Öppet vatten.

Änligen hittade jag öppet vatten norr om polcirkeln,Med fluglinan susande mellan sångsvanarnaså lyckades jag kroka 2st sikar på haröra guld.sommarn är snart här. Gaddo
 
Måste varit en skön känsla.


Mina renskötande släktingar i Finland (norr om nämnda polcirkel) säger att de har mycket snö men också plusgrader...
 
Vad tror ni, är det chans att man kan plocka upp en öring eller röding precis nu när isen släppt på en del fjällströmmar? En guldskalle funkar ju bevisligen på sik iaf :)
 
Fjädermygg!

Rödingen brukar gå vid iskanterna och sörpla i sig fjädermygg. Testa att fiska med såna imitationer (svarta med en liten flytkropp längst fram). Fiskas mycket mycket sakta (ta bara in eventuell löslina). Och var beredd!

I den här artikeln hittar du bland annat en beskrivning på fjädermyggpuppa med flytkropp av foam:
http://www.rackelhanen.se/swe/1143.htm

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Det är aldrig för sent......
Jag knyter flugor varje måndag med ett gäng andra entusiaster och vi lär nog hålla på hela maj men sen blir det nog lite ont om tid.

Jag har sett ett annat sätt att knyta fjädermyggpuppor.
Man knyter flugan som vanligt men skippar flytkroppen.
När man sen ska knyta flugan på tafsen trär man tafsen genom kroköglan och knyter fast en vit garntuss på tafsen. Garntussen gör tydligen både att flugan inte lossnar samt att flugan hänger rätt i vattenytan.

Jag har dock inte vågat mig på det själv, tänk om storrödingen hugger och flugan lossnar.......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.