Vågar jag vandra under Älgjakten?

man lär sig säker vapenhantering i praktiken där man går en hinderbana i skogen, jag vet inte hur den skall förändras för att göra den bättre. förklara gärna vilka moment som skaknas. att människor sedan gör fel beror på den mänskliga faktorn och inte på bristande utbildning.

Bla bla bla, mänskliga faktorn hit och dit. Ja alla kan ha otur, men en del har otur misstänkt ofta.

Vilket pucko som helst kan klara ett sådant prov för att sedan strunta totalt i sökerheten när han väl är ute i skogen.
Precis som med körkortet. Även notoriska fortkörare höll nog hastigheten på uppkörningen.

Skillnaden är att det faktiskt finns trafikpoliser som (om de kommer åt) plockar körkortet av den som tror att reglerna bara gällde under examinationen. Det är inte beroende av att passagerarna anmäler föraren.

Så frågan kvarstår, har du själv någon gång sagt till en annan jägare: "Dig vill inte jag ha i närheten med vapen i handen."? Kom inte och påstå att det inte varit befogat någon gång...
 
man lär sig säker vapenhantering i praktiken där man går en hinderbana i skogen, jag vet inte hur den skall förändras för att göra den bättre. förklara gärna vilka moment som skaknas. att människor sedan gör fel beror på den mänskliga faktorn och inte på bristande utbildning.

om provledaren följer dom regler som är framtagna av jägarförbundet så är vapenutbildning heltäckande med säker vapenhatering i teori och praktik både i skarp skjutsituation samt hinderbana, anståndsbedömning för att visa på gott omdömme vid val av mål samt precisionsskytte mot stillastående och rörliga mål, kraven är inte ställd till olympisk standard men dom är väl tilltagna för att sålla ut skyttar utan duglig förmåga.

sedan så är jag mycket intreserad av vad som saknas i den teoretiska delen?



man bör veta att proven man gör till jägarexamen är av provledare som är förordnade av polismyndigheten och inte av jägarförbundet.


ska våra jägare vara olympiska skyttar med examen som jägmästare, biolog och fysiker?

Jag tror att det handlar om att det borde vara så svårt så att det i praktiken blir omöjligt för alla "vanliga" människor som kan göra misstag eller fel att få jaga. Det är bara vissa övermänniskor som uppfyller särskilda kriterier som borde få jaga.

Kriterierna är:
Studiemotivation
Ingen detalj i utrustningen får vara batteridriven
Man får inte äga en GPS
Synen måste vara som en jaktfalks
Man får inte ha ölmage
Man får aldrig göra något misstag
Man måste skjuta minst som Skanåker
Man får aldrig skjuta på levande vilt

När jag har tid ska jag fortsätta sammanställningen utifrån tidigare inlägg, nu måste jag tyvärr jobba lite.
 
Ironin är ju uppenbar.
Men å andra sidan om du vänder på alla kriterier du ironiserar över så blir det ju en rätt otrevlig jägare. Ölmagen och gps:en är inget större problem men...
 
Så frågan kvarstår, har du själv någon gång sagt till en annan jägare: "Dig vill inte jag ha i närheten med vapen i handen."?

ja det verkar ju vara ett bra sätt hjälpa någon att göra rätt. Problemet ligger dock oftast inte bara på individnivå utan att jaktlag "antar" att regler är självklara, sk. självskrivna regler, att social gemenskap korrumperar, att det är macho att jaga osv. Det finns en prestationsångest bland nya jägare att visa sig värdig och vara en som också kan.
 
Aimpoint är inget vapen, det är ett smidigt och lätt sikte som man har på ett vapen för att träffa det man vill träffa. Problemet är alltså att det är batteridrivet, inte tillräckligt "hardcore" för att platsa på Utsidan, eller?

Det var visserligen PAF som ville backa tiden till "prejägarexamen" men det var Du som kom till hans försvar.

SM i övertolkning?
Jag bidrog med en länk till ett sikte (ett trevligt sådant som jag gärna skulle ha om jag ägde ett skjutvapen) som faktiskt gör vapnet batteridrivet, inget annat. Inget problem nämndes, inget försvar uttalades.

Vad tycker jag då? Jag tycker att en oberoende instans med jämna mellanrum ska se till att vi har säkra jägare (och bilförare för den delen), och jag tycker också att civilkuraget hos medmänniskorna är extremt viktigt för att se till att rätt människor jagar (och kör bil).
 
