"De trodde det var sommar"

Jag sitter i Kebnekaise fjällstation precis nu, vi började vandra i Abisko den 21:e.
Som andra här skriver är Abiskojaure till Alesjaure en verklig eldprov precis nu, de flesta vi träffade sov i kungens stuga halvvägs och bestämde sig att gå tillbaks till Abisko.

Vi hade snöskor men det kändes bara mellan Tjäktja- Sälka som stor fördel, annars så var det smältad snö, träsk, många laviner, snöbryggor man kunde inte lite på,... Men inga förhållanden med konstant snö.

Sommarleden är oftast gömt under snön, vinterleden står under vatten... Så man måste hitta sin egen led nästan överallt mellan Abiskojaure och halvvägs till Singi.

Det är ingen enkel vandring precis nu och det blir väl inte bättre inom de nästa veckor. Snösmältningen hat inte alls riktigt börjat högre upp i fjällen.
Jag tyckte ändå att det var en fin vecka men lite för farligt och riskant ibland med alla snöbryggor och laviner.

Några stugor öppnade lite försenad, stugvärden till Nallo vågade inte gå in i dalgången från Tjäktja, fortsatte till Sälka och gick därifrån.
Tarfala stugan låg till taket i snön till i förrgår men är öppen nu.
 
Nya jättefina bilder från 28 juni på Adolfströmsbloggen som uppdaterar ofta:
http://www.adolfsstrom.se/

Ser ju riktigt trevligt ut :)

STF har inte uppdaterat informationen vare sig på den egna hemsidan eller på Facebook sedan den 23 resp 24 juni, vad jag kan se just nu. De skrev ju att de skulle göra det. Läste någonstans här på utsidan att man fick inte lov att använda wifi för STF, i så fall blir det ju svårt för dem att uppdatera hemsidorna.

Jag åker idag så kommer förhoppningsvis kunna lämna en live-rapport snart.
 
Talade för en stund sedan på telefon med stugvärden i Vakkotavare. Från ankommande vandrare hade hon erfarit att det ligger en del snö mellan Teusajaure och Vakkotavare och att där dessutom finns ett knädjupt vad. I övrigt tydligen inga problem på sträckan från Nikkaluokta via Singi. Hon menade också att det nu går väldigt fort och bättrar sig för varje dag.

/Thor
 
Talade för en stund sedan på telefon med stugvärden i Vakkotavare. Från ankommande vandrare hade hon erfarit att det ligger en del snö mellan Teusajaure och Vakkotavare och att där dessutom finns ett knädjupt vad. I övrigt tydligen inga problem på sträckan från Nikkaluokta via Singi. Hon menade också att det nu går väldigt fort och bättrar sig för varje dag.

/Thor

ok, det låter spännande. det är bra att veta, så man kan planera klädseln. förhoppningsvis hinner inte myggen vakna, eller har dom kommit?
 
Gick Nikka-Abisko förra veckan och som sagts ovan är det mycket vatten från Singi till Abiskojaure. Vi hade snöskor och hade nytta av dem från Sälka till en bit efter Alesojaure genom att vi kunde hålla oss högre upp än lederna och därmed undvika en hel del vattenpassager. Snön bar fint trots en del regn men det kan förstås snabbt förändras. Blött blev det i alla fall i skorna förr eller senare men aldrig kallt så det gjorde inte så mycket tyckte vi. Kan också tilläggas att många gick utan snöskor och att det absolut gick också men blev lite blötare.

Hörde talas om flera som flög helikopter ut från Alesjaure, och misstänker att det var lite bekvämare att gå söderifrån istället då den långa och ganska blöta etappen mellan Alesjaure och Abiskojaure då kom i slutet och i nerförsbacke.. För oss blev det i alla fall en riktigt fin tur och ett äventyr!

Edit: Inga mygg ännu!
 
Dagsfärska bilder från Låktatjåkko.....

Plockade infon från deras FB sida...och jag som planerade att åka dit i början på nästa vecka, får nog ändra planen lite....

Snöfall och -2 grader....
 

