Säkerhetstänk vinter

Hejsan, jag håller på att för fullt planera min vintertur Abisko-nikkaluokta. Som jag skall göra med skidor och pulka och tält första veckan i april.
Det jag funderar på är vad som jag skall ha med mig för min egen säkerhet, Om något oförutsett händer, förutom sovsäck tält mm. Det jag tänkt på är följande.

1.En extra skida och stav ifall oturen är framme.
2.Lagningslappar och lagningshyllsa till tältet.
3.Gps, ifall man råkar i storm mm, jag kommer inte skaffa någon nödsändare.
4.Spade för vindmur samt kunna gräva Bivack.
5.Första förband, skavsårsplåster mm.
6.Dubbla tändverktyg (tändstål och stormtändare)

Någon som vill fylla på eller ta bort något i listan?
 
glöm ej vindsäck! jag tycker det är skönt med dubbla baklavor. På så sätt har man alltid en torr när man kryper ned i sovsäcken. Precis hemkommen från en vecka i Abisko. Vissa dagar blåste det rejält, då är det skönt med skidglasögon.
 

Bilagor

  • IMG_0158.jpg
    IMG_0158.jpg
    152.1 KB · Visningar: 2,023
  • IMG_4971.jpg
    IMG_4971.jpg
    25.8 KB · Visningar: 1,982
Några frågor

Ska du göra turen på egenhand?
Har du varit på vintetturer förr?
Hur van är du att hantera din utrustning vintertid/storm/osv?
 
Har du övat dig att reparera med tumvantar på? Klisterlappar häftar inte när det är kallt, nål och tråd är funkis, stor böjd nål gör att du kan sy fusk lasksöm med en nål.
go tur
 
Vindsäck, spade, sovsäck och liggunderlag är bra grejor att ta med. Har du tält behöver du egentligen inte vindsäck.

Moderna skidor tål mycket stryk. Stavar kan vara skörare men det skiljer mycket från stav till stav. jag skulle skippa i varje fall reservskida. Skavsårstejp t ex leukoplast kan ha många användningsområden. Bör förvaras varmt dvs intill kroppen för att häfta bra.

GPS är förstås utmärkt. Se till att du har waypoints för STF-stugorna och/eller GPS-karta där de är inprickade.

Thure
 
Vindsäck, spade, sovsäck och liggunderlag är bra grejor att ta med. Har du tält behöver du egentligen inte vindsäck.
Thure

Söker man på forumet så kommer det komma flertalet diskussioner om medhavande av vindsäck i kombination med tält. Så jag låter det bero och hänvisar TS till sökfunktionen.
 
Ansiktsmask i neoprene med utblåsningsventil är riktigt skönt.
Har du tänkt på bivackklädsel såsom varma skoterstövlar, dun/skoterbyxor och dunjacka? Sitter du stilla blir det snabbt kallt.

40 cm tältpinnar till erkar du själv av L profil aluminium 20x20 mm som finns hos Bauhaus och liknande ställen. Borra ett par hål i dem så att de biter fast i snön och sätt en ögla av tältlina högst upp samt en liten karbinhake så blir det inga problem att få stormlinorna att sitta stadigt i snön.

Jag var själv i Beitostølen i Jotunheimen, N över nyår med några norrmän och med vindar på upp till 22 m/s var det lätt att hålla sig för skratt. All hud måste kunna täckas i vinden annars blir det en minnesvärd upplevelse.

Ett annat tips är också de värmekuddar som man kramar igång och räcker 8-18 timmar beroende på storlek, en sådan i fotänden på sovsäcken gör underverk för kalla fötter. Finns på Biltema.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,912
glöm ej vindsäck! jag tycker det är skönt med dubbla baklavor. På så sätt har man alltid en torr när man kryper ned i sovsäcken. Precis hemkommen från en vecka i Abisko. Vissa dagar blåste det rejält, då är det skönt med skidglasögon.

Vindsäck skall jag fundera mer på, dubbla baklavor i fleece kommer jag att ta med mig + skidglasögon och vanliga solglasögon.
 
Ska du göra turen på egenhand?
Har du varit på vintetturer förr?
Hur van är du att hantera din utrustning vintertid/storm/osv?

Det här blir min första vintertur. Jag kommer att öva hemma på att slå upp tältet i olika väderlekar, samt prova tälta i kyla. Jag kommer att träna på att packa tältet enligt följande video.

https://www.youtube.com/watch?v=WfpS1QaL48o&feature=youtu.be

Jag kommer att Åka med pulka på tur hemma med tältning för att se att allt funkar. Mitt Trangiakök kommer jag att köra med Primus Vintergas och t-röd ifall det inte skulle funka med gasen.

Och jag joggar och åker längdskidor samt vandrar med packning hemmavid för att komma i bra i bra form. Men det kommer att bli en riktig utmaning då jag inte åkt längdskidor sedan jag var liten, och aldrig med pulka.
 
Ansiktsmask i neoprene med utblåsningsventil är riktigt skönt.
Har du tänkt på bivackklädsel såsom varma skoterstövlar, dun/skoterbyxor och dunjacka? Sitter du stilla blir det snabbt kallt.

40 cm tältpinnar till erkar du själv av L profil aluminium 20x20 mm som finns hos Bauhaus och liknande ställen. Borra ett par hål i dem så att de biter fast i snön och sätt en ögla av tältlina högst upp samt en liten karbinhake så blir det inga problem att få stormlinorna att sitta stadigt i snön.

Jag var själv i Beitostølen i Jotunheimen, N över nyår med några norrmän och med vindar på upp till 22 m/s var det lätt att hålla sig för skratt. All hud måste kunna täckas i vinden annars blir det en minnesvärd upplevelse.

Ett annat tips är också de värmekuddar som man kramar igång och räcker 8-18 timmar beroende på storlek, en sådan i fotänden på sovsäcken gör underverk för kalla fötter. Finns på Biltema.

Jag har fixat tältpinnar i aluminium, väntar bara på karbinhakarna.
Jag vill verkligen tacka alla för den otroliga hjälp man får här. Ett helt suveränt forum.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...