Så frågan kvarstår, har du själv någon gång sagt till en annan jägare: "Dig vill inte jag ha i närheten med vapen i handen."? Kom inte och påstå att det inte varit befogat någon gång...

kolla här, jag är en jävla kuk.. jag har ovanan att i alla lägen säga precis vad jag tycker till min omgivnings stora förtret, jag har dock med åldern lärt mig att hålla käften ibland då det inte skadar någon annan.. jag har slitit ut fulla bilförare ur bilar och dragit dom och deras nycklar till närmaste polis vid mer än ett tillfälle, jag har nekat dykelever certifikat trots dom köpt dyr utbildning och jag har skickat hem jägare som luktat sprit och talat om faran med att befinna sig nära mig med vapen och alkohol i kroppen, jag ser nämnligen det som uppsåt personligen riktat mot mig..
 
kolla här, jag är en jävla kuk.. jag har ovanan att i alla lägen säga precis vad jag tycker till min omgivnings stora förtret, jag har dock med åldern lärt mig att hålla käften ibland då det inte skadar någon annan.. jag har slitit ut fulla bilförare ur bilar och dragit dom och deras nycklar till närmaste polis vid mer än ett tillfälle, jag har nekat dykelever certifikat trots dom köpt dyr utbildning och jag har skickat hem jägare som luktat sprit och talat om faran med att befinna sig nära mig med vapen och alkohol i kroppen, jag ser nämnligen det som uppsåt personligen riktat mot mig..

Bra.
Då gör du mer nytta än något skjutprov i världen.
 
Jag är inte rädd att bli vådaskjuten, men försäker ändå undvika att komma ivägen för jaktlagen. Det är bara sunt förnuft.
Och även trevlig hänsyn. Men trådskaparen verkar faktiskt undra om hon skall vara rädd för att bli vådaskjuten.

Men det som du och Patric mfl verkar blunda för i frågeställningen är detta:

Det FINNS puckon även bland jägare. Det spelar ingen roll om den absoluta majoriteten är ansvarsfulla och omdömesgilla. Det kommer alltid finnas några som inte borde ha vapen.
Ja, det stämmer men den kontroll som ändå utövas från olika håll gör att de är avsevärt färre än inom andra "grupper".

Jag lovar att ni har sett exempel på det. De som klättrar över staketet med bössan laddad, fast de naturligtvis aldrig skulle göra en sådan sak på ett prov.
Är en risk för sig själv och möjligen en jaktkamrat.
De som tar en jäkel eller två till kaffet.
Är ett mycket mindre problem här än i övriga samhället. De SKALL bort! Men de är fortfarande få och blir färre.
De som lutar ett skjutklart gevär mot en sten för att svara i mobilen.
Samma som de som klättrar över staket.
De som tar chansskott.
Visar dålig hänsyn mot viltet.
De som har en misstänkt förmåga till otur...
Ja, otur borde förbjudas.

Påstå inte att dom inte finns där, eller att ni inte har träffat dom.
Jo dom finns men varför är det ett problem för dig/samhället?
De som du skall eventuellt skulle vara rädd för är de som skjuter utan att ha helt säkert kulfång eller utan att vara helt säker på vad de skjuter på. Ett annat problem är de som jagar utan att ha med sig en handkikare utan måste använda kikarsiktet för att se att det som rör sig i buskarna är en grönklädd vandrare och inte ett vilt. Här siktar han faktiskt på dig, om än med säkrat vapen.

Frågan är bara om ni hade kurage nog att säga ifrån. Att säga "Dig jagar jag inte med", för att inte tala om att anmäla incidenten och riskera att den personen (som kan vara en god vän) inte får vara med mer...
Jo, det händer rätt ofta men då med lite smidigare metoder till ex. att " Enligt detta jaktlagets regler så... bryter mot dessa riskerar uteslutning". Grupptryck för att förändra beteende och det börjar oftast hos Jägareförbundet.

Jag tycker fortfarande att ditt "problem" verkar vara en luddig rädsla för vapen, som du inte vet mycket om, och att detta tar sig uttryck i en omotiverad aggression mot jägare i allmänhet
 
det är ett generationsskifte bland jägarna, många av dom gamla är på väg ut och de yngre jägarna har ofta en helt annan syn på jakt och jägaren. jag uppskattar inte att supa skallen i småbitar på kvällen och sedan sitta på pass, jag gillar inte när man skjuter på allt som rör sig i skogen. jag blir skitförbannad på gubbjävlar som snackar en jävla massa skit om feta troffeer och hur mycke bättre det var förr.. jag skulle gärna rensat stenhårt bland jägarna för att rensa ut skiten.. MEN jag blir ofta glad när jag träffar intresserade och kunniga jägare som tar totalansvar för sina marker och viltet som finns där, dom är lika aktiva i viltvård som i jakt, dom har stor kunskap om sin hobby.. risken att bli skjuten i skogen är oavsett hur vi vänder på det obefintlig..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.