SVT: Rödingen blev till gädda ?!?!

Hej på er,

I dag lördag (3:e nov 2007) så kollade jag på SVT MItt i naturen.
Man talade bland annat om klimatets inverkan på naturen.

Det fanns ett mindre reportage om forskning om bland annat fiske i norra Sverige, någonstans omkring Abisko. Man visade lite inslag om rödingen.
Sedan fortsatte reportaget om rödingen i en sjön någonstans i området som på något sätt genom klimatets (?) inverkan nu innehöll gädda.
Med andra ord, först 100 % röding sedan fanns där gädda.
Sjön verkade inte ha några inlopp/utlopp.

Finns det någon annan förklating till detta än att någon planterat in x antal gäddor i skön?!?!?!

Om inte, så kanske jag helt plötsligt när jag stiger ut på gatan i Lule får se elefanter ...
Alltså då naturligtvis enbart på grund av klimat/miljöpåverkan.

Undrar en stort frågande
Anders
www.enfotograf.se
 
Haha, jag har för mig att Izaac Walton, som av många anses som flugfisket och kanske sportfiskets anfader, skriver i sin bok "the complete angler", att gäddor kan uppstå av sig själva ur ett speciellt gräs. (gäddgräs, antagligen, eller är det ett dialektalt uttryck?)


HA! Hittade citatet:
------
The mighty Luce or Pike is taken to be the tyrant, as the Salmon is the king, of the fresh water. 'Tis not to be doubted, but that they are bred, some by generation, and some not; as namely, of a weed called pickerel-weed, unless learned Gesner be much mistaken, for he says, this weed and other glutinous matter, with the help of the sun's heat, in some particular months, and some ponds, apted for it by nature, do become Pikes.
------
Läs hela boken på:
http://www.about-flyfishing.com/library/compleat/bl_compleat_contents.htm
 
Om sjön inte har tillflöde eller utlopp så skulle det inte ha funnits röding där tidigare heller.
Nog har gäddan kommit simmande nog.
 
Haha, jag har för mig att Izaac Walton, som av många anses som flugfisket och kanske sportfiskets anfader, skriver i sin bok "the complete angler", att gäddor kan uppstå av sig själva ur ett speciellt gräs. (gäddgräs, antagligen, eller är det ett dialektalt uttryck?)


HA! Hittade citatet:
------
The mighty Luce or Pike is taken to be the tyrant, as the Salmon is the king, of the fresh water. 'Tis not to be doubted, but that they are bred, some by generation, and some not; as namely, of a weed called pickerel-weed, unless learned Gesner be much mistaken, for he says, this weed and other glutinous matter, with the help of the sun's heat, in some particular months, and some ponds, apted for it by nature, do become Pikes.
------
Läs hela boken på:
http://www.about-flyfishing.com/library/compleat/bl_compleat_contents.htm

Jättetack för länken! Jag har letat efter den boken.
 
Om sjön inte har tillflöde eller utlopp så skulle det inte ha funnits röding där tidigare heller.
Nog har gäddan kommit simmande nog.

En sjö utan avlopp kan knappast finnas i norra Sverige. Det skulle ju kräva att påfyllning genom nederbörd och avdustning vore i balans. Annars stiger nivå tills det börjar rinna ut någonstans. Däremot kan såväl tillföden som avopp vara diffusa, d.v.s. gå genom myrmark, och då kan förstås inga fiskar komma simmande. Det hindrar dock inte att det kan finnas fisk i sjön som har simmat dit tidagare om det då fanns ett öppet avlopp.
 
Naturligtvis rinner vattnet undan någonstans och för det behöver det inte finnas ett synligt utlopp. Och visst kan det ha funnits tillflöde och utlopp förr som vuxit igen, men sådana sjöar blir snart för syrefattiga för att fisk ska överleva där, så det är knappast troligt i det här fallet.

I inslaget såg man endast en del av sjön. Det räcker inte för att dra slutsatser att den inte verkade ha tillflöde eller utlopp. Dessutom, om den inte har det så skulle forskarna förmodligen fokusera på frågan hur gäddan kommit dit och inte på hur den temperaturhöjning som skett i fjällsjöar påvekar artrikedomen.

Programmet var för övrigt väldigt intressant och visade hur växter och djur i fjällen påverkats hittills av den högre medeltemperaturen. Det finns på SVT:s hemsida för den som missade det.
 
Senast ändrad:
Naturligtvis rinner vattnet undan någonstans och för det behöver det inte finnas ett synligt utlopp. Och visst kan det ha funnits tillflöde och utlopp förr som vuxit igen, men sådana sjöar blir snart för syrefattiga för att fisk ska överleva där, så det är knappast troligt i det här fallet.

Ursäkta? Menar du att sjöar utan öppna inlopp/utlopp blir syrefattiga? Om s är fallet, beg to differ, största syrefluxen sker naturligtvis genom vattenytan och inte genom import/export från vattendrag. Att sjöar blir syrefattiga har snarare med näringsbalansen och biologin att göra än fysiska faktorer. (Vissa fysiska faktorer kan vara av intresse, såsom klimat och djup, men inget av det är nämnt i orginalinlägget)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mickexxx Wildmark (svt). Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.