Vad skall vi göra med fjällvärld?

Att jämföra vattenfalls utsläpp med sveriges säger ju INGENTING. Om det vore så att de släppte ut allt detta bara för att ge oss i sverige ström, så men så är ju inte fallet. Såvitt jag vet agerar Vattenfall på en öppen markad (låt vara oligopol-liknande) och om tex Tyskland vill att Vattenfall ska sänka sina utsläpp i Tyskland så är det ju bara att lagstifta och sen ta konsekvensen av höjda elpriser. Egentligen ganska enkelt. om bara politiska modet fanns.

Att Vattenfall skulle agera annorlunda bara för att svenska staten är ägare verkar mysko. Sälj företaget istället och låt det sen agera inom de lagar som staten sätter upp (och om dem inte är ägare så kan den ju knappast misstänkas för jäv)

Christian
 
Håller helt med. Det är konstiga siffror. Men jag tror nog att det säger NÅGONTING. Länken jag satte ut var bara för att bekräfta vad jag hörde Lars-Erik Liljelund föreläsa om. Under föreläsningen fick jag för mig att siffrorna är geografiskt bundna – alltså vad Sverige som geografiskt område släpper ut i jämförelse med Vattenfall som bolag. Men, visst, ta siffrorna med en passande mängd salt och tro inte på mig. Undersök själv.

Jag tycker i alla fall att företag som beter sig svinigt och sedan skyller allt på "marknaden" och att de "ekonomiska incitamenten" för att agera miljövänligt är för svaga är as, och det gör mig arg. Har alltid gjort, kommer alltid att göra.
 
Men du missar poängen. Till hur många människor producerar Vattenfall el till? Och hur stor del av sveriges utsläpp kommer från elproduktionen. Ta fram vem som släpper ut mest per producerad kwh eller nått sånt. Att säga att 80 är högre än 60 säger ju inget? Man måste ha jämförbara värden.
 
Det värsta tycker jag är att dom släpper ut 100% h2o genom sina turbiner!!!

Det där med procent är alltid knepigt…

Min far sa alltid att jag aldrig skulle sätt in mina pengar på banken för där får jag bara 1,5 %. Han rekommenderade mig att köpa brännvin för pengarna, då får jag upp till 43%!

:cool: Thomas
 
Jag tror det är bra att det satsas på fjällvärlden från staten. Det är många som aldrig skulle kunna ta sig ut annars. Det skulle bara vara till för hardcore-människor. (vilket inte är något fel i sig)
Det skulle resultera i andra saker. Våra fjäll skulle kanske exploateras mer av gruvindustrier och vattenkraft (då det kanske inte var så många som gillade fjällvärlden).

Vissa vill ha det bekvämt på sina semestrar. Åka från tyskland med husbil och sedan vandra 5 mil kanske inte är så lyckat. Det finns fortfarande mycket platser som är orörda i fjällen om man nu vill ha det så. Bara att välja ut lämpligt ställe på kartan och vandra.

Hur många här har inte använt båt? Det är också en del av utvecklingen.

Missförstå mig inte. Det finns gränser, men jag tycker det är riktigt skönt att inte behöva vandra 10 mil för ett fjällfiske. Där är helikoptern helt outstanding.

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.