Gå Abisko-Singi V.24

Hejsan,

Att kängorna passar och bekväma är tveklöst nummer 1. Har själv ett par Meindl Island och är mycket nöjd med dom. Finns väl iofs en risk att de visar sig vara lite väl låga i skaftet när du pulsar fram i snön, men det beror ju på vilka byxor du skaffar....vissa går att spänna åt med en rem eller liknande nertill. Ryggsäcken har jag aldrig provat, men sitter den bra borde det ju vara lugnt.

Klimatmässigt är det viss skillnad mellan Jämtlandsfjällen och Kebnekaise. Kollar man in medelvärdet för Juni (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/normal-medeltemperatur-for-juni-1.3989) är det ungefär 4 grader varma i Jämtlandsfjällen jämfört med Keb.

Men i år har det varit en ovanligt snöfattig vinter i Jämtland medan det varit tvärtom uppe i norra Lappland, så det är för tillfället mycket stor skillnad på mängden snö som ligger kvar. Framför allt i den östra delen av Jämtlandsfjällen runt Vålådalen är det nog i princip redan möjligt att vandra även om det givetvis lär vara tokblött..

/ Stefan

Tack för länken. Nu är allt spikat så jag kan bara hoppas på bra väder, jag får helt enkelt gilla läget och bita ihop.

Det känns tryggt med ett par Meindl Island, och mina sitter bra. Har däremot inte börjat gå in i dom ännu så det är prio. Hade lite övning i helgen med att sätta upp tältet, det var ganska blåsigt så det var perfekt.

Allt gott,
Linus
 
Om snön inte smälter kan det vara bra med damasker för att hålla snön utanför kängorna - som för övrigt ser bra ut, jag älskar mina Meindl Island.

Tack för tipset! Ska köpa ett par byxor i veckan och förhoppningsvis räcker det. Annars är damasker ett bra alternativ.

/Linus
 
Glaciärglasögon och solkräm!!!

Hej igen,

Kollade in webbkameran i Björkliden nyss (http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php) och med tanke på att det är mycket mer snö t.ex uppe vid Sälka än nere vid Björkliden kommer det som redan predikterats bli en hel del vandring i snö.

Och om du nu har tur och det stora högtrycket parkerar sig där uppe kommer solstrålningen vara mycket intensiv med all snö som reflekterar den. Så se till att skaffa dig ett par riktig bra glaciärglasögon (Jag kör t.ex med dessa http://www.outnorth.se/julbo/explorer-spectron-4-19957?gclid=CJKEnef22cUCFQ_MtAodDUgAgA#SoftBlack)!

Och lika viktigt (kanske...beror ju på hur känslig man är...) är riktigt "kraftig2 solkräm. Personligen kör jag med sådan där solskyddsfaktor 50+ för barn med titandioxid. Man ser ut som ett vitt spöke i fejjan (eller kanske en Black Metal snubbe :) men slipper i alla fall bränna sig!

/ Stefan
 
Hej igen,

Kollade in webbkameran i Björkliden nyss (http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php) och med tanke på att det är mycket mer snö t.ex uppe vid Sälka än nere vid Björkliden kommer det som redan predikterats bli en hel del vandring i snö.

Och om du nu har tur och det stora högtrycket parkerar sig där uppe kommer solstrålningen vara mycket intensiv med all snö som reflekterar den. Så se till att skaffa dig ett par riktig bra glaciärglasögon (Jag kör t.ex med dessa http://www.outnorth.se/julbo/explorer-spectron-4-19957?gclid=CJKEnef22cUCFQ_MtAodDUgAgA#SoftBlack)!

Och lika viktigt (kanske...beror ju på hur känslig man är...) är riktigt "kraftig2 solkräm. Personligen kör jag med sådan där solskyddsfaktor 50+ för barn med titandioxid. Man ser ut som ett vitt spöke i fejjan (eller kanske en Black Metal snubbe :) men slipper i alla fall bränna sig!

/ Stefan

Vet du vad det är för ljust pulver som jag har sett att erfarna bergsbestigare brukar sätta på näsan så att den inte spricker upp? Är det titanoxid? Och vad är det för ljus salva som vederbörande har på läpparna?
 