Bilagor

  • 11695431_1073832069296134_5849077453604800400_n.jpg
    11695431_1073832069296134_5849077453604800400_n.jpg
    11.7 KB · Visningar: 1,326
  • 11045394_1073814965964511_1238400406112147538_n.jpg
    11045394_1073814965964511_1238400406112147538_n.jpg
    44.9 KB · Visningar: 1,308
Senast ändrad:
rapport från Trollsjön igår

Hem från en veckas cykeltur på Lofoten. I går söndags (28/6) på hemvägen passade vi dock på att parkera cyklarna och ta en dagstur upp i dalen mot Trollsjön, upp från E10 via Låktatjåkko hållplats.

I korthet : Går att vandra, fint där uppe, men blött, viss snö och torrare längre upp på östra sidan.

Vandringen till hållplatsen var relativt torr förutom någon enstaka översvämmad spång. Från hållplatsen uppför sluttningen gick vi mest längs kombinerad bäck / vandringsled med enstaka inslag av små och tunna snöfält. Mycket snösmältning; lerigt här och var men inte djupt.

Uppe i dalen var stigen fin och torr i början. Vi följde den övre leden längs östra sluttningen; på den västra sidan och nere i dalen är det fullt med snö; ett fint svart-vitt mönster av vinter och svarta block.

Sen går leden över en del snöfält även på östra sidan. Vi gick, och andra gick. Skaren var mestadels bärig även vid 12-tiden mitt på dagen. Sjönk igenom på några fåtal ställen. Lite pulsigt ändå. Inga större vatten passeras på snö, men se upp ändå såklart.

Ovanför snöfälten men nedanför rasbranten var marken torrare; vi gick där med gott resultat. Ett antal bäckar med smältvatten måste passeras ändå och där finns områden med blötare mark.

Vi tog paus vid krönet innan kraterkanten, och var sen tvungna att vända pga att det började bli dålig sikt och att vi ville hinna cykla till Abisko. Från andra vandrare rapporteras att isen ligger kvar på sjön utom ett litet hörn, men att det är fint på plats ändå.
 

Bilagor

  • IMG_20150628_132019.jpg
    IMG_20150628_132019.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,257
  • IMG_20150628_151611.jpg
    IMG_20150628_151611.jpg
    31.1 KB · Visningar: 1,258
  • IMG_20150628_140327.jpg
    IMG_20150628_140327.jpg
    90.8 KB · Visningar: 1,265
Trakterna kring Jurun i Arjeplogsfjällen i går. Snön hade hyfsat god bärighet där men det blev en del kryssande mellan fälten. Mötte en Tysk som skulle till Kvikkjokk men han vände om.

Hade tänkt gå mot Ikesjaure ovh Mavsas men beslutade att slå upp tältet i Jurun och strosa omkring i omgivningarna pga snöläget. Lite läskigt att hålla reda på var alla vattendrag fanns under snön.
 

Bilagor

  • _DSC3075.jpg
    _DSC3075.jpg
    62.7 KB · Visningar: 1,039
  • _DSC3187.jpg
    _DSC3187.jpg
    81 KB · Visningar: 1,050
Rapport från Sarek

Är i Kvikkjokk just nu efter att ha gått Kungsleden från Aktse. Vi startade vid Suorva på midsommardagen och har gått via Pielaslätten, Rapadalen, Vassjavagge och Skierffe till Aktse, dit vi kom 27/6. Mycket snö över 1000 m, rena vintern på 1100. Men bärigheten mestadels god, vi har gått utan snöskor. Lulep Vassjajågåsj ovadbar ovanför renvaktarstugan men troligen möjlig nere i Rapadalen. Mycket vatten i snön på flacka ytor här och var, det är mycket snösmältnng kvar. Att gå upp och från Skierffe de 27:e helt okomplicerat. Vi träffade ett par tyskar där som tänkt fortsätta in i Sarek men de vände. Det gick bra för oss, men det kan tillstöta problem som kan vara svåra att förutse. Det kan nog dröja ett par veckor innan det blir "normalt" i Sarek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.