Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Forsättning på tråden Låt oss samla våra fjällvandringstips..!. Den tråden började bli så lång att det verkade bli ett motstånd mot att titta och skriva i den, som Henrik Sandström så klokt uttryckte det:
millimeter; sa:
jag vill hävda att tipsmotståndet ökar med antalet inkomna tips, eftersom man inte vet om någon redan tipsat om samma sak. Visserligen kan man läsa igenom allt (i Claes heroiska PDF/HTML! :).. ), men jag tror att det i längden blir ohållbart. Jag undrar vad gränsvärdet för antal inkomna tips är? Jag tippar på att det klingar av innan 14000, tyvärr.
Fast några till borde gå..
Så jag provar med att starta denna nya tråd. Jag har sammanställt tipsen från den förra tråden i en pdf-fil och en websida för att det ska bli lättare att läsa tipsen. Läs den eller skit i om du inte vet om tipset redan förekommit, jag kan hålla rätt på det när jag sammanställer tipsen, vilket jag lovar att fortsätta med.

Sätt igång och tipsa (det borde kunna komma många tips nu när folk börjar utvärdera sina vandringar)

Ha de' ///Claes
glad.gif

Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Jag glömde...

... att tillägga att med tips menas inte tips om vackra leder eller fantastiska berg utan mer praktiska saker, knep & knåp liksom, stora eller små saker, uppfinningar eller småtricks, mm.
 
Packa upp sovsäcken direkt

Jag brukar packa upp sovsäck (och liggunderlag om det är självuppblåsande) direkt efter att jag har rest tältet.
Då hinner sovsäcken återta sin luftvolym och kommer att isolera bättre.
 
Färska grönsaker...

Vill man ha färska grönsaker på turen så går det utmärkt att odla groddar under vandringen... Gott med färska sådana när man varit några dagar/veckor på fjället!
 
Sova

Det blir ju ganska hög ljudnivå i ett tält redan vid måttlig vind. Jag har alltid med mig öronproppar som jag sover med. Funkar även bra på tågresan och mot snarkande tält-/stugkamrater.
/Rickard
 
Jag har själv funderat på detta men har inte tid för tillfället.


Kan ingen ta och sammanställa alla tips?

Det borde inte ta allt för lång tid och skulle definitivt uppskattas av många. Det kanske till och med kunde pupliceras här på Utsidan.

En liten kvalitativ studie helt enkelt.

Döhhhhhhhh.

Jag läste precis ursprungstråden. *ler*

Tankeöverföring? :)

Skall ta och skriva ut den.
 
Couscous förträfflighet

Nyligen stärkt av följande mat vill jag tipsa: bra vandringsmat är couscous. 1 dl per portion, grovt räknat, och går snabbt och enkelt att laga till. Koka upp 1 dl vatten per portion, en nypa salt och en skvätt olja. Tag kastrullen av värmen, tillsätt couscousen och låt svälla. Ät antingen ensamt eller med korv, svamp, vad som helst?

Man kan såklart variera oljemängden och på så vis få antingen ganska torr och ofarlig blandning, eller en groteskt slafsig, fet röra. Det sistnämnda är ju bra när man får fettabstinens t ex efter frystorkat i några dagar.

Men det bästa är såklart att det går så fort och lätt att laga, speciellt om man nöjer sig med att bara äta couscous, som t ex mellanmål.

[Jag läser nu att Petra Carlén redan nämnt couscous, så mitt tips får väl vara blott en lite mer utförlig presentation av ambrosia.]
[Ändrat av millimeter 2004-11-09 kl 23:23]
 
Couscous-Snack?

Couscous är även OK att äta kall om det skulle bli över.. smula gärna ned lite mynta eller basilika, russin etc.. Kanske ett nytt slags snabb-mellanmàl vid exempelvis korta raster efter ansträngande bestigning? (har ju sàdana däringa kolhydrater som man behöver, dessutom med lâng förbránningstid, eller vad det heter).

OBS: Denna idé helt oempirisk inom vandring, utan kommer sig av att vi hemma ibland brukar káka couscous-sallad, dvs kall couscous med tomat, grönfoder, mynta, russin, nötter, färskost. etc. http://www.cocinadelmundo.com/paises/morocco/ape/7057.html
 
Re: Couscous förträfflighet

millimeter; sa:
och en skvätt olja.

Måste bara få fråga.... Olja på fjällvandring? Den möjligheten har jag aldrig tänkt på. Blir det inte förskräckligt kladdigt? Och vad förvarar du den i? En filmburk?

Undrar också om det funkar att koka couscous utan olja? Eller blir den väldigt klumpig då?
 
1001 tips om couscouse..

Jag brukar släppa ner en tärning grönsaksbuljong i vattnet jag kokar för min couscouse. Blir mycket mer smak då, och mindre betongtendenser. En skvätt olivolja kan förstås vara fint att lägga till. Kanske inte ur filmburk men ur en liten plastflaska med säkert skruvlock.
 
Popcorn!

Jag brukar köra med matolja i filmburk utan problem, men naturligtvis är Jarls idé bättre. Bra småflaskor finns bla på Bodyshop.

Förutom till cous-cous använder man naturligtvis oljan när man poppar sina popcorn på fjället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.