Vet inte, men...

Nu kan det ju finnas massor av vita, täckande, krämer. Men de enda molekyler jag har hört talas om i solskyddssammanhang är titanoxid (...kan vara titandioxid) och zinkoxid. Använde själv zinkpasta som det hette på näsan för en massa år sedan. Men jag tror att man kommit fram till att zinkoxiden var hälsovådlig så man använder den inte längre...men jag kan ha fel på den punkten förståss

/ Stefan
 
Nu kan det ju finnas massor av vita, täckande, krämer. Men de enda molekyler jag har hört talas om i solskyddssammanhang är titanoxid (...kan vara titandioxid) och zinkoxid. Använde själv zinkpasta som det hette på näsan för en massa år sedan. Men jag tror att man kommit fram till att zinkoxiden var hälsovådlig så man använder den inte längre...men jag kan ha fel på den punkten förståss

/ Stefan

För övrigt verkar det vara kontinentala folk som tycks använda detta i stor utsträckning. Ett par fransmän jag såg förra året hade det. Näsan, läpparna och öronen tenderar ju att vara de mest utsatta områdena, och under bergsbestigningar i vackert väder blir de snabbt åtgångna.
Min uppfattning är det är garvade bergsbestigare som nyttjar dessa vita krämer, som besparar dem från sprucken hud, något som jag själv drabbas av trots nyttjandet av solkräm, vilken jag dock kanske applicerar för sparsamt.
 
Hej igen,

Kollade in webbkameran i Björkliden nyss (http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/skidkamera_bjorkliden_1.php) och med tanke på att det är mycket mer snö t.ex uppe vid Sälka än nere vid Björkliden kommer det som redan predikterats bli en hel del vandring i snö.

Och om du nu har tur och det stora högtrycket parkerar sig där uppe kommer solstrålningen vara mycket intensiv med all snö som reflekterar den. Så se till att skaffa dig ett par riktig bra glaciärglasögon (Jag kör t.ex med dessa http://www.outnorth.se/julbo/explorer-spectron-4-19957?gclid=CJKEnef22cUCFQ_MtAodDUgAgA#SoftBlack)!

Och lika viktigt (kanske...beror ju på hur känslig man är...) är riktigt "kraftig2 solkräm. Personligen kör jag med sådan där solskyddsfaktor 50+ för barn med titandioxid. Man ser ut som ett vitt spöke i fejjan (eller kanske en Black Metal snubbe :) men slipper i alla fall bränna sig!

/ Stefan

Tack Stefan! Du är grym! Jag uppskattar all hjälp jag får från dig! :)

Jag tror inte jag kommer att köpa ett par liknande glasögon (budget) men jag ska definitivt köpa några som kan funka någorlunda. Kanske fel att skriva det men hela min packning är ny inhandlad så jag är verkligen en färsking. Solkräm däremot är intressant att du tar upp, tror du att det är så intensivt? Jag var väldigt inställd på det i början men sen mattade det av och jag har inte tänkt på det förrän du skrev det. Det känns dock mer prio än ett par glajjor för 900 kr.

Allt gott,
Linus
 
Hej ! Tänkte sj gå niikaluokta-abisko 1-8 juni. Första gången jag är ifjällen o va ända tiden jag kunde veta säkert att jag kom iväg på i år, i och med jag ska ha barn snart. Tyvär missat helt att det inte är säkert att alla broar är på plats så tidigt. Nån som vet om det är framkomligt ?
 
Tack Stefan! Du är grym! Jag uppskattar all hjälp jag får från dig! :)

Jag tror inte jag kommer att köpa ett par liknande glasögon (budget) men jag ska definitivt köpa några som kan funka någorlunda. Kanske fel att skriva det men hela min packning är ny inhandlad så jag är verkligen en färsking. Solkräm däremot är intressant att du tar upp, tror du att det är så intensivt? Jag var väldigt inställd på det i början men sen mattade det av och jag har inte tänkt på det förrän du skrev det. Det känns dock mer prio än ett par glajjor för 900 kr.

