Tält förslag?!

Ok, det kände jag inte till. Men utifrån trådstartarens första inlägg, så låter det som om de använde Nammatj, och med det namnet ligger det ju närmast till hands att det är ett HB och inte en kopia (för den torde heta något helt annat).

Det är ju inte helt ovanligt att fotfolket kallar materielen något helt annat än det som FMV eller tillverkaren kallar den. Det är ju inte direkt en frågasättande kultur. Säger någon att en grunka heter något så kallar man det så. :)

"Najmaij" låter ju som något som förvanskats i några led. Vanligtvis är det ju inte heller Nammatj utan Keron som används i försvaret, väl? (I alla fall på min tid)

Nån får väl knata över till Soldf-forumet och reda ut det hela...
 
Det är ju inte helt ovanligt att fotfolket kallar materielen något helt annat än det som FMV eller tillverkaren kallar den. Det är ju inte direkt en frågasättande kultur. Säger någon att en grunka heter något så kallar man det så. :)

"Najmaij" låter ju som något som förvanskats i några led. Vanligtvis är det ju inte heller Nammatj utan Keron som används i försvaret, väl? (I alla fall på min tid)

Nån får väl knata över till Soldf-forumet och reda ut det hela...

Mm, så kan det ju förstås vara. Jag har själv ingen erfarenhet av FM:s patrulltält. De enda tält jag lärde känna var knäppetält och de stora 20-mannatälten.

Det vore bra ifall trådstartaren kunde få upp en bild, så att vi kan bringa klarhet i denna fråga :)

Mvh /Joel
 
Försvaret kan man lita på. Eller?

om jag minns rätt heter det stora tältet med kamin Tält 20 däremot kan det aldrig kallas 20-mannatält (eftersom det inte rymmer 20 man). Vill inte märka ord och kan ha fel i detta men vill visa på begreppsförvirringen som finns...
 
Efter mkt om och men så fick jag fram en bild på tältet...Är det ett sånt tält vi pratar om över huvud taget =)

Nog ser det ut som ett Nammatj! Kan till och med ana den lilla lappen med röd logotyp på huvudändens ventil.
Inte konstigt att man tycker att det är svårt att få bra spänning på väven om man drar linorna rakt ut åt sidan... ;)
Nammatj måste väl vara ett av världens lättaste tält att resa?

Nammatj_gron.gif

Foto: www.hilleberg.se
 
Senast ändrad:
http://www.pixbox.se/pic_show_id15542919.html

Efter mkt om och men så fick jag fram en bild på tältet...Är det ett sånt tält vi pratar om över huvud taget =)

Johan

Det är som MartinFjäderlätt säger, sätter man upp tältet fel är det klart att det inte blir bra...
Stormlinorna från bågarna bör gå i ca. 45 graders vinkel (inte 90 som på din bild) för att spänna ut duken så mycket som möjligt. Man ska även se till att stormlinorna är så långa som möjligt eftersom de då drar i tältet åt "rätt håll", dvs. utåt istället för neråt.
Gör om gör rätt! =)

Det bästa är nog att du tar dig till en friluftsbutik som säljer Hilleberg och tittar på ett uppslaget exemplar så att du själv kan syna sömmar och bilda dig en (förhoppningsvis) ny uppfattning. Personligen så tror jag att det är i princip omöjligt att hitta ett tält med bättre detaljkvalité än Hillebergs så du får nog bära med dig en egen timmerstuga om du inte är nöjd med dem...
 
FMs tält

som skall värmas och bebos benäms i kubikmeter, det ger Kvm ett hum om mängden hö och ved som behövs för verksamheten.
//J

PS tält 20 blir hemskt trång med de 16 som skall få plats i det....
 
Ett råd är att innan man köper ett HB:tält beställ deras tältbroschyr. http://www.hilleberg.com/
Där skrivs allt vad man behöver veta om tält, som exv vintertältning, kondens, uppsättning, mm

Jag har haft många tält under de decenier jag bedrivit friluftsliv. Har haft förmånen att prova och testa olika tält. Det första HB tältet upplevde vi två stormnätter på en vintertur i Rondane 1982.
Då blåste det 42 s/m enl de uppgifter vi fick när vi anledde till fjällstationen. Det som hände, var att en av bågarna brast. Men, i övrigt inga bekymmer! Då var bågarna av glasfiber! Att jag idag är ägare till ett HB som också har fått utstå kraftiga stormar, och efter alla mina tälttester genom åren är en självklarhet!

Utemagasinet brukar med jämna mellanrum ha tälttester. http://www.utemagasinet.se/

Lycka till alla som funderar på att köpa tält!

Inge!
 
Nu är de ju inte mitt tält de där dock, men jag ska inte påstå att jag vet hur ett tält ska sättas upp på bästa sätt...
Men jag ska dra till en frilufts affär och blida mig en ny uppfattning!

Alla andra här verkar ju vara riktigta "Hillebaner" :)
Bara man är nöjd med de man köper så ska kan man vara glad... Hoppas verkligen jag blir nöjd, vad än jag nu köper!

Johan
 
Tror det finns väldigt få personer i Sverige som sliter på sitt Hilleberg under 11 månader som en värnpliktig patrull som inte köpt grejerna själva gör :)

(själv nöjd ägare av ett Bergans of Norway 6003 Kompakt)
 
Måste säga att jag tycker att det är intressant att höra vad du säger om hilleberg, då du testat dom utan att andra först övertygat dig att det är "dom bästa tälten i världen"...

En skillnad mellan tunnel och kupoltält som inte nämnts är väl att tunneltälten sägs väsnas mer i vinden, då dom rör sig mer, även om dom håller.

men det borde finnas många tält som funkar på sommarfjäll... typ dom flesta... men kolla på dom som verkar intressanta, så kan du fråga det du undrar om detaljer och modeller...

/Christer
(som försöker att inte vara så hilleban, även om jag har ett nammatj... för vinterfjäll...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.