Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Re: Mina tips

LitePacker; sa:
4. Kisseflaska. Ibland när man redan kommit till ro i tältet så kan det (ofta) trycka på. Regnar det spik kan det vara skönt att kunna lätta på trycket inne i kupén.

Använd bakre ventilationsöppning på tunneltält, funkar bra på Helsports tunneltält. (OBS ej på campingplats)

Anonym
 
Efter tips på någon annan plats här i forumet har jag fixat markeringar på vandringsstaven för hur höga kängorna är. Praktiskt när man ska vada. För min del så sparade jag lite av barken i två band när jag täljde till den: ett band som markerar övre gränsen för de lägre Meindlkängorna och ett som markerar de högre Lundhagskängorna).

Ett annat tips är att ha med en tvättlapp, det vill säga en liten tygtrasa av något slag, frotté funkar utmärkt eftersom det inte är så viktigt att den torkar. När man ska tvätta sig i fjällbäckarna är det ofta svårt att doppa hela kroppen för att få bort tvålen, både för att det är grunt och himskans kallt. Men med lappen kan man köra helkroppstvätt också i riktigt kallt vatten som bara når en till anklarna. Men detta kanske är väldigt grundläggande baskunskaper ...
 
ornskar; sa:
När man ska tvätta sig i fjällbäckarna är det ofta svårt att doppa hela kroppen för att få bort tvålen, både för att det är grunt och himskans kallt. Men med lappen kan man köra helkroppstvätt också i riktigt kallt vatten som bara når en till anklarna.

Många tycker att man kan köra en och samma trasa till allt men den åsikten delar jag inte riktigt:) Jag har tre "trasor" med mig numera:

En bit wettex, är till för att torka bort vatten från "saker", t.ex. insida av tält, tältgolvet etc. Jag tror remsan jag har är ungefär en tredjedels "disktrasa".

En "diskhandduk" gjord av vanligt lakanstyg, den används uteslutande till att torka disken torr (den hålls så ren som möjligt och används främst om disken inte hinner dropptorka). Den är mindre än min näsduk.

En handduk av så kallat "superskinn", en sån här superabsorberande historia. Den går bra att vrida ur och går att torka sig med även när den är fuktig. Den går alltså bra att använda som en tvättlapp om man ser till att främst använda den till rent vatten och kroppen. (Torkar man ur tältet med den blir den inte så fräsh.... den erfarenheten gjorde att jag började ta med den lilla wettebiten:)
 
Som uppföljning på Peters inlägg om handdukar:

- Det är förvånadsvärt hur liten en handduk behöver vara för att ändå fungera. En trasas storlek räcker gott att torka hela kroppen med.

(Lustigt, egentligen... en liter spilld mjölk kan vi torka upp med en liten disktrasa, medan vi torkar dunstande duschfukt på huden med två kvadratmeter av värsta tjocka frottén)
 
Jag tyckte att locket till min trangia gryta vägde på tok för mycket, så jag gick till röda korsets second hand affär och köpte ett enkelt grytlock i aluminuim för 2:- och bankade till kanterna så att det slöt tätt om grytan. Det var något stort innan...men nu sitter det som handen i handsken!

Det bästa av allt är att det kostar lite, väger lite och så är det en sån där svart "knopp" på taket som inte blir varm så det e enkelt att ta av locket.

Och naturligtvis är det ju coolt med ett "riktigt" lock!

Jag tänkte lägga upp en bild, men jag vet inte hur man bifogar en sån här...?

/Andreas, Uppsala
 
darkhippo; sa:
Jag tyckte att locket till min trangia gryta vägde på tok för mycket ... köpte ett enkelt grytlock i aluminuim och bankade till kanterna/Andreas, Uppsala

Jag vet att det är jäkligt okreativt att gå in och ifrågasätta tips, men om man inte vill använda sitt lock som stekpanna räcker det väl med några lager aluminiumfolie som lock?

