Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek

Hej alla kunniga!

Jag behöver hjälp med att hitta ett tåligt och allsidigt tält men jag har svårt att överblicka utbudet på tält och är tacksam för alla råd jag kan få.

Tältet ska användas till:
+ två personer
+ turer i svenska fjällen (kalfjäll, men inte vintertid i första taget)

Om det finns möjlighet att laga mat i absiden vore det bra (dvs en rymlig absid).

Vikt och pris får jag kanske tumma på om jag hittar något som passar men allra helst vill jag att det hamnar under 3kg och så billigt som möjligt men högst vid 5 000 kr, men viktigast av allt är nog att det är ett tält som håller länge.

Jag är jättetacksam om någon kunde komma med tips och råd, både generellt vad man ska tänka på när det gäller tältval och tips på lämpliga modeller.

Såg att det fanns en gammal diskussion från 2005 men det har säkert hänt en del sen dess så därför mottar jag tacksamt tips på aktuell utrustning :)
 
Då borde ett 2-mans eller kanske 3-mans tunneltält bli ganska rätt för dig. Fjällräven har lite modeller som klarar priskravet. Själv gillar jag Hilleberg, har Nammatj 3 och Allak, men då drar det iväg pengamässigt. Obs, det MÅSTE finnas massor med trådar om tälttips här. Sök lite till plus att du kommer att få mer svar. Det finns lite olika åsikter om vad tälten ska klara av också. Jag tycker att man ska klara worst case, hade storm en natt 2009, medan andra tycker att det är lite overkill.

Det kan ju vara idé att kolla Blocket lite då och då också. Finns ju de som kommit på att fjällvandring inte vara deras grej och säljer nästan nya tält för bra peng.

Exempel: http://www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx?id=5666
 
Själv har jag ett Nallo3 GT.
Passar bra till två pers, med den förlängda absiden finns det plats för ryggsäckar och matlagning. Men det är ju lite över budget som sagt.

www.northstar.se har sitt Arctic Alpine Design (WBT 3).
Det skulle varit något jag funderat på om jag letat tält.
Men jag har inte ens sett tältet på riktigt så jag kan inte rekommendera det.

/Ulf
 
Big Agnes Seedhouse SL3

Ett Big Agnes Seedhouse SL3( eller SL2) bör passa dina behov. Finns dock inte i Sverige utan "endast" i staterna samt två mindre näthandlare i UK. Har sj beställt ett, dock inte fått det än. Du kan ju plinga till om en månad så bör jag ha det och kunna säga ett och annat.

De brukar vad jag ha sett få bra kritik. Det jag beställde (3-mannnars självstadgande) väger enligt spec nedpackat 2kg, inkl allt!

Produktspec:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3633
 
Bra tält

Skulle rekommendera detta om du bor i stockholm
http://www.utsidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=3549
Priset är 3300
Absiden är dock mindre än i Danisko's förslag men jag tycker den räcker till för 2

Tänk på att ofta skiljer det inte mycket på vikten mellan 2 och 3 manna tält däremot kan förlängda absider höja vikten en del.
Om man vet med sig att man ofta är i områden där det svårt hitta tältplats kan dock storleken påverka.

En annan sak är att du bör provligga tältet först, jag fick t.ex inte plats i ett nallo, bergans eller i Fjellheimen tältet utan att slå i tältduken men jag är ju inte så liten heller. i Gåsen räckte utrymmet eftersom sluttningen inte är så stor i fotänden
 
Tack alla för förslagen och rekommendationerna!! Nu blev det ett angenämt problem, vilket ska jag välja :) I helgen ska jag analysera era förslag :)

Om tre-manna tält inte väger så mkt mer är väl ända nackdelen med att köpa ett sånt om det skulle vara ont om plats där man ska slå upp tältet?? Jag är normalbyggd och även han jag ska vandra med.

Ryssen: vad gav du för tältet inklusive frakt?

Vad är det som skiljer ett 4000 kronors tält mot ett för 7000? Är det så enkelt att materialet är av bättre kvalité?
 
Vad är det som skiljer ett 4000 kronors tält mot ett för 7000? Är det så enkelt att materialet är av bättre kvalité?

