Vågar jag vandra under Älgjakten?

Jag har planerat ge mig ut o vandra inom kort, men så hörde jag att älg/viltjakten skulle komma igång. Behöver jag oroa mig för att bli skjuten av misstag om jag är ute i fjällen nu i september? Kul att veta i förväg.

Mitt resmål ska isåfall bli Härjedalen med start i Kläppen. Någon som kan sprida ljus på saken, om jag går säker? - eller är det lika bra att strunta i det hela, eftersom jag gärna undviker att riskera liv och lem i onödan?

Svar snarast uppskattas, och tack på förhand!
 
Jag har planerat ge mig ut o vandra inom kort, men så hörde jag att älg/viltjakten skulle komma igång. Behöver jag oroa mig för att bli skjuten av misstag om jag är ute i fjällen nu i september? Kul att veta i förväg.

Mitt resmål ska isåfall bli Härjedalen med start i Kläppen. Någon som kan sprida ljus på saken, om jag går säker? - eller är det lika bra att strunta i det hela, eftersom jag gärna undviker att riskera liv och lem i onödan?

Svar snarast uppskattas, och tack på förhand!
Det finns inga älgar ovanför trädgränsen.
 
Som sagt, fjällen är väl det lugnaste stället utanför stadsbebyggelsen. Men tyvärr är din fråga befogad. Själv brukar jag hålla mig ifrån skogen de första två veckorna av jakten, för även om 99,9% (vilket jag ibland tvivlar på) av jägarna är säkra, så finns det ett par som inte är det (ålder, sjukdomar (fys/psyk), alkohol, trötthet, jaktiver mm). Och det räcker.


OT: Vilken väg tänkte du gå?
 
Två grova brottslingar är på rymmen från säter. I Malmö spränger man lägenheter. I Överkalix skjuter man med hagelgevär på samhället. Nä, dra du till fjälls, där är du säkrast.
 
En orange/gul reflexväst samt mössa är bra att ha så man slipper skjutglada klantar.
Sen är det ingen större fara att gå i skogen. Man märker ofta var jägarna håller till. Just detta skogsparti är kanske onödigt att smyga i?!

Såg förövrigt detta på en annons om jägarexamen:
"Lär Dig jaga och träffa nya vänner"

/Peter
 
Om älgjakt

Enligt en undersökning vid Umeå universitet från 2002 (kan skickas om nån önskar läsa, annars går den säkert att googla fram ifrån umu), så vådasköts totalt fem personer som inte själva var jägare, under jakt, under perioden 1970-2000. Det är med andra ord inte bara försvinnande få jämfört med trafikolyckor, det är också färre än vad blixtnedslag orsakar (1,8 dödsfall per år enligt samma undersökning).

Att gå och oroa sig för att bli skjuten kan ju dock lätt förta en naturupplevelse, så bäst är kanske att ta reda på var och när folk jagar, i det här fallet skulle jag höra med turistbyrån i Ljungdalen. Om dom inte vet, kan dom dock säkert skicka din fråga vidare direkt till jaktlaget.
 
jag förstår inte det här fjanteriet, denna hetsjakt mot jägarkåren.. jägarna är ett axplock ur sammhället, en hel del bra människor, en del riktigt bra och några idioter.. att tramsa med trådar om ens personliga säkerhet i skogen under jakt visar bara att man tillhör gruppen mindre begåvad.
 
Det kanske är så enkelt att det inte är så lyckat att förse ett axplock av befolkningen med skjutvapen.
Att hänvisa till statistiken är ju relevant, men man kan ju inte säga att det är farligare att åka bil än att gå i skogen för att färre människor skadats eller dödats i skogen än i trafiken.

Att sitta i en bil på Essingeleden är farligare ur trafiksäkerhetaspekt än vådaskottsdito. Att vistas i skogen innebär å andra sidan med all säkerhet en större risk för att bli vådaskjuten än att förolyckas i en trafikolycka...

Självklart är det ju så att man måste ställa utfallet av skador i relation till exponeringen.

För övrig är det ju antagligen större risk att man får en hjärtinfarkt i bilen än att man krockar, om vi nu ser till hur många som dör av olika saker i Sverige. Antalet döda i trafiken är ju väldigt litet vågare jag säga i förhållande till den exponering som finns. Hur man nu ska kunna göra en relevant jämförelse mot nåt annat vet jag dock inte.

Jag tycker inte att det är så konstigt att folk förfäras över de vådaskott som förekommer varje år. Möjligen är det dock så att jägare oftare skjuter på varandra än på "civila".
 
Enligt en undersökning vid Umeå universitet från 2002 (kan skickas om nån önskar läsa, annars går den säkert att googla fram ifrån umu), så vådasköts totalt fem personer som inte själva var jägare, under jakt, under perioden 1970-2000. Det är med andra ord inte bara försvinnande få jämfört med trafikolyckor, det är också färre än vad blixtnedslag orsakar (1,8 dödsfall per år enligt samma undersökning).

Att gå och oroa sig för att bli skjuten kan ju dock lätt förta en naturupplevelse, så bäst är kanske att ta reda på var och när folk jagar, i det här fallet skulle jag höra med turistbyrån i Ljungdalen. Om dom inte vet, kan dom dock säkert skicka din fråga vidare direkt till jaktlaget.

Om Du räknar om det till hur många "ickejägare" som vistas i skogen i förhållande till vådaskjutningarna så blir det, i och för sig, lite andra siffror för att få fram risken.

Självklart är det fler som dör i trafiken eftersom fler vistas där.
Att man sen inte ska springa omkring och vara rädd är en annan femma.

"Bara för att en statsminister har någonsin blivit skjuten i Sverige behöver han/hon inte vara försiktig"?

Som så ofta, TÄNK innan man gör någonting.
Använd omdömet!
Jag går själv i skogen även under älgjakten men jag ser till att synas och höras.
Träffar jag på jaktledaren kollar jag alltid VAR de jagar just nu.

/Peter
 
jag förstår inte det här fjanteriet, denna hetsjakt mot jägarkåren.. jägarna är ett axplock ur sammhället, en hel del bra människor, en del riktigt bra och några idioter.. att tramsa med trådar om ens personliga säkerhet i skogen under jakt visar bara att man tillhör gruppen mindre begåvad.

Ett problem blir inte större än vad man gör det till. Ser inte någon hetsjakt nånstans i den här tråden utan bara funderingar på hur man bäst samsas i naturen. Och jag tycker inte heller att det är så roligt att traska rakt igenom områden där det springer runt människor beväpnade med gevär.

Om man ska jämföra olycksstatistiken med exempelvis trafiken måste man även ta med exponeringen. Nästan alla av oss exponeras dagligen för trafiken och dess risker allt mellan ett par minuter upp till en hel arbetsdag. Antalet personer som råkar befinna sig i närheten av en gevärsmynning under älgjakten är oändligt mycket mindre.

Alltså måste man fråga sig hur stor risken är att bli skjuten om man råkar knalla in i ett älgjaktsområde inom skotthåll från en jägare. Då blir genas riskfaktorn mycket högre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...