Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Grejen är väl att man vid lunch slipper plocka fram köket och pyssla - i stället kan man helt enkelt he i torrfoder i termosen och spara lite tid. När du ändå har köket framme vid frukost passar du på att fylla termosen.

Personligen anser jag att termos är bland det mest meningslösa/onödiga man kan släpa med sig på fjället... En tung sak som inte tillför något utom att man "slipper" koka vatten precis där och då. Men vattnet ska ändå kokas någon gång så att prata om tidsvinst funkar inte riktigt...
 
Personligen anser jag att termos är bland det mest meningslösa/onödiga man kan släpa med sig på fjället... En tung sak som inte tillför något utom att man "slipper" koka vatten precis där och då. Men vattnet ska ändå kokas någon gång så att prata om tidsvinst funkar inte riktigt...

Intressant. Det jag blev tipsad om vid något tillfälle är att he i en pulversoppa plus nudlar i termosen vid frukost (tillsammans med hett vatten) - när det är dags för lunch har nudlarna mjukats upp utan att behöva koka över öppen låga ett par minuter. Tanken är väl att spara på lite gas och att göra "allt" uppkokande av vatten vid ett tillfälle (frukost) hellre än två. Nu äter jag förstås inte nudlar eller har något annat som behöver kokas en stund/ligga i hett vatten en längre stund så för min del är nog en termos inte särskilt nödvändig när allt kommer omkring...
 
och med "riktigt kök" menar du ett 1,5 kgs trangia med tillhörande matkonserver och dyl eller? isf e svaret nej - jag kokar bara vatten och då behövs inte det.

Mitt inlägg var inte menat som kritik, var och en gör som hen vill. Jag menar inte ett tungkök, utan t.ex något av alla lätta gaskök som finns, själv kör jag däremot mest med bensindrivet. Utan att kontrollväga så borde inte det bli tyngre än en termos med vatten att bära på. Dessutom gillar jag pauserna det ger att stanna och laga mat, och däremellan en och annan kaffepaus. Somliga kanske tycker att det bara är besvärligt med matlagning och då är ju din lösning kanon.
 
Personligen anser jag att termos är bland det mest meningslösa/onödiga man kan släpa med sig på fjället... En tung sak som inte tillför något utom att man "slipper" koka vatten precis där och då. Men vattnet ska ändå kokas någon gång så att prata om tidsvinst funkar inte riktigt...

Vid baslägersmodellen kan man ju ha termos för dagsturer där man vill slippa dra med kök för att få något varmt under dagen. Kan snabbt få sig en kaffe utan att stanna till och börja greja. Men är det en tur där man går från A till B varje dag och bär med sig allt försvinner ju poängen lite.
 
Mitt inlägg var inte menat som kritik, var och en gör som hen vill. Jag menar inte ett tungkök, utan t.ex något av alla lätta gaskök som finns, själv kör jag däremot mest med bensindrivet. Utan att kontrollväga så borde inte det bli tyngre än en termos med vatten att bära på. Dessutom gillar jag pauserna det ger att stanna och laga mat, och däremellan en och annan kaffepaus. Somliga kanske tycker att det bara är besvärligt med matlagning och då är ju din lösning kanon.

Det e lugnt, klart man ifrågasätta saker också. Jag skulle ändå ha svårt att klara mig utan termos. Kanske vaknar på natten och vill ha nått varmt och då finns den bara där. Så praktiskt och räcker med en halvliters.

Gillsr också pauser, men jobbigt att släpa på köket under tex en topptur eller liknande. Skönare med nått enklare då.
 
- Nästa tur på fjället tänker jag lämna gasköket hemma för att spara vikt. Ett Esbitkök räcker för att värma vatten och vill man inte använda dyra och illaluktande esbittabletter kan man ta brasstartare eller torra kvistar. Brasstartarna kostar ca 39 öre/st och väger 5g. För en krona så kokar en halv liter vatten upp på 5-7 minuter. En esbit på 14g kostar nog en femma och väger lika mycket som 3 brasstartare. Nackdelen är sot.

- Termos är en av de viktigaste köksprylarna. I med varmvatten på morgonen så har man till kaffe och nån frystorkat till lunch.

