Nån som provat bäcksländan fluglina?

Kollar runt lite efter fluglina, å de är ju inte direkt billiga. En bäcksländan flytlina kostar 249kr att jämföra med andra linor runt 4-600kr...

Är den bra, bäcksländan?
 
Billig vs. Dyr

Jag kan nu säga att jag efter att ha testat lite olika kombinationer med spö och lina kommit fram till att en billig lina inte över huvud taget går att jämföra med en dyrare lina.
 
Jag har testat både dyra och billiga linor. De har fungerat både bra och dåligt oavsett pris och märke. Min slutsats är att det inte lönar sig att köpa dyra.
 
Jag har tittat länge o väl på Bäcksländan/Sjösländan som instegsspö i flugfiskarvärlden o e oxå intresserad av kvalitén på dessa produkter...
 
jag har oxå provat billiga och dyra linor, har aldrig hittat en billig lina som kan macha en dyr, däremot finns det många billigare spön som lätt matchar dyrare enligt min erfarenhet..
 
Har inte provat just den linan men de flesta har billiga "instegslinor" för runt 250 kr på sitt program som t ex Loop adventure, Vision attack och Scientific Angler Hotline. De är i regel något kortare ca 24m (mot normalt ca 27m) samt kortare klump (SA hotline har 9,5 m klump mot "normalt" runt 12). Den kortare klumpen gör att linan blir lite lättare att behärska för nybörjare men kastar inte lika långt som en bra lina. Jag har en SA Hotline och en Loop Adventure som träningslinor för gräsmatta och tycker de funkar helt okej, men annars är min favorit SA XXD men den är för dyr för att slita på, på gräsmattan. Det finns f ö ganska få tillverkare av fluglinor. Scientific Angler tillverkar t ex åt många leverantörer som sätter sina namn på kartongerna. Så är det troligen med bäck/strömsländans linor också men jag vet inte vilken lina just det är. Lägger man på en dryg hundring (375:- hos Wittlock.se) så får man dock SA Air Cel som är en riktigt bra allroundlina som man kan "växa" i.
 
Bäckslända?

Kollar runt lite efter fluglina, å de är ju inte direkt billiga. En bäcksländan flytlina kostar 249kr att jämföra med andra linor runt 4-600kr...
Är den bra, bäcksländan?

Är det det Strömsländan du menar? Eller finns det (eller fanns) en billigare variant i Flyfisherman sortimentet? Jag har en strömsländan flytlina, men använder den rätt sällan. Jag tycker inte att den passar ihop med mitt flugspö (4 delad fjällslända). Spöt är jag dock väldigt nöjd med.
 
roligt!!

Det skall vara roligt att fiska med fluga,men om man har en sämre lina får man slita ont och man presterar inte lika bra kast som man hade gjort med en kvalitets lina .
Mitt råd gå upp en hundring eller två.
 
Det skall vara roligt att fiska med fluga,men om man har en sämre lina får man slita ont och man presterar inte lika bra kast som man hade gjort med en kvalitets lina .
Mitt råd gå upp en hundring eller två.


Å andra sidan är det inte roligt när de dyra fluglinorna spricker, har minne som en telefonsladd etc i större utsträckning än den billiga linan på reservspolen. Mitt råd, ha tur när du köper lina ;)
 
Har inte provat Bäcksländan,men väl strömsländan.
Fick med en till mitt Strömsländan jubileumspö,mycket skön att kasta med till det spöt.
Men efter drygt en säsong var den slut,sprickor i cotingen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg nån bra fiskebok Fiske 4
robbanf Finns det nån bra utländsk sportfiskebutik på nätet? Fiske 2
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.