, pris etc. Förstår att mycket kan kollas från min sida, men sen är jag också 20 år och detta är första gången jag tänker på vad som är viktigt med ett tält, så i grunden försöker jag väl förlita mig till en viss del av er på utsidan som faktiskt varit igenom samma strul en gång i tiden.

Jag tänker att vissa saker är en smaksak, andra saker är inte en smaksak, och ni med erfarenhet har verkligen som det är förtydligat vad det står emellan enligt mig, jag har också tittat till stor del på recensioner på tält och varit i både butik och kollat på hemsidor, så jag gör så gott jag kan själv, men känner att jag behöver viss hjälp.

och som sagt, tack för all hjälp jag fått!
 
Jävligt najs att bara ha innertältet i "mesh" som på hubba hubba i tex öknen. Kunna se sjärnhimlen, ha känslan att sova under bar himmel samtidigt skyddad från insekter, ormar och spindlar etc.

Finns säkert en anledning till att exempelvis MSR HUBBA HUBBA är populärt bland cyklister i tex Afrika :p.

Olika tält för olika behov, smaken e som baken. jag behåller mitt lagade hubba hubba och kompletterar med ett Exped Orion Extreme =)

Mvh Daniel
 
Vad är "bra"?
Nu har du ju fått tips om flera tänkbara kvalitetsmärken, så urvalet är hyggligt avgränsat. Resten av beslutsgången handlar nog om dina egna prioriteringar vad gäller utformning av detaljer, öppningssätt, ventilation, vikt, pris, takhöjd och rymlighet i övrigt, hur du värderar en stor absid, om du får någon fördel av att tältet är självstagande etc, etc. En del av allt jag räknat upp står i konflikt med annat, så botanisera på resp. hemsida och klargör dina egna prioriteringar för dig själv. De behöver inte alls likna någon annans.

Skulle nästan kunna fråga vad du skulle valt i min situation och varför? Jag är då inte en robot och kommer inte bestämt ta det du säger, förstår att det bör tas med en nypa salt. Så förstår att det kan kännas konstigt att bestämt rekommendera en modell om jag kanske inte skulle gilla den, men du har mer erfarenhet än mig så till en viss grad bör jag kunna förlita mig på er bättre än jag kan förlita mig på mig själv.
 
Jävligt najs att bara ha innertältet i "mesh" som på hubba hubba i tex öknen. Kunna se sjärnhimlen, ha känslan att sova under bar himmel samtidigt skyddad från insekter, ormar och spindlar etc.

Finns säkert en anledning till att exempelvis MSR HUBBA HUBBA är populärt bland cyklister i tex Afrika :p.

Olika tält för olika behov, smaken e som baken. jag behåller mitt lagade hubba hubba och kompletterar med ett Exped Orion Extreme =)

Mvh Daniel

jo, jag räknar väl med att det kommer regna en del, stjärnhimmel låter väldigt trevligt, men hubba hubba låter inte lika mångsidigt som de andra valen. det låter som att du tänker likadant? kan du rekommendera exped? testat det ännu?
 
För svenskt klimat är inte hubba hubba det bästa iom mkt regn och blåst vid kusten där jag bor. Om jag skulle iväg till tex Afrika, SA eller Asien skulle jag lätt kunna tänka mig ett HUBBA HUBBA igen. Expedtältet är som sagt ett komplement och en annan genre av tält då man sätter upp det med innertältet. Perfekt i skärgården exempelvis :).

Om lostcyclist klarar sig med hubba hubba på alla hans tältnätter samt tex jag själv och många andra så klarar man sig nog allt med detta, dock inte roligt att sätta uypp detta i regn då man hellre väntar tills det regnat över av förklarliga skäl.

Tält efter behov och smak!
 
För svenskt klimat är inte hubba hubba det bästa iom mkt regn och blåst vid kusten där jag bor. Om jag skulle iväg till tex Afrika, SA eller Asien skulle jag lätt kunna tänka mig ett HUBBA HUBBA igen. Expedtältet är som sagt ett komplement och en annan genre av tält då man sätter upp det med innertältet. Perfekt i skärgården exempelvis :).

Om lostcyclist klarar sig med hubba hubba på alla hans tältnätter samt tex jag själv och många andra så klarar man sig nog allt med detta, dock inte roligt att sätta uypp detta i regn då man hellre väntar tills det regnat över av förklarliga skäl.

Tält efter behov och smak!

tack för ett utförligt svar, låter som att exped-tälten är mer för mig än hubba hubba, då jag tidigare har haft problem med just regnet, tror jag kommer ha liknande problem igen.
 
Skulle nästan kunna fråga vad du skulle valt i min situation och varför? Jag är då inte en robot och kommer inte bestämt ta det du säger, förstår att det bör tas med en nypa salt. Så förstår att det kan kännas konstigt att bestämt rekommendera en modell om jag kanske inte skulle gilla den, men du har mer erfarenhet än mig så till en viss grad bör jag kunna förlita mig på er bättre än jag kan förlita mig på mig själv.
Precis, det känns lite tokigt att peka på något enskilt tält, för inte ens om "jag varit i din situation" hade vi kanske valt lika. Till en europeisk sommarresa hade jag nog bara tagit med min bivybag, en tarp att spänna mot cykeln, och räknat med en och annan taktisk reträtt vid extremt busväder ;).

