Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Att spara vikt

Kapade tandborstar har länge varit synonymt med att spara vikt på vandringar. Jag har själv i många år försökt vara viktmedveten på detta sätt. När jag kom i kontakt med den ultralätta tekniken insåg jag vilket tankefel jag gjort mig skyldig till.

Kapa tandborstskaft, klippa kartkanter och dylikt minskade knappast min packningsvikt med mer än några hekton. De stora bovarna är istället det som väger tyngst. Man tänker inte på att det tyngsta man har på ryggen ofta är ryggsäcken. De andra tungviktarna är sovsystem, skydd och matlagning. Det är här man sparar kilon och inte gram.

Nästa viktiga knep är att man inte har med sig annat än det som är absolut nödvändigt. Och dessa saker skall gärna gå att använda till flera ändamål.

Småprylar har också en tendens att ackumuleras och så småningom väga väldigt mycket sammantaget. Och eftersom jag gillar prylar så har jag suttit fast även i detta träsk. Men den största viktbesparingen gör man inte genom lätta grejor utan genom att lämna så mycket som möjligt hemma.

Alla prylar är naturligtvis trevliga och användbara, men man får alltid betala för dem genom att man måste bära dem. Oavsett hur fantastiska bärsystem man har så är det som någon har sagt: Gravity always wins.

Enklaste och billigaste sättet att få lätta grejor är att sy själv. Man kanaliserar då även sin prylhysteri på ett bra sätt och får en hobby som sträcker sig längre än själva vandringarna.

På detta sätt har jag reducerat min baspackning (utan mat) från ungefär 18 kilo till 8 kilo. Till detta kommer sedan maten. Jag kan bara säga att efter att ha släpat 20+ kilo (min bottennotering är 42 kg på en solotur vintertid genom Sarek för många år sedan) i många år så är 10 kg helt fantastiskt. Har man rätt grejor och kan använda dem så är det inget lidande heller. Det är det som är utmaningen, att kunna bära lätt utan att späka sig och sakna en massa saker.

Jag tror att få som har upplevt skillnaden är villiga att lassa på sig 20 kg igen. Jag kommer inte att göra det och min rekommendation är alltså; hårdbanta de verkligt tunga sakerna.

Jörgen
 
Re: Att spara vikt

NUI; sa:
Kapa tandborstskaft, klippa kartkanter och dylikt minskade knappast min packningsvikt med mer än några hekton. De stora bovarna är istället det som väger tyngst.

Jag håller med, men de minskade hektona är ändå minskade hekton. De kostar mig inte så mycket och jag kan ju inte alltid köpa det lättaste. Gramjakten är delvis en annan process än att köpa det lättaste.

Ju mindere min utrustning är desto lättare kan jag få ner dem i en mindre ryggsäck. Som förhoppningsvis är lättare än en större.

Vikt, hållfastighet, robusthet och pris är avvägningar. Ett tungt tält och en tung ryggsäck kan kosta mig 3 kilo extra på ryggen. Med en lättare rygsäck gör jag kanske en mer ansträngande tur. Det är inte säkert att naturupplevelsen är bättre.

Är gramjakten ett nollsummespel rentutav?
 
Re: Att spara vikt

NUI; sa:
Kapa tandborstskaft, klippa kartkanter och dylikt minskade knappast min packningsvikt med mer än några hekton.

Men grejen är att det kostar så lite att göra.

Ska jag få tag på en lättare sovsäck så måste jag köpa en dyr dunsäck för kanske 1500 spänn. Om kan kan spara några hekto på att kapa handtaget på tandborsten så kostar det mig avsevärt mycket mindre än en dunsäck.

Och sy en ny ryggsäck är nog inget som gemene man ger sig på i första taget. Det kräver ju t.ex. att man har tillgång till en symaskin, man måste köpa material (och där blir det spill) och sen får man ju inte ha tummen mitt i handen när det gäller symaskinen. Trådspänning, val av rätt söm etc är inget man lär sig utan att ha sytt en del.
 
Spara lite vikt

Naturligtvis skall man spara gram där det går. Vad jag ville tipsa om var det faktum att jag själv under många år varit så fokuserad på grammen att jag missat kilona.

Att sy en ryggsäck var lättare än jag trodde, men erfarenheten visar att de flesta varken kan eller vill sy sina egna grejor. Men idag finns det mycket ultralätta prylar att köpa också. Go Lite ryggsäckar tex.

