Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Vad kostar den mixen? Jag köpte min mix på Hötorgshallen. Den behövdes bara ligga och dra i 20 minuter. Gjorde en tabbouli till falafeln. Färsk persilja!

Enda problemet med falafel är att det går åt ganska mycket olja.

Haha läste det här samtidigt som jag lagar pulverfalafel och cousecouse till middag!

Oljan som blir över efter falafelstekningen (ja de behöver bara stekas i 1-2msk, inte friteras!) häller man ju på couscousen/riset/bulgurn sen endå... =)
 
Drog av remmen på min Suunto Core-klocka häromdagen. Beställde en ny rem.

När jag monterade denna slog det mig att klockan blir rätt behändig utan remmar...!
Det finns ju situationer där man önskar att ha en klocka med sig, men inte ha den på armen. Tex när man klättrar och vill ha "rena armar". Men också vid lite brantare vandring/scrambling och toppturer om sommaren då man kanske vill kunna "jamma" ett par korta moves vid trappassage.

Man kan ha den i fickan som den är eller trä en tunn vajer genom hålet så man kan ha den runt halsen. Eller med en säkerhetsnål på bröstet som sjuksköterskor.

Ut på tur aldrig sur.
 

Bilagor

  • Suunto.jpg
    Suunto.jpg
    80.5 KB · Visningar: 1,513
När det gäller kartor så skrevs det i den här tråden ett inlägg 2005 om att scanna in och skriva ut kopior som man kan ha framme under vandringen och låta originalet vara skyddat i ryggsäcken.
Det fungerar jättebra om man även vattenskyddar kopian genom att köra den genom en lamineringsmaskin så att den blir helt inplastad. Kopian jag har över fjällen i Hemavan har varit med på 4-5 vandringar och ser fortfarande som ny ut.

Eller så köper man ett gäng vakumpåsar på rusta för 30 spänn och har kartorna i.
 
Viktiga småprylar som du behöver ofta fäster du i en bit persiennlina knuten som en ögla, stor nog att trä över huvudet. Bär dem under skjortan.

Snöret gör det lättare att se dem när du lagt dem ifrån dig och du slipper glömma dem..

Funkar väl för alla.

go tur
 
En annan möjlighet är att köpa "papper" gjort av polyester. Då behöver man varken laminera eller lägga kartorna i påsar. Se dock till att du har en skrivare som klarar av den typen av papper.

Eller så kopierar man kartan i färg i så många A3:eek:r som behövs för att täcka färdvägen, viker dem på mitten och stoppar in dem i plastfickor i A4-format och tjejpar igen. Jag brukar ha den aktuella kopian i byxfickan. Orginalkartan och övriga kopior ligger i ryggsäcken.
 
Skulle vilja tips alla vandrare att ge sjutton i att slänga matrester i fjällbäckarna.

Diskmedel och slaskvatten slänger man på land i nån buske så både ser det fräschare ut när nån törstig vandrare kommer + att naturen lättare tar hand om slasken när den får filtreras i jorden. Diskmedel behöver man inte ens ta med sig på vandringen.

Inte trevligt med gammal spagetti i vattenkoppen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.