Ny regel - om man neggar ett tips måste man komma med två nya själv:

• Se alltid till att torka rent tältet innan du packar ner det. Det är oftast klart bökigare att göra när man är hemma igen, i alla fall om man bor i lägenhet. (Sambon kom precis hem från en skogstur :))

• Såpa är ett mångsidigt och miljövänligt rengöringsmedel som fungerar som tvättmedel, diskmedel och tvål. Köp den lite fastare varianten som är mer koncentrerad.
 
diskmaskin

Han den där Nordenskjöld som hade lite naturrelaterat på SVT för ett tag sedan hade ett intressant tips som jag tyvärr inte kunnat testa själv.

Om man tältar vid en bäck kan man diska kastruller genom att lägga en sten i dem och ställa dem i ett forsande parti i bäcken över natten. På morgonen är det diskat och klart!
 
Re: diskmaskin

kr-val; sa:
Han den där Nordenskjöld som hade lite naturrelaterat på SVT för ett tag sedan hade ett intressant tips som jag tyvärr inte kunnat testa själv.

Om man tältar vid en bäck kan man diska kastruller genom att lägga en sten i dem och ställa dem i ett forsande parti i bäcken över natten. På morgonen är det diskat och klart!

Alternativt man har mindre att bära för man blivit av med kastrullen ;)
 
Nordesjö; sa:
darkhippo; sa:
Jag tyckte att locket till min trangia gryta vägde på tok för mycket ... köpte ett enkelt grytlock i aluminuim och bankade till kanterna/Andreas, Uppsala

Jag vet att det är jäkligt okreativt att gå in och ifrågasätta tips, men om man inte vill använda sitt lock som stekpanna räcker det väl med några lager aluminiumfolie som lock?


Nja...jag har provat att tillvera en del lock med folie och ståltråd och lite annat. Det som man märker klart är att dessa lock inte sluter lika tätt som ett "vanligt" hur man än gör sitter det aldrig klockrent på grytan.
Eller så e jag kass på att bygga egna lock :)
Är det nån som har en bra lösning så kunde det vara kul att se den. Dessutom blir det ganska varmt att pilla på foliet om man kokat upp en liter vatten och ska ta av locket. Sist men inte minst så väger inte mitt nya lock särskillt mycket. det är STOR skillnad mot trangias lock!!


/Andreas
 
Pajform

Jag använde en pajform i aluminiumfolie från ICA under en treveckors vandring i somras. Det höll och fungerade utmärkt hela vägen. Sotigt blev det så klart och buckligt.
Jag var rädd att det skulle blåsa bort, men lade man tamojen ovanpå så var det inga problem. Buckligheten gjorde också att det satt ganska bra på kastrullen.

Det var lätt att ta om kanten på det med en upp och ned vänd tamoj och på detta sätt lyfta av det utan att bränna sig. Folien blev inte särskilt varm, risken för brända fingrar berodde mer på vattenånga eller slickande lågor från brännaren.

Locket vägde 5 gram, vilket är klart mindre än min Trangia-stekpanna som väger 220 g.

Jörgen
 
Re: Pajform

NUI; sa:
Jag använde en pajform i aluminiumfolie från ICA under en treveckors vandring i somras. Det höll och fungerade utmärkt hela vägen. Sotigt blev det så klart och buckligt.
Jag var rädd att det skulle blåsa bort, men lade man tamojen ovanpå så var det inga problem. Buckligheten gjorde också att det satt ganska bra på kastrullen.

Det var lätt att ta om kanten på det med en upp och ned vänd tamoj och på detta sätt lyfta av det utan att bränna sig. Folien blev inte särskilt varm, risken för brända fingrar berodde mer på vattenånga eller slickande lågor från brännaren.

Locket vägde 5 gram, vilket är klart mindre än min Trangia-stekpanna som väger 220 g.

Jörgen


Där ser man...

/Andreas
 
Strunta i att ta med innertältet vår och höst när det är varken mygg eller yrsnö. Sov på en bit plast eller presenning. Det spar en del vikt, och blir rymligare i tältet.
En nackdel är att man lättare kommer åt kondensen på tältduken
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.