Vandring från lönndörrensstugorna till helags

Hej, jag kom på idén att jag skulle vilja vandra över bergen från lönndörrsstugorna till heldags fjällstation. Genom detta gå igenom offroad trondfjället gråsjöfjällen, vålåsjöfjället till heldags fjällstation.
Typ är det större vattendrag, svår terräng osv
Mvh hugo
 
Hej!

Att göra Lunndörrsfjällen från öst till väst är inga större problem, men det blir ganska många höjdmeter till slut. Jag valde att gå över från Lunndörren till Lillådörren via den mellersta nischen, norr om Gruvfjället. Se färdväg här: https://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=781

Enda knepiga vadet på väg till Helags blir väl Ljungan, om du väljer fel ställe att gå över.

Mvh F
 
Den rutten ser riktigt intressant ut. Var det några jobbiga vad? Anledningen till att jag frågar är att jag går med min hund.
Förslag på bra tältplatser.

M.v.h

Magnus
 
Hej!

Det enda vadet som var knivigt (september) om man inte ville blöta ner kängorna invändigt var det vid Ljungans raststuga. Tältplatser vid de röda klattarna på kartan. De var bra allihop. 👍

Mvh Filip
 

Bilagor

  • 2404E84C-AC9D-4CFA-8197-4AFB7F47F1D0.jpg
    2404E84C-AC9D-4CFA-8197-4AFB7F47F1D0.jpg
    102.7 KB · Visningar: 726
Det blev lite fel med tältplatserna, sorry. Den näst sista natten var i Stensdalsstugan (röd prick) och inte vid det röda krysset.

/ F
 

Bilagor

  • 6B0943FD-1B6E-4AFD-847A-A0189852AAAF.jpeg
    6B0943FD-1B6E-4AFD-847A-A0189852AAAF.jpeg
    112.9 KB · Visningar: 628
2017 gick jag solo

Det fina med att gå i fjällen är att man kan gå hur man vill. Därför komponerade jag en egen rutt under 2017.
Jag startade vid Storlien, gick till Blåhammarens fjällstation. Tältade där.
Dagen därpå gick jag över till norska sidan, tältade vid Storerikvollen. Tredje dagen gick jag mot Nedalshytta, men kom inte riktigt ända fram, utan tältade vid den lilla sjön som är nedanför syltopparna. Nedalshytta nådde jag dagen därpå, åt lunch där, mycket gott.
Sedan fortsatte jag runt hela sylmassivet och gick till Sylstationen. Kom fram ganska sent. Tältade där.
Frukost på stationen var trevligt, lite omväxling från min egna frukost.
Sedan fortsatte jag och gick till Gåsens fjällstuga, tältade där. Dagen därpå tänkte jag göra en variant...jag skulle till Vålåstugan, men det blev via Smällhögarna, och jag höll inte tillräckligt bra koll på var jag var så det blev lite längre. Nåja, jag tältade i alla fall, och gick dagen därpå till Vålåstugan. Fortsatte till Lunndörrstugan där jag tältade.
Från Lunndörrstugan gick jag hela vägen till Vålådalens fjällstation via Pyramiderna och Issjödalen.

Så, vad jag ville säga var att det går att gå som man själv vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...