Är du säker på att du sparar vikt på det sättet? Ett litet gaskök kan väga ca 80 g och ska man bara koka vatten kan man skaffa sig en liten kastrull på strax kanske 100 g. En 230 g gasflaska väger knappt 400 g = totalvikt ca 600g.
Jag vet inte vad du har för termos men min 0,7 l väger ungefär ett halvkilo. Tom. Alltså uppemot kilot med en halvliter vatten (vilket jag personligen tycker låter i minsta laget om man vill ha nåt mer än frystorkat).

Termos kan man ha istället för vattenflaska också. Den kan man ju lämna hemma.
Fast en 50 cl PET-flaska väger inte många gram.


Du får givetvis göra precis som du vill och bara du kan avgöra vad som passar dig bäst men om det primära är vikten så kan det vara så att du lurar dig själv.

(Jag var ute på stugtur i somras och då var det påbjudet termos och inte kök. Kontentan blev att jag kånkade omkring på mer vikt (totalvikt för mitt kök är ett knappt kilo) än jag gjort med kök och en dag när förmiddagskaffet var extra gott räckte inte termosen riktigt till den frystorkade lunchen. Då var man glad att en annan i sällskapet hade en liter-termos, annars hade det blivit knaprig lunch :) )
 
Jag håller med om att termos är riktigt bra att ha på fjället. Många säger att de tar upp käket och kokar vid lunch, men om du går en lång dagsmarsh och vill hinna till tältplatsen innan mörkret faller så är det ovärderligt.

Onödig koktid för att fylla termos? Du kokar väl ändå vatten til frukosten eller hur? Koka då termosvattnet samtidigt som du äter så spiller du ingen tid.
Väger mycket? En termos som är tom väger inte alls mycket efter lunch.
Om du går lång tur utanför led med säck så kan en lunch på 15 min respektive 40 min göra mycket.

Dessutom är det verkligen inte roligt att dra fram köket om de är taskigt väder och då blir det ofta att man skiter i lunchen. Har du en termos så är det bara att ta fram den, hälla i i din kåsa med varmakoppen tex och dricka. Det är inte smart i långa loppet att skita i att äta lunch på fjället.
 
Väger mycket? En termos som är tom väger inte alls mycket efter lunch.
Om du går lång tur utanför led med säck så kan en lunch på 15 min respektive 40 min göra mycket.

Kan ge dig exakt 25 minuter extra vila!
 
Jag håller med om att termos är riktigt bra att ha på fjället. Många säger att de tar upp käket och kokar vid lunch, men om du går en lång dagsmarsh och vill hinna till tältplatsen innan mörkret faller så är det ovärderligt.
Jag håller som sagt inte med om att termos är bra att ha på fjället utan snarare att det inte är annat är barlast. Jag tycker också att om man måste stressa för att nå sitt mål så har man kapitalt misslyckats med "planeringen".

Onödig koktid för att fylla termos? Du kokar väl ändå vatten til frukosten eller hur? Koka då termosvattnet samtidigt som du äter så spiller du ingen tid.
Nu förutsätter du att man äter sådan mat som bara kräver att man häller över lite ljummet vatten. Men hur gör du om du äter ur kokkärlet?

Väger mycket? En termos som är tom väger inte alls mycket efter lunch.
Den väger fortfarande ett halvt kilo som du sluppit om du lämnat den hemma. Om du dessutom slår ut vikten över tiden du bär landar du på tre kvarts kilo och det är ju faktiskt lika mycket som en flaska Amarone eller Whisky...

Om du går lång tur utanför led med säck så kan en lunch på 15 min respektive 40 min göra mycket.
Om din "planering" går åt skogen med en 25 minuter längre rast vågar jag påstå att du egentligen inte planerat...

Dessutom är det verkligen inte roligt att dra fram köket om de är taskigt väder och då blir det ofta att man skiter i lunchen. Har du en termos så är det bara att ta fram den, hälla i i din kåsa med varmakoppen tex och dricka. Det är inte smart i långa loppet att skita i att äta lunch på fjället.
Där har du en poäng, men om man inte klarar av att det regnar lite kanske man istället ska stanna hemma. Ett alternativ är att ha med sig mat som inte kräver tillagning för just de tillfällena - kanske en chokladkaka och lite jordnötter...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.