De som gjort prisjämförelser finner att de ultralätta grejorna nästan genomgående är billigare än standardsortimentet. Detta verkar helt enkelt bero på att de är extremt förenklade. Därför blir de billigare att tillverka. Men jag tror också att marginalerna är sämre, eftersom det är svårt att sälja okomplicerade produkter till ett högt pris.

Jörgen
 
Re: Spara lite vikt

NUI; sa:
Naturligtvis skall man spara gram där det går. Vad jag ville tipsa om var det faktum att jag själv under många år varit så fokuserad på grammen att jag missat kilona.

Jo, det fenomenet är ju inte så ovanligt, folk med 30 kg packning som har tandborste med kapat skaft och ett titantkök, samtidigt som de släpar på ett stort tungt Thermarest, ett stort tungt tält, en tältstol, 3 par ombyten kläder osv.

De som gjort prisjämförelser finner att de ultralätta grejorna nästan genomgående är billigare än standardsortimentet. Detta verkar helt enkelt bero på att de är extremt förenklade. Därför blir de billigare att tillverka.

Jo men det gäller främst "småsakerna". Var hittar du en ultralätt sovsäck (+/- 0 C) för under 1000 spänn? Var hittar du en ultralätt ryggsäck för mindre än 20 spänn litern?

Om man nu börjar från scratch är det ju inget att bråka om, men om man som jag redan har tre ryggsäckar, tre sovsäckar, tre tält, Trangia med gas och kaffepanna, Lundhags Alaska etc så känns det ju inget vidare att börja slänga ut tusenlappar på att lätta vikten. Då känns det mer motiverat att börja där det inte kostar, om inte annat för att prova hur funktionaliteten fungerar. Huruvida en avkapad tandborste fungerar bra testar man ju lika bra med en 4-kilos rygga som med en 700-grams.
 
Lätt och billigt

Nä, att köpa sig en helt ny friluftsutrustning kostar ju kulor, särskilt om man redan har det mesta och varit kvalitetsmedveten vid inköpen. Det är ett tungt (!)skäl till att jag börjat göra saker själv. Kan eller vill man inte det så sitter man ju fast.

Men om man enbart filar på smågrejorna (vilket jag vet att du inte gör efter att ha läst dina utrustningslistor) så förblir man en gramjägare istället för en kilojägare. Det vill säga man gör inte kvantsprånget från 20 till 10 kg. Och då uteblir nog den här frälsningeuforin som jag gör mitt bästa för att förmedla. :)

Jörgen
 
Låt det inte gå troll i UL-tänkandet, dvs. låt inte UL bli ett självändamål. Lätt är bra, men glöm inte att en UL-fanatiker t.ex kommer aldrig att njuta av egenfångad egenlagad fisk i en egen tältkåta med varm skön torr luft. Tänk inte bara "less is more", utan gör avvägningen om kanske kameran, kikaren, fiskegrejorna etc kanske trots allt ger dig högre nytta i packningen, än den onytta de bidrar med i form av vikt.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Tänk inte bara "less is more", utan gör avvägningen om kanske kameran, kikaren, fiskegrejorna etc kanske trots allt ger dig högre nytta i packningen, än den onytta de bidrar med i form av vikt.

Väl talat!
Min filosofi, översatt till tips:

• Spar vikt (metoder för detta, se ovan) för att kunna ta med mer och godare mat! 300 gram lättare jacka betyder ett paket grädde som kan förgylla vilken måltid som helst!
 
Raskesven; sa:
Låt det inte gå troll i UL-tänkandet, dvs. låt inte UL bli ett självändamål. Lätt är bra, men glöm inte att en UL-fanatiker t.ex kommer aldrig att njuta av egenfångad egenlagad fisk i en egen tältkåta med varm skön torr luft. Tänk inte bara "less is more", utan gör avvägningen om kanske kameran, kikaren, fiskegrejorna etc kanske trots allt ger dig högre nytta i packningen, än den onytta de bidrar med i form av vikt.

Raskesven

Jag tror inte UL, eller ens moderat lättpackning,
är ett självändamål för NÅGON enda individ.
Däremot påminde oss
"Klenisar"-tråden om att tung packning kan vara det.
Prestige, manbarhet, fjällens exklusivitet, omhuldad
av långt fler än många anar. Kanske ett av skälen att
jag undviker svenska fjällen och att jag nyligen
gick ur Svenska Fjällklubben.

Man gör, som Ultra Light Joe föreslår, frågar
vad man vill få ut av en tur.

UL-packaren vill
ofta få ut kvantitet, långa etapper, över 3
mil om dagen. Han anser sig uppleva mer