Att vara stugvärd

Jag som varit stugvärd för fem år sen vet att det finns de som är tu även med små barn. har inte hört något mer än att de flesta verkar gilla det. Man ska nog inte jobba i någon stuga med hårt tryck/jobb på som mellan Abisko-Nikka till exempel. Där hade jag inte haft tid med barn, alt. om fru/man har hand om barnen men det hade blivit långtråkigt att sitta på samma ställe så länge utan uppgifter.
 
Jag och min fru har funderat ett tag på att bli stugvärdar. En praktisk fråga som ploppade upp häromdagen gäller sin egna mat. Är det att konka ut med egen medtagen mat för 28 dagar när man anländer som gäller? :) eller löses detta på annat sätt?
 
Proviant och annan packning som man inte själv vill/orkar bära packar man i banankartonger som, även för den som ska vara stugvärd i augusti-september, måste skickas med bussgods i början av mars för att kunna köras ut med skoter till stugplatsen. Detta gäller också mesta möjliga av butiksvaror, ved, gasol och annat som STF transporterar ut till stugplatsen. Sommartid kan kompletteringstransporter med helikopter behövas men STF försöker nu minimera helikoptertransporterna med tanke på miljön.

Stugvärd
 
Ansök direkt för det kan ta tid att komma in på kursen. Man kan ha tur men för mig blev det fjärde försöket då det är sånt tryck (man får/fick skriva i ansökan vilken gång i ordningen det är man ansöker).


[ QUOTE=hedtjarn;834848]Jag och min fru har funderat ett tag på att bli stugvärdar. En praktisk fråga som ploppade upp häromdagen gäller sin egna mat. Är det att konka ut med egen medtagen mat för 28 dagar när man anländer som gäller? :) eller löses detta på annat sätt?[/QUOTE]
 
Rubrik

Hej,

Väcker en gammal tråd som jag tyckte verkar lämplig för min fråga. Är det någon som varit stugvärd med småbarn? Har det fungerat bra? Har STF några synpunkter på det? Hur små barn har det i så fall handlat om?

Det skulle vara intressant att var stugvärd men skulle vilja få det till att hela familjen kan vara med

All input är av intresse
Tack

Hej, vi var stugvärdar 3 ggr med småbarn + praktik. Sista gången för snart 5 år sedan i Tarrakaise. Det finns bra beskrivningar om varje stuga och vilken som passar vem när du väl är stugvärd. Våra barn var blöjbarn så det kommer lite utmaningar med det... blöjor brinner inte jättebra.

Lite mer info om den senaste (se länken).. vi har flyttat till Kanada så det är lite svårare nu :)
https://www.land.se/landkoll/vi-flyttade-till-vaglost-land-i-fjallen-med-tva-smabarn/
 
Ansök direkt för det kan ta tid att komma in på kursen. Man kan ha tur men för mig blev det fjärde försöket då det är sånt tryck (man får/fick skriva i ansökan vilken gång i ordningen det är man ansöker).


[ QUOTE=hedtjarn;834848]Jag och min fru har funderat ett tag på att bli stugvärdar. En praktisk fråga som ploppade upp häromdagen gäller sin egna mat. Är det att konka ut med egen medtagen mat för 28 dagar när man anländer som gäller? :) eller löses detta på annat sätt?
[/QUOTE]

Så hur var din tid som stugvärd, blev det som du tänkte dig? :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...