"De trodde det var sommar"

Har ditt yttertält polyuretanbelagd väv så är det vatten och lufttätt, ventilation brukar skötas via ventiler etc. Blir ditt yttertält isbelagt blir det lika lufttätt som en plastpåse.

Er utandningsluft ansamlas och det kan till sist bli så lite syre kvar att man kvävs, så sörj för ventilation.
go tur
 
Har ditt yttertält polyuretanbelagd väv så är det vatten och lufttätt, ventilation brukar skötas via ventiler etc. Blir ditt yttertält isbelagt blir det lika lufttätt som en plastpåse.

Er utandningsluft ansamlas och det kan till sist bli så lite syre kvar att man kvävs, så sörj för ventilation.
go tur

Detta utgår ju ifrån att ventilerna på något sätt blir blockerade, vilket är långt ifrån säkert.
 
Har tyvärr två gånger varit med om myggnäten i tälten även fått isslag från isdimma, tyvärr avled de i tälten sovande. Lufttäta tält är inget att leka med.

Ibland kan det vara bra med enkel ventilation från lyft tältduk.
go tur
 
Många som verkar vara av åsikten att "det är väl bara läsa på innan man ger sig av" men just väderförhållanden och sånt tycker jag har varit lite svår att få tag på.

Första rekommendationen jag fick på ämnet var av en bekant som själv gått Kungsleden där hans råd vad direkt efter midsommar.
Sen tycker jag man hört från lite olika håll att så tidigt som möjligt är bäst får då slipper man myggen osv.

Läst på om allt möjligt och känt mig väldigt förberedd tills nu när det bara är ett par veckor kvar och man ser folk berätta om att många åker skidor där fortfarande. Att det skulle kunna finnas rena forsar som är flera meter breda och djupa, i stället för nån liten bäck..

Vi ska alltså gå Abisko - Nikkaluokta 18-28 Juni.
Kommer det vara en omöjlighet? Vågar man ens ge sig ut som oerfaren?
Snopet då biljetter ju redan är betalade.

Läste något om att man kan hyra snöskor i Abisko. Måste man boka sånt eller finns det så det räcker?
 
Hej, jag skulle några dagar innan avfärd göra 2 telefonsamtal.

1 Abisko turist
2. Kebnekajse fjällstation

JUst nu verkar det som om avsmältningen inte är direkt lysande, men det kan gå fort om det kommer varma vindar.

Christian
 
.
Läste något om att man kan hyra snöskor i Abisko. Måste man boka sånt eller finns det så det räcker?

Dom har massor med snöskor, måste du inte boka.
Men tänk att du måste skicka tillbaka snöskorna med Bussgods efter (om du kommer inte tillbaks till Abisko). Om du hyr den för en vecka och betalar bussgods blir det nästan billigare att köpa.
Deras snöskor är även inte så bra kvalitet, mest små TSL plastskor.
 
Jag vet inte hur informationen sprids idag, men när jag var liten på 80-talet så lärde jag mig av min brorsa som gillade fjällvandring att om man ville vandra i lapplandsfjällen så var det senare halvan av sommaren som gällde,Typ senare hälften juli, augusti.

Verkar väl vara rätt ok tumregel, förra året var jag i fjällen runt början av juli och då var det helt ok, men fortfarande en del större snöfält som inte smält högre upp och längre in i fjället. Så kanske mitten av juli är en ok ungefärlig tumregel man kan ha som nybörjare. Sen får man förstås kolla väderleksrapporter så det inte är helt bananas, men man bör väl i regel slippa skidsäsongsväder om man kör i slutet av sommaren.
 
Jag vet inte hur informationen sprids idag, men när jag var liten på 80-talet så lärde jag mig av min brorsa som gillade fjällvandring att om man ville vandra i lapplandsfjällen så var det senare halvan av sommaren som gällde,Typ senare hälften juli, augusti.

Verkar väl vara rätt ok tumregel, förra året var jag i fjällen runt början av juli och då var det helt ok, men fortfarande en del större snöfält som inte smält högre upp och längre in i fjället. Så kanske mitten av juli är en ok ungefärlig tumregel man kan ha som nybörjare. Sen får man förstås kolla väderleksrapporter så det inte är helt bananas, men man bör väl i regel slippa skidsäsongsväder om man kör i slutet av sommaren.

Frågan är väl då vad man gör när man väl bokat en vandring till så pass tidigt som mitten/slutet på juni.
Några tips förutom varma kläder och snöskor?
 
Det finns inga omöjliga tider, men somliga gillar mindre motstånd, andra kanske ser det som en prestation. Själv är jag äldre och försiktigare. Säkert bekvämare oxså. YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.