HUr laga mat vid ösregn

vad e problemet.. tänker man inte sätta upp tältet och ändå vill ha varm mat utan att kånka termos så är det väl bara att läga käk..
 
Jo,men då kan man inte starta en tråd om hur man lagar käk om det blåser snett från höger senare eller flyger en fågel i horisonten,i motljus.Ett steg i taget...


peter
 
Själv kan jag inte vara utan mat och jag vill ha varm mat och även mellanmål. Jag kan späda på lite med hur en vanlig dag oftast ser ut när det är fjälltur.

Frukost: Risgrynsgröt med valnötter, kaffe, digestive kex. kaffe (igen).
Mellanmål: Runekaka
Lunch: REAL eller hemtorkat.
Mellanmål: Renkött, Renkött på kex eller runekaka.
Kvällsmat: REAL eller hemtorkat.
Kvällsnacks: Salami, Renkött, Choklad. Cashewnötter, konjak/whisky (beror på tilltugget)
Suprise (en suprise per vandrare): Pannkaka, mousse eller liknande.

Vi går oftast så långt vi känner för och rastar så länge vi känner för det. Som Räven skrev så värmer man sina köldhänder över köket som kokar upp maten. Förstärkningsplagger är på och man känner värmen komma åter i kroppen (gärna en varmakoppen direkt som man tar innan maten). Har man det bara vindstilla så är det inte så farligt med regn. Då det nästan alltid regnar i fjällen är det något att leva med. Slår aldrig upp tältet utan letar efter naturliga diken och annat att krypa ned i.

Om jag inte skulle få i mig lunch och mellanmål skulle ingen vandra med mig något mer utan det skulle bli en bitter "gubbe" som gick och svor över fjället....
 
Räkna alltid med ösregn och oväder

Under de år som jag fjällvandrat på sommaren har ösregn en eller flera dagar snarare varit regel än undantag. Så utrustning och rutiner är anpassade för "worst case scenario", vilket det ju alltid ska vara så att vandringen blir genomförbar trots ruskväder.

En sak vill jag bestämt avråda från - att avstå från mat under turen. Kroppen behöver regelbunden påfyllning av kolhydrater för att fungera, det är den enda energiformen som hjärnan kan utnyttja. Brist på kolhydrater kan leda till sämre prestationer, felbeslut och farliga situationer.

Jag utgår ifrån att kläder, skor, tält, ryggsäck och annat är regn- och ovädersanpassade. Då kan man med enkla rutiner minimera obehaget att äta i ösregn.

För det första - ett tält med tillräckligt stor absid för att kunna laga mat i. (Hilleberg - I love you!) Om det regnar kraftigt på morgonen kan man vänta med att riva och antingen ta en layday eller gå senare under dagen. Kvällsljuset räcker länge att vandra i. Om man trots allt väljer att gå så koka vatten i en termos till t.ex. Varma Koppen och/eller kaffe/te till lunch. Smörgåsar kan man ofta fixa med t.ex. tubost hur mycket det än regnar, lite lä får man alltid någonstans. Ta inte fram köket och laga mat under vandringen, det tar bara en massa onödig tid och så riskerar grejorna i ryggsäcken att bli blöta när man packar om. Ryggsäck med ytterfickor är en fördel för lunchpaketet och termosen.

Om det fortfarande regnar när det är dags att slå läger så sätt upp tältet först, langa sedan in all utrustning och packa upp i absiden. Byt till torra, varma kläder, ta fram köket och laga till vatten för en påse Real Turmat (det bästa frystorkade!!) och fyll termosen för kvällskaffet/teet.

När man sedan mätt och torr kryper ner i sovsäcken och lyssnar på regnets smattrande kan det faktiskt kännas lite mysigt. Tills man ska upp igen och borsta tänderna och det andra. En gång regnade det så kraftigt att det bästa var att ta av sig alla kläder utom regnjackan, snabbt sticka ut och uträtta behoven och sedan in och försöka bli torr igen. Men kläderna blev i alla fall inte våta...

För att undvika kolhydratbrist rastar vi varje timme. Tar av oss ryggsäcken och vilar axlarna, äter jägarsnus och njuter av utsikten. Efter två till tre timmar är det dags för lunch (då åker också kängorna av om det inte regnar) och efter ytterligare två till tre timmar är det dags att slå läger. Den sista timmen spanar man efter devisen - gå aldrig förbi en bra tältplats.
 
Ett klokt råd. Allt som du skrev ovanför är däremot högst individuellt tycker jag :)

Det är upp till var och en att samla egna individuella erfarenheter. Det är ju det som är nöjet. Men själv tar jag gärna del av och provar andras kloka råd, individuella eller inte. En del passar, en del passar inte.
 
