Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Blötlägga torrmaten före uppkok är bra, liksom att blötlägga kokkärlet. Lätt att diska på morgonen om man fyllt det med vatten över natten.

Annat tips: Lämna tunga slidkniven hemma och ta med smörkniv av trä och ett rakblad med egg bara på ena sidan.
 
nils73; sa:
Dunjacka även på sommarturer, lätt, varm när du behøver det och framførallt en otroligt skøn kudde.
[Ändrat av nils73 2004-09-09 kl 13:03]

Det skriver jag under på!
Värmer bra, är lätt, kan förstärka sovsäcken genom att jackan över bålen och självklart som kudde. Då kan en tunnare sovsäck tas med utan försämrad komfort. Summan av kardemumman blir noll viktmässigt.
Efter en hård dag, när energin är bottenkörd, kan kroppsvärmen vara lite svag. Istället för att få tillbaka värmen i sovsäcken, är en dunjacka ett bra alternativ.
Man träffar många frusna i fjällen på sommaren som planerat för väder med temp över 10 grader.

/Hasse
 
Re: Knivar

mellpat; sa:
Lämna tunga slidkniven hemma och ta med smörkniv av trä och ett rakblad med egg bara på ena sidan.
0106886.gif" align="left
Låter lite vekt med ett rakblad, tycker jag, men om man nu jagar gram så finns det små brytbladsknivar, där man trycker ut bladet och när den yttersta delen börjar bli slö så bryter man av den och vips så har man en nyslipad del framme.

finns bl.a. på http://www.tumstock.se/ (bilden) kostar 14kr för 5 st knivar av olika sort.


MVH ///Claes
 
Några tips till:

Sov med fuktiga kläder i sovsäcken så är de torra på morgonen. Går också bra att torka ett par fuktiga strumpor innanför tröjan närmast kroppen.

Tandtråd med nål nedstoppad i förpackningen. Bra till tänderna och för att laga saker med. Väldigt stark tråd.

"Supertejp" typ Duck Tape. Silverttejp duger också. Laga tält, stövlar etc

Tändstål till köket. Fungerar även blött.

Karbinhake av lättmetall till kåsan. Fästes greppbart på ryggsäcken.

Stor sopsäck av plast sätts i innersäcken. Packa allt i den så kan det regna bäst det vill. Försluter du påsen väl så kan du tom använda ryggan som flythjälpmedel.
Packas sovsäcken separat så ta en plastpåse runt den också.
 
OBS! Jag menade inte att man nödvändigvis behöver ha de fuktiga kläderna på sig i sovsäcken. Pula ner dem vid fötterna.
 
Boktips

Vill varmt rekommendera boken "Vildmarksboken" av Lars Monsen. En kille som tillbringat mer tid ute än vi alla tillsammans på Utsidan. Gott om praktiska tips.
 
Catinca föreslog stor sopsäck av plast inuti ryggsäcken. Latrinsäck (svart plast) är ännu bättre pga av starkare plast och bättre anpassad storlek.

Annat tips: Ta med små bitar tunn näver i plastpåse som tändhjälpmedel, t ex då man eldar upp toapapper.
 
Tandkräm - fantastiskt botemedel mot kliande myggbett

Rejäääääl frukost och fyll termosen med hett vatten på morgonen. Det räcker hela dagen till kaffe/tee och varma koppen till lunch.

Godis - Massor av godis! Skall aldrig behöva ransoneras!

Whiskey/Konjak/Punsch/... - Mysfaktorn är enorm på kvällen på en sten vid en sjö (sh*t, Gessle virus..) :) Nalgene tycks tåla sprit dåligt. Använd PET flaska i stället

Klipp sönder fjällkartan i A4 storlek. Scanna in. Skriv ut de delar du behöver för turen. Vik dubbelt (till A5) och plasta in. Gör hål med hålslag, drag ett snöre igenom och sätt fast en karbinhake och kompassen på samma snöre. Häng den på närmast fäste. Kartan alltid till hands.

Kompass med spegel, kul att se sig själv efter ett par dar och en ren säkerhetsdetalj.

Visselpipa en självklarhet.

Mvh
Peter P.
 
catinca; sa:
Några tips till:

Sov med fuktiga kläder i sovsäcken så är de torra på morgonen. Går också bra att torka ett par fuktiga strumpor innanför tröjan närmast kroppen.

Kläderna får inte vara för fuktiga, då får det motsatt effekt. Man fryser i sovsäcken och den blir blöt. Speciellt om man har en dunsäck. Förhoppningsvis är vädret inte lika illa dagen efter så att man kan torka upp.

"Supertejp" typ Duck Tape. Silverttejp duger också. Laga tält, stövlar etc

För att slippa ta en hel rulle så lindar man en lagom mängd runt en penna. Eller runt sin vattenflaska på vintern. Då kan man värma upp tejpen med varmt vatten så att klistret fäster bättre.

Stor sopsäck av plast sätts i innersäcken. Packa allt i den så kan det regna bäst det vill. Försluter du påsen väl så kan du tom använda ryggan som flythjälpmedel.
Packas sovsäcken separat så ta en plastpåse runt den också.

Framförallt är det bra att vattensäkra sina kläder om man skulle drutta i vid vad. Jag kör dock med Tatonkas vattentäta påsar då det är mer rivstarkt men ändå inte lika tungt och dyrt som t.ex. Ortlieb.
 
Mina tre bästa fjälltips

gundj; sa:
Mitt bästa tips är att undvika fotbekymmer genom omsorgsfull fotvård morgon och kväll.

Hej!

Mina tre bästa fjälltips är:

1. Stoppa tillbaka kolapappret i fickan (även Sten Branders bästa tips vill jag minnas).

2. Häll ut överbliven mat på marken. Inte i bäcken.

3. Daglig tvättning/översyn av fötterna enligt ovan. Tvätta även underredet för att slippa rödskavda skinkor (saltslipade insidor ifrån intorkat svett).

Lycka till på fjället!

/Örjan :-D
 
En stav smältlim är bra att ha med.
Tänd eld på den och av limmet som droppar kan man tex laga ett trasigt Thermarest liggunderlag.
Jag har gjort det, och det höll bra tills jag kom hem och kunde laga det på riktigt...

Ett annat tips är att sätta eld på dasspappret(efter man använt det såklart) så slipper det bli fler papperstussar ute i naturen...

Om man använder Thermarest eller liknande uppblåsbara liggunderlag kan det vara bra att ta med en liten sittlapp att använda utomhus så slipper man få punka på liggunderlaget.
 
-Patric-; sa:
någon skrev någonstans.. sätt bärremmar på kompressionssäcken till sovssäcken och vips så har man en UL-dagsrygga

Intresseklubben antecknar:
Gunnar Johnsson skrev artikeln "Mini-rygga till fjällfisket"
i Flugfiske i Norden nr 3, 2004, sidan 22

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.