Allt gott,
Linus

Solen tar extremt bra på våren i fjällen. Snön reflekterar ljuset.
Räkna med att du kan bränna dig rejält på bara ett par timmar, även om det är mulet. Är det dessutom lite kallt / blåsigt kommer du inte märka nåt innan det är för sent.

/M
 

avslutad210712

Gäst
Hej ! Tänkte sj gå niikaluokta-abisko 1-8 juni. Första gången jag är ifjällen o va ända tiden jag kunde veta säkert att jag kom iväg på i år, i och med jag ska ha barn snart. Tyvär missat helt att det inte är säkert att alla broar är på plats så tidigt. Nån som vet om det är framkomligt ?

Alla broar på den sträckan är fasta så de lär finnas på plats.

Finns en mycket liten risk att de mindre träbroarna kan vara överspolade vid extremt vattenflöde vilket hände vid Kebnekaise fjällstation veckan efter det vi var uppe 2004 men tror att den bron är ersatt med en ny högre träbro.
 
Solen tar extremt bra på våren i fjällen. Snön reflekterar ljuset.
Räkna med att du kan bränna dig rejält på bara ett par timmar, även om det är mulet. Är det dessutom lite kallt / blåsigt kommer du inte märka nåt innan det är för sent.

/M

Hej!

Kan bara instämma i att solen kan ta hårt. Gick en gång veckan efter midsommar och det låg mycket snö kvar. Fick solsting på väg till Hukejaurestugan och tvingades ta en oplanerad vilodag och vätska upp igen. Några dagar senare satt jag i Sälkas bastu i halvannan timme och bara gnuggade och gnuggade bort alla hudflagor i ansiktet och i nacken.

Som solskydd kan man använda en t-shirt som en beduinmössa ungefär. Ha halslinningen i pannan och över öronen och vräng t-shirten bakåt så att den hänger över axlarna. Keps på. Inte så snyggt, men effektivt. :)

Mvh Filip
 
Jo Granbom har rätt..

Hejsan,

Jo precis som Granbom skriver är solstrålningen uppe i fjällen såhär års mycket intensiv om man går på snö, vilket alla som beger sig upp till Kebnekaise fjällen i början av Juni i år kommer få uppleva. Så det är ju inget snack om att det är klokt att använda riktigt bra solskydd med tanke på kopplingen mellan solbränna och cancer.

Glöm inte bort att vi såhär på våren efter en lång och mörk vinter har ett förtunnat ozonskick kring nordpolen!!!

Men om man måste ha solskydd eller inte beror ju delvis även på hur känslig man är. Min gamla Pappa t.ex, som är född och uppvuxen i Jämtland, har aldrig någonsin smörjt in sig med solkräm. Han kan sticka ut på långtur i vårsolen på fjället och komma tillbaka till bilen pepparkaksbrun efter en dags skidåkning. Bränner sig aldrig. Jag själv å andra sidan har inte fått en enda av de generna och måste smörja in mig med 50+ för att inte bränna mig sönder och samman. Och då talar vi inte om att bli lite röd utan av får brännskador som bildar sår. Värst är om man glömmer av sig och slickar bort solstiftet på läpparna och glömmer förbättra solskyddet i tid. Har varit med om att äta med blodiga läppar i veckor efter en sådan miss, inget jag kan rekommendera på något sätt!!

Så om du måste ha solkräm eller inte kan du bara själv svara på. Men om du som exempel skulle smörja dig inför en veckas snorkling nere i Thailand eller liknande så är svaret ja, då behöver du även smörja dig uppe i fjällen.

Mitt tips till token133 är att överväga fjällen längre söderut, som exempelvis Jämtlandsfjällen. Bilden nedan är tagen av webbkameran uppe i Björkliden just precis nu. Jag är inte övertygad om att det går att ta sig fram redan om 4 dagar där uppe. Och att hinna med att ta sig hela vägen från Abisko till Nikkaloukta på bara 7 dagar i dessa förhållanden är väldigt svårt. Kanske omöjligt.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=19739&stc=1&d=1432789972
 

Bilagor

  • bjorkliden_just_nu.jpg
    bjorkliden_just_nu.jpg
    40.3 KB · Visningar: 546
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.