Min rutin vid ihållande skitväder ser ut så här:

Hittar tältplats på kvällen, slänger upp tältet och skickar in ryggsäcken. Sen gräver jag fram en 1,5-liters Platypus, som tillsammans med thermosen gör att jag kan ta med så mycket vatten in i tältet att det räcker till middagskok, kvällsfika, kvällstoalett, frokost, thermosfyllning och morgontoalett. Om det dåliga vädret håller i sig behöver jag alltså inte lämna tältet igen förrän jag är redo att gå igen dagen efter, och gör det efter att jag rivit och packat innertältet, dragit på alla ytterkläder och fyllt thermosen för Real-lunch.

Sen kan jag alltså gå en dag till i ösregnet, och få i mig en god och värmande lunch på några minuter utan att pyssla med kök i snålblåsten. Osv..

Per
 
Ni får det att låta som om regn är snudd på normaltillståndet vid fjällvandringar. Hade det varit så för mig hade jag för länge sen slutat gå i fjällen.
Vilodag kan jag minnas en enda, men inte p g a vädret utan p g a magsjuka.
Det funderar jag på att göra ändå
av skäl som kanske kommer att framgå.

Fjällfacit sen 1999:
1999: 6 dagar, vackert jämt.
2000: 9 dagar, vackert 7.
2001: 10 dagar, gott väder 9.
2002: 10 dagar, varmt, vackert väder 9 dagar.
2003: 12 dagar, gott väder cirka 9.
2004: 13 dagar, gott väder cirka 10.
2005: 7 dagar, gott väder 5.
2006: 11 dagar, varmt och vackert väder 10.
2007: 7 dagar, vackert 4.
2008: 8 dagar, varmt och vackert 7.

(Sen ska jag kanske inte tala om sådana äckelturer som
Pyreneerna 2005, Italien+Frankrike 2003, Italien + Schweiz 2006
med vackert väder varenda dag. )
 
Ni får det att låta som om regn är snudd på normaltillståndet vid fjällvandringar. ...Fjällfacit sen 1999:

SMHI har säkert svaret på statistikfrågor men för min stackars syster som jag haft med mig tre gånger så ser facit ut så här:

1998 Keb 10 dagar: 10 dagar regn.
2002 Abisko 5 dagar: 5 dagar regn.
2008 Helags 4 dagar: 4 dagar regn.


Visst regnade det inte hela tiden men regnstället bars ett par timmar per dag. Särskillt kring lunchtid. Men så kan det vara...

Vi blev iaf duktiga på att äta snabbare och torka kläder oftare.
 
Vad var poängen? Att de där 17 dagarna var så pass få att det inte var nån direkt vits med att försöka hålla sig glad, torr och mätt under de också?

Per


Nä, jag bara reagerade på intrycket att regn är regel för en del. Jag har aldrig haft problem att
hålla mig torr och varm de få regndagar jag haft; ngn enstaka gång har jag haft en del besvär
att få tältet torrt invändigt på eftermiddagen. Och
när det gäller mättnaden har nog vädret inte så mycket med saken att göra.
 
Många bra tips. Termosen står nu på packlistan och idag var jag på Naturkompaniet och hittade en lös sidoficka Ludhags som kanske passar min rygga, skall prova. Annars får jag väl ta en sväng till tygaffären och se om de har något passande stretchtyg och sy mig en hastigt och lustigt i morgon. För det var vad jag saknade allra mest på HKL, någonstans att ha min påse med nötter och lite andra bra att få fram snabbt-saker, där kan jag även stoppa färdiga mackor alt brödet och tuben med renköttsost. Sidofickan på brallorna funkade inte så bra.

De flestas lösning verkar i alla fall bygga på att se till att förbereda så mycket som möjligt. Maten vi får utdelat på FC är ju Blå Bands som skall koka en evighet så det verkar som om den skall jag skippa och köpa en av de som går att laga snabbt, har ätit flera av Real och hittade en Wildlife som jag gillade. Kanske även släpa med mig eget bröd, som är aningen matigare än det man får ut.

Som sagt jag vill verkligen inte slarva med maten denna gång så därför bad jag om tips som underlättar att inte tänka, äh jag äter senare när det klarnar upp/när jag slår läger för kvällen osv. Jag är tyvärr likadan hemma, drar tiden i vg på morgonen så skippar jag lätt frukosten och tänker att jag skall äta lunch snart och så inträffar något så lunchtiden passerats och vips har jag inte käkat något förren det är dags för middag kring 19-tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.