Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Gasförbrukning

För att kunna kolla gasförbrukningen använder jag vandringsstaven som balansvåg:
Med gasflaskan hängande i ena änden av staven och i mitt fall kameran i andra änden söks jämvikten med pekfingret någonstans däremellan. Markera var jämvikten hittas när flaskan är full, tom och kanske 1/4 och 3/4. Observera att skalan tänjs ut, "halv" hamnar inte mitt emellan "full" och "tom".

/ David Olofsson
 
För att kunna kolla gasförbrukningen använder jag vandringsstaven som balansvåg:
Med gasflaskan hängande i ena änden av staven och i mitt fall kameran i andra änden söks jämvikten med pekfingret någonstans däremellan. Markera var jämvikten hittas när flaskan är full, tom och kanske 1/4 och 3/4. Observera att skalan tänjs ut, "halv" hamnar inte mitt emellan "full" och "tom".
Smart! Fast det kräver ju att man använder samma gasburksmodell hela tiden.
 
På IKEA finns storpack för en bilig penning med plastpåsar med "zip locks" som är enkla att återförsluta. Anändningsområdet för sådana i en ryggsäck är obegränsad. de är av rätt seg och stark plast så de håller längre än vanliga tex fryspåsar.
 
För att kunna kolla gasförbrukningen använder jag vandringsstaven som balansvåg:
Med gasflaskan hängande i ena änden av staven och i mitt fall kameran i andra änden söks jämvikten med pekfingret någonstans däremellan.
/ David Olofsson

Jaha, nu måste jag skaffa en vandringsstav och en kamera. Ännu tyngre packning...

Nä, jag sticker till min mosters ostbutik och lånar hennes våg i stället.
 
Senast ändrad:
För att kunna kolla gasförbrukningen använder jag vandringsstaven som balansvåg:
Med gasflaskan hängande i ena änden av staven och i mitt fall kameran i andra änden söks jämvikten med pekfingret någonstans däremellan.

Jaha, nu måste jag skaffa en vandringsstav och en kamera. Ännu tyngre packning...

Nä, jag sticker till min mosters ostbutik och lånar hennes våg i stället.

Vandrar du alltid i trakterna av din mosters ostbutik? Jag förutsätter att detta är ett fjällvandringstips som kan brukas under fjällvandring - ett sätt att kolla läget i gastuben när man är i fält och inte har tillgång till sin vanliga våg. Tillämpningen kanske är främst för att ta reda på om man behöver fylla på gasförråden eller inte, eller vad säger Pappan? Själv utgår jag ganska strikt ifrån min normala förbrukning och sedan uppskattar jag gasmängden i tuben genom att skaka på den. Det är ganska ovetenskapligt, men å andra sidan brukar jag se till att ha marginalerna på min sida.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.