Tänker du inte regelmässigt tälta uppe på alpina bergskammar, så är Akto garanterat overkill. Om du i princip trivs med Aktos "arkitektur", så har som sagt bl a Helsport, Terra Nova och Vaude liknande, lättare och/eller billigare, men för dina syften ändå med marginal betryggande högkvalitativa modeller. Exped har sin Vela, med egna innovativa lösningar som man antingen gillar eller hatar (tänker på den blixtlåslösa öppningen).

Accepterar du några hundra grams högre vikt, så vidgas fältet. Det är många på detta forum som rekommenderat Bergans och Northstar som pålitliga och prisvärda.

Tänker du inte vandra med tältet utan "bara" cykla är det kanske värt att titta på de självstagande tältmodellerna - de väger ofta lite mer men är väldigt praktiska när man inte hittar någon förankring - det må vara en klipphylla eller en asfalterad långtradarparkering ;).

Är du lång, så kolla innermåtten - vissa av de minsta tälten är faktiskt märkligt korta och/eller platta i ändarna.
 
Precis, det känns lite tokigt att peka på något enskilt tält, för inte ens om "jag varit i din situation" hade vi kanske valt lika. Till en europeisk sommarresa hade jag nog bara tagit med min bivybag, en tarp att spänna mot cykeln, och räknat med en och annan taktisk reträtt vid extremt busväder ;).

Tänker du inte regelmässigt tälta uppe på alpina bergskammar, så är Akto garanterat overkill. Om du i princip trivs med Aktos "arkitektur", så har som sagt bl a Helsport, Terra Nova och Vaude liknande, lättare och/eller billigare, men för dina syften ändå med marginal betryggande högkvalitativa modeller. Exped har sin Vela, med egna innovativa lösningar som man antingen gillar eller hatar (tänker på den blixtlåslösa öppningen).

Accepterar du några hundra grams högre vikt, så vidgas fältet. Det är många på detta forum som rekommenderat Bergans och Northstar som pålitliga och prisvärda.

Tänker du inte vandra med tältet utan "bara" cykla är det kanske värt att titta på de självstagande tältmodellerna - de väger ofta lite mer men är väldigt praktiska när man inte hittar någon förankring - det må vara en klipphylla eller en asfalterad långtradarparkering ;).

Är du lång, så kolla innermåtten - vissa av de minsta tälten är faktiskt märkligt korta och/eller platta i ändarna.

tack för svar, jag har väl i regel då tänkt använda tältet mer än en gång, i blandade miljöer (tänkte kanske cykla genom usa i framtiden, möjligtvis klättra något berg) det är väl därför jag siktar på mer kvalitativa tält (det känns också som att man hellre kör overkill än köper skräp, jag menar ett kvalitativt tält håller ju ett par år). Tror jag börjat få en känsla på vilka märken som gäller åtminstone. Jag har väl tänkt titta om det finns något tält att hitta billigt (rea typ) utav det som rekommenderats.

Annars är det värt att säga att jag först tittade på akto men att jag efter ett tag fått känslan av att Unna och Soulo verkar trevligare.

tack för tipset med självstagande, kanske ska ta och titta på det också. börjar känna mig redo att köpa tält. Vattentätt, hanterar vind, yttertält först, hyfsad absid, passande längd, vikt och självstagande verkar vara de saker som är viktiga att tänka på.

Vaude, Big agnes, Hilleberg, Exped, Terra Nova. Verkar vara märken som jag sett nämnas ett flertal gånger på utsidan och tält som jag nog inte kommer ångra om något.

Detta känns som att det är vad jag fått ut av alla svar, resten verkar till stor del handla om smakfrågor. Stämmer det?
 
Du kan lugnt lägga till Helsport, samt även Bergans och Northstar, till din lista :).
Att ett tält inte är designat för himalajiska vinterstormar, betyder inte att det är "skräpkvalitet" i övriga avseenden :).
 
Många extremt rutinerade som svarat liknande här. Jag håller med, även om jag är novis :) självstagande och välventilerat borde vara viktigt. Betydligt viktigare än att resa inner+ytter samtidigt.
MSR, Marmot, MountainHardwear, Exped, Helsport, Bergans. Alla har de fina och prisvärda tält i toppklass.

På varma ställen måste det vara underbart att kunna använda tältet utan ytterdel och bara ha "mesh" liknande innerdel uppsatt.
 
(...) tänkte kanske cykla genom usa i framtiden (...)
Kan vara smart att köpa tält medan du är där - du slipper moms och tullavgifterna. PÅ USA-marknaden finns en uppsjö av för oss mindre vanliga lösningar, som säkert fungerar i rätt sammanhang. De lättaste tälten verkar generellt mer "optimistiska" än de nordiska modellerna vid val av säkerhetsmarginaler, och de flesta sätts upp med innertält först, men det finns undantag. Jag är väldigt tilltalad av Tarptents sätt att tänka, var nära att slå till på deras Scarp 1 men vågade inte utan möjlighet att klämma på tältet IRL; det skulle dessutom bli rätt dyrt att köpa det från Sverige.
Tältets största fördel tyckte jag var de dubbla absiderna/ingångarna (förstår inte varför det är så ovanligt - ett jättelyft för bekvämligheten, "utekänslan" och ventilationen) och att det kunde bli självstagande med sina kryssbågar. Med dessa bågar och ett "tätt" innertält i st f mesh är dock totalvikten ca 1,7 kg, alltså inget extremt UL.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...