Söker lätta vadarstövlar som man kan gå i

Min tanke är att det går att lappa och laga om det skulle bli hål. Dessutom är det i rättvisans namn inte ofta jag får inte grus i dojjorna.

Jo det är klart. Man får väl ta med sig en tub Liquisole eller StormSure eller motsvarande....
Måste väga mina vadare och kängor .... Har inte vågat göra det ännu :)
 
Hur är materialet i såna vadare? Har inte flugfiskat sen jag var 15 å då hade man ju inte andasvadare direkt, så jag är lite nyfiken på hur materialet är. Skiljer det mkt från 3-lagers skaltyg typ GT? Som rabiat hemmapulare undrar man ju naturligtvis om man inte kan göra sig ett par såna där lätta vadare. Neopren för fossingarna är visserligen svårt att sy i med vanlig maskin, men om man gör sockan i skaltyg och har en neoprensocka, för t.ex. dykning vilket jag råkar ha i överflöd, över borde det väl gå?

Hur upplever du träjlskon i vattnet? Ger den bra grepp? Har ju ex antal par gamla löpardojor som man borde kunna limma på filt på, fast då är de ju inte så praktiska att gå i på torra land, vilket jag antar att du gör med dina mäshskor? Då blir ju det en brutal viktbesparing.

Att sy dom själv var ju också en ide!
I princip blir det ju ett par byxor som är förlängda upptill samt en fastsydd fot, eller?
Foten borde ju gå att göra i något hållbarare, kanske PVC från vanliga regnkläder?
Var hittar man måttabeller för att veta hur man ska klippa och sy ihop tyget?
 
Så var det fixat!
Nu har jag sytt ett par egna lättvadare.
Jag tog ett par gamla (stora) regnbyxor (inte PVC, lättare material).
Gjorde däremot fötterna av PVC-regnkläder som förhoppningsvis håller bättre.
Sydde fast fötterna i byxbenen och så var det nästan klart.

Återstår att täta sömmarna men tyvärr har jag inte hittat något bra tätningsmedel ännu på den ort där jag bor. Har hittat en massa typer av SeamSealer på internet men det känns lite drygt att köpa en tub för mellan 60-90kr och sedan lägga ut lika mycket i expeditionsavgift.

Nåväl, det är inte akut riktigt än eftersom det inte direkt är säsong att testa ännu eftersom vi fortfarande har kvar nästan en meter snö. Jag återkommer efter testning.

PS! Vadarna väger 385 gram men då når dom bara upp till midjan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...