Könshår och fjällvandring - klockrent eller kletigt?

Könshår på veckoturer - bra eller kass

  • Goda erfarenheter!

    Röster: 30 61.2%
  • Ingen höjdare!

    Röster: 19 38.8%

  • Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .
Personligen tror jag svampen påverkas mer av klädesvalet en om man har rakat sig.
När det gäller att fetta in områdena fråga så säljs ju avsedda produkter för det i vilken cykelbutik som helst. Jag har dock aldrig testat, och det skulle inte falla mig in att göra det. Har liksom aldrig känt behovet.
Jag tror som sagt att vettiga kläder och ventilation är viktigare än både hygien och rakning. Ända området jag hade problem med svamp under värnplikten var mellan två av tårna.....
 
jätte lång replik.

...fast det där jag berättade om när jag fick svamp, trots att jag är kille (!) var då jag HADE full behåring.

Ämnet går inte att släppa.
Jag förstod det, men jag menar bara att om rakar sig ökar riskerna betydligt, SÄRSKILT om man redan i orakat skick fått det(svampinfektion).
Själv har jag av och till drabbats av svamp. Ett par tre-fyra eller fem eller kanske fler gånger har jag testat rakning, allt måste prövas, och detta orsakade varje gång en enorm uppblossning av ovan nämnda svamp. Jag har varje gång svurit eder över hur jag kunde vara så korkad ytterligare en gång, för att efter några veckor-månader glömma detta och försöka igen.
Jag har nu lärt mig älska mina könshår som de geniala genitala skyddsänglar de är, och svampen har sedan dess fullsändigt lyst med sin frånvaro.
Så var det för mig, men så kanske det inte är för alla.
Annars kan det visst vara snyggt och kanske tom sexigt med rakat, åtminstone i teorin.
Dock kan jag instämma i vad någon tidigare sa, att vid en närstudie av någon annans rakade genitalier brukar man observera både plitor och diverse exemaktiga förändringar som lite drar ner helehtsintrycket.
 
Ull är ett annat slags smart hår!

En sak jag glömde: en rejäl hygien-höjare på tur är ju ull-underkläder! Trosa/kalsong i tunn merino-ull, helt fascinerande vad mycket fräschare underlivet blir!
2 par såna som man kan skölja upp vid behov om man är ute några dagar är en god frilufts-investering och håller nere packningsmängden för såna som vill packa lätt men ändå ha rena fräscha kläder närmast kroppen. Grymt bra!

Spana in sortimentet från t ex Smartwool/Icebreaker, dyra, men helt fantastiska!
Ett tips om man tvättar men inte kan/vill torka dem ute, ett par hinner torka på magen medan man sover under natten.
 
Naturligt orakad

Jag tror på att man ska låta vara det naturen har utrustat en med! Personligen har jag aldrig upplevt några problem med att vara orakad på en veckotur.
Tvätta sig själv och sina underkläder räcker gott. Håller med tidigare inlägg om ullens förträfflighet!

God tur
 
Ventilation är för mig A och O när jag är i fjällen. Alla mina kläder kan ventileras på olika sätt. Rätt material, rätt ventilation och rätt takt – och problemen minimeras i stort sett till noll, även pungsvett.
Jag har aldrig haft infanterield – utom i lumpen med de felaktiga kläder som jag då tvingades använda, ingen ventilation där inte!

Några pung-problem har jag aldrig upplevt under mina år i fjällen heller, den har liksom bara hängt med så att säga. (Bra med kullager mellan benen…)
Hygienen är inga problem eftersom det finns gott om vatten – men stackars de som tältade nedströms…
Jag använder inte tvål i fjällen av flera olika skäl, bara vatten + ett miljövänligt schampo för huvudhåret.
Om jag stank? Tror inte det, i alla fall klagade ingen.

Pungsvett? Öppna gylfen och ventilera – dessutom, all reklam lönar sig sägs det. Men se upp, (ned) för myggbett på pung och snopp, de som fått det vet vad jag talar om. Se upp för myggmedel på nämnda kroppsdelar också…eller motsvarande kroppsdel…

Jag hade en flicka med mig som använde papperstrosor, det var en bra tanke – men praktiskt fungerade det inte speciellt bra eftersom dom sprack när hon satte sig, hver gang!
Hennes tanke var att tända lägerelden på kvällarna med sina papperstrosor. Gör inte det…

Thomas
 
Pungsvett? Öppna gylfen och ventilera – dessutom, all reklam lönar sig sägs det. Men se upp, (ned) för myggbett på pung och snopp, de som fått det vet vad jag talar om. Se upp för myggmedel på nämnda kroppsdelar också…eller motsvarande kroppsdel…
Jo, jag tror faktiskt vi är rätt många som går runt på det viset (i fjällen gubevars!), tycker alltsomoftast att man ser andra köra så.

Det skulle antagligen se rätt skbbigt ut, men tänk en "gylf" som gick "varvet runt", och slutade nånstans i korsryggen. Snacka om ventilationsmöjligheter!
 
Jag är glad att 'Vår Herre' begåvat mig, förrutom, det annat han givmilt och generöst vid min skapelse gav mig, här en stark kroppsbehåring.
Jag kan bara säga att jag haft nytta och har av den.
Jag slipper frysa.
 
Tredagarstest

Då så, mina damer och herrar, har i alla fall Jag bestämt mig!
- efter en vandring på sex-sju mil under tre dagar på Sörmlandsleden förra helgen, helt kal mellan benen. Det var någon slags värmerekord för året, men kallingarna blev aldrig ens blöta (framtill, i alla fall). Fräscht och svalt och utan den svagt svidande känslan jag ofta fått på sidorna av pungen. Kvällen dag tre kände jag att det hade varit dags för rakning om vi hade behövt fortsätta, så rakhyveln åker ned i ryggsäcken inför fjällturen. De grammen får det vara värt! Nu tänker jag gå och rösta!

Sedan tidigare har jag märkt att det aldrig kliar eller blir ömt så länge jag inte rakar mothårs. Mitt dagliga arbete är mer ansträngande än en fjällvandring, men sedan jag bytt från Gilette till ett annat märke på hyvlar, blir jag tillräckligt len av medhårsrakning, och får jag inte svamp av att springa runt i blåkläder på somrarna så är jag inte orolig för det på fjället heller.

Tack för tipset om merino-kallingar. Det ska jag genast inhandla. Jag är redan helt förälskad i mina merino-strumpor som ersatte arméns stålgrå för några månader sedan. Jag fick begynnande skav EN gång i helgen, då ena benet på en grön armé-kalsong korvade upp sig. Det visade sig att just det benet på just det exemplaret var helt omöjligt att få att ligga slätt mellan låren - vilket visar på vikten av systemövning med ALL materiel inför en längre tur.

Det verkar som att tjejer har sämre erfarenheter än killar av detta. Kan det stämma?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.