Tält förslag?!

Hejsan...

Håller på att planera en lite hajk inför nästa år som ska börja med en bestigning av båda topparna på Keb och sedan vidare ut nånstans i den stora vildmarken =)
Typ så långt har jag kommit med planerna....

Men jag har lite funderingar på vilket tält man ska köpa... Har surfat runt lite på nätet och hittade ett North Face tält för 2 pers, såg ganska bra ut men är de nått att ha?

Några andra tält för max 3 per och under ca 5-6 kg som ni varmt kan rekomendera?
Gärna ett tält som är lätt att ta upp och ta ner, och med förtält.
Sen hade jag tänkt max 5000kr får de kosta!

Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.

Tacksam för svar!
 
Tackar tackar....

Är nybörjare på den här sidan sen idag så man kanske ska ta o börja söka lite mer innan man startar ny tråd =)....
Men jag ska läsa in mig där nu...

Johan
 
I de svenska fjällen som är jättejättefarliga, speciellt sarek (huuuh), måste man ha Hilleberg™, annars DÖR man!!!

Näe, det var oseriöst sagt, men det kommer säkert liknande poster snart. Första gången jag gick i kebfjällen utan mor och far hade jag och polarn kupoltält av festivaltyp (silvrigt). Det gick utmärkt. Ibland blev det lite blött när det skulle resas i regnväder, det hade separat ytter- och innertält. Men man torkar ju som bekant. Det fungerade även att använda i snö. Jaha? vad vill jag ha sagt med detta? Jo, du kommer garanterat ha det trevligt i ett north face tält, även om jag som skandinavisk patriot faktiskt hade köpt ett klassiskt tunneltält av skandinaviskt märke, fast det har jag ju redan. När jag tänker efter hade jag nog kört med lavvun.

Ha!
 
Ja Clas Olsson är väl lite under de jag tänkt mig, vill ha något som håller flera år...
Men jaa tror de får bli ett North Face faktist, verkar vara bra... Försöker hitta några recenssioner på detta tält men har ej hitta de.
 
Weei de va ju bra många tält dom testade där, tunneltält verker nästan vara de man ska satsa på.

Är tunneltält bättre mot vind än kuplotält?

Johan
 
Är tunneltält bättre mot vind än kuplotält?

Johan

Njaa, det beror på. Det du bör tänka på är att de svenska fjällen är jättefarliga. Huruvida du har tunnel- eller kupoltält spelar mindre roll så länge det är Hilleberg™, annars riskerar du att hamna i en riskabel situation.

Där kom det!!! :)
 
Du kan förstås även göra en kalkyl mellan hur många nätter du kan sova i STF;s fjällstugor för priset av ett tält.
I den jämförelsen ska du naturligtvis använda dig av ett Hillebergtält.
Då kommer du att få sova många nätter under tak.
Du kan köpa en billigare ryggsäck eftersom packningen blir lättare och mindre= ännu fler nätter!.
Du sparar även en rejäl slant på att du inte behöver någon sovsäck eller något liggunderlag, det blir ännu fler nätter i trevlig stugvärme!
Om du konsekvent jämför med den dyraste utrustningen på detta sätt så kan du snart köpa en egen stuga i fjällen för pengarna, eller i alla fall några andelsveckor.

Fast du kanske helst vill sova i tält.;)
 
Skojade du där eller?
Jag ska sova i tält hela tiden, de är ju halva grejen ju...
Kanske besöker nån stuga för att få prata av sig lite med några liksinnade men annars så blir de tält... Jaså Hillebergs ska de tydligen vara, får ta och kolla in de då =)
Men jag tror jag kommer vilja ha tunneltält har jag bestämt =)

Johan
 
North Face har några fina modeller men jag skulle hellre välja ett lätt tunneltält av nordisk model (där inner- och yttertälten sitter ihop) för generellt bruk i svenska fjällvärlden. Ett 2 personers tält ska inte väga mer än max 2-3 kg tycker jag. Ta t ex en titt på Bergans kompaktlight 2 som väger 2,5kg och kostar 2600kr hos northstar.se. 3 personers varianten med stor absid ser också intressant ut, 3,1kg och 3596kr.
Amerikanska tält är ofta av kupol/geodesisk typ med lösa yttertält. De är också ofta ganska tunga. De är inte lika lätta att sätta upp särskilt när det blåser och man får trixa lite om man vill behålla innertältet torrt (under uppsättningen) om det spöregnar. Har själv både ett Marmot fortress av "amerikansk" modell och ett Hilleberg Nallo 3GT. Finns dock massor med märken så man ska inte stirra sig blind på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.