HUr laga mat vid ösregn

Jag läste i "Vandra fjäderlätt" om att ett paraply kan vara användbart i många sammanhang. Kanske det skulle funka vid matlagning???
 
Dessutom är det som någon annan sa att man kan ju vid lunchtid i regnet befinna sig på en plats där det inte går att slå upp tältet då måste man ändå hitta en annan lösning.

Men vad gör du då om du vid lunchtid befinner dig på en plats där den där "andra" lösningen inte heller fungerar?

Regnar det får man väl helt enkelt planera så att man tar lunchen på en plats där man kan slänga upp tältet.
 
Inte om man har en deadline i form av ett tåg 78,5 timmar efter starten. Jag börjar nytt jobb den 12/8 och måste alltid hinna med mitt tåg från Abisko kl 16:55 på måndagen den 11:e. Vilket int direkt ger mig någon tid för bokläsande i tältet om regnet vräker ner.

Det är väl aldrig helt lyckat att åka till fjälls på såna boliner utan nån buffertdag...... Tycker det kan vara vettigt att ha åtminstone två dagars buffert för oförutsedda händelser - om inte har förlåtande krav som väntar hemma....
 
Lite OT:



Kanske det är en del av mina motiv för att inte vadnra i svenska fjällen - man verkar vara beroende av returbiljett, vilket jag aldrig skulle stå ut med. Blotta tanken på detaljplanering av turen inger rysningar.

Nå, på norska resor har jag varit med om att få sista platsen på tåget från Oslo, så rätt vad det är kommer smällen som tvingar mig att tänka om.
På min senaste resa försökte jag boka hemresa i Geilo men fick beskedet att tåget från Oslo var fullbokat. Jag gick på ändå och behövde bara flytta mig en enda gång, men plats fanns hela vägen till Katrineholm.
 
Kanske det är en del av mina motiv för att inte vadnra i svenska fjällen - man verkar vara beroende av returbiljett, vilket jag aldrig skulle stå ut med.

Du skojar! Reser man med SJ är det biljettköpandet som är resans största ångest. Man vet aldrig på förhand vad en given resa kan kosta - ens på ett ungefär, allt man vet är att det med största sannolikhet blir smärtsamt dyrt om man inte bokar två månader i förväg.

En litet trick som SJ kör med är att man får betala extra för att få en ombokningsbar biljett. Haken är då bara att ombkoningsbara biljetter *alltid* är dyra. Ska man få en billig biljett måste man (1) vara ute i väldigt god tid, och (2) ge upp ombokningsmöjligheterna.

Resultatet är - i bästa fall, för resenären - att man lyckas boka två billiga (läs: ej ombokningsbara) resor och sedan kan välja mellan dem. Tyvärr för SJ innebär detta tomma platser på tågen och biljetter som säljs till lägre pris pga att folk hamstrar.

Variabla priser (beroende på efterfrågan) är i princip rimligt, men när SJ:s biljetter kan variera i pris med en faktor 10, 15 eller 20 så blir det mer hasardspel. Gbg-Sundsvall kostar allt mellan 200 kr och 1500 kr. Jag skulle hellre se att det alltid kostade t ex minst 400 men aldrig mer än 900. Ett lite mindre spann.
 
Det är väl aldrig helt lyckat att åka till fjälls på såna boliner utan nån buffertdag...... Tycker det kan vara vettigt att ha åtminstone två dagars buffert för oförutsedda händelser - om inte har förlåtande krav som väntar hemma....

Nu blev aldrig tiden ett problem i slutändan, var i mål efter 52 timmar och 34 minuter. Lunchen första dagen lagades i strålande sol utanför stationen vid Keb, lunch nummer 2 intogs väldigt snabbt sittandes bakom en kulle för skydd mot vinden. Då blev det bara mackor och en kopp te (lilltermosen fick följa med). Ingen lagad mat för min mensvärk gjorde att jag mådde apilla. Lunch nummer tre blev pannkakorna som serverades vid Keiron.

Första middagen fick bli souvasen som serverades i Sälka och middag 2 tillagades i lugn och ro i absiden på tältet 6,5 km efter Alesjaure. Middag nummer tre var på Abisko Turist i restaurangen :)

Men visst idealt är väl att ha en buffert men man kan inte alltid planera, när jag bestämde mig för att gå classic hade jag ett jobb där jag hade sökt ledigigt i god tid, sen kursade jobbet och jag fick ett nutt, med tillträdesdatum 11 aug. Bad att få skjuta på det det 12 aug som i alla fall kändes rimligare. De hade väl inte gett mig sparken om jag hade kommit några dagar senare pga oförutsedda händelser på fjället men det ger ju inte direkt något bra intryck att börja med oanmäld ledighet. Nu hade jag hunnit med eftermiddagståget hem så jag hade kunnat börja redan på måndagen men valde att varva ner i Abisko en dag (det gick ändå inte att få tag på någon ny tågbiljett samma dag som inte kostade massa pengar)..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.