Nja inte enbart:
namn samt extra saker i designen, finurliga lösningar och enkelhet, samt service.
Jag är själv inte bekant med Hillebergs service men efter att ha läst lite här på utsidan så verkar den suverän.
Jag är inte heller direkt bekant med service på mitt tält från tältspecialen, dock vid inköp fick jag goda möjligheter att påverka tältet eftersom han sydde upp det för mig, samt att det vid uppsättning visade sig att en öljett saknades vilket ordnades direkt.
 
Tack alla för förslagen och rekommendationerna!! Nu blev det ett angenämt problem, vilket ska jag välja :) I helgen ska jag analysera era förslag :)

Om tre-manna tält inte väger så mkt mer är väl ända nackdelen med att köpa ett sånt om det skulle vara ont om plats där man ska slå upp tältet?? Jag är normalbyggd och även han jag ska vandra med.

Ryssen: vad gav du för tältet inklusive frakt?

Vad är det som skiljer ett 4000 kronors tält mot ett för 7000? Är det så enkelt att materialet är av bättre kvalité?

Jag har än så länge givit ca 2850kr, dvs tält + frakt... Fast det vet man ju inte hur det blir. I värsta fall räknar jag med upp till 800kr i "staten fuckar dig avgift".

Dock kan det påpekas att moontrail fick slut på sitt Seedhouse SL3 när jag köpte det sista. De har dock SL2'an och FlyCreek UL2 kvar. FluCreek är ännu lättare (enl spec iaf), men kostar samma. Den är fristående och redovisas som 1,2kg packad! http://www.moontrail.com/big-agnes-fly-creek-ul-2.php

Får se som sagt hur det går. Moontrail skrev (enl egen utsago) ner värdet med lite över 30% för mig (niiiice!)
 
Vad är det som skiljer ett 4000 kronors tält mot ett för 7000? Är det så enkelt att materialet är av bättre kvalité?

Som andra sade: främst namn och lite vad det finns för features.

Sedan så kan man även se att pinnarna/stängerna i dyrare tält är i relgel lättare (som gör hela tältet lättare). Många av de "dyraste" använder DAC's Featherlite eller kolfiber.

Sedan så är det rimligtvis också kvalité. DOCK bör påpekas att man bör tänka sig för om vad man skall ha det till. De lättaste har ju ofta nät i innertältet, lätt fast kan nog bli lite dragigit om man skall stå på en topp i minusgrader och vind (hur många gånger nu en vanlig dödlig brukar göra det).
 
Min tolkning

Tack alla för förslagen och rekommendationerna!! Nu blev det ett angenämt problem, vilket ska jag välja :) I helgen ska jag analysera era förslag :)

Om tre-manna tält inte väger så mkt mer är väl ända nackdelen med att köpa ett sånt om det skulle vara ont om plats där man ska slå upp tältet?? Jag är normalbyggd och även han jag ska vandra med.

Ryssen: vad gav du för tältet inklusive frakt?

Vad är det som skiljer ett 4000 kronors tält mot ett för 7000? Är det så enkelt att materialet är av bättre kvalité?

Jag tolkar det som att det inte spelar så stor roll för utrymmet att det är gjort för en person till, för det blir väl max 50-60 cm bredare, men om längden drar iväg kan det påverka hur svårt det kan vara att hitta bra plats att sätta upp det på, så jag tror att det är extra absid som kräver mer i fråga om utrymme, många gånger mer än 1,5 m extra. Jag skulle sjäv ändå välja extra absid för att kunna ha alla pinnaler under tak och kunna laga mat. Vid en vandring var vi 3 normalbygda personer i ett Bergans 3 kompakt och då var min sovsäck fuktig varje morgon för att den legat emot innertältet och sugit åt sig kondens och det var nästan omöjligt att sitta normalt idet, utan att ryggen kroknade, så jag tycker det är bättre om tältet är gjort för minst en person mer än vad man är och jag uppskattar väl tilltagen höjd.
Tänk efter och kryp in i tältet och både ligg och sitt i det.
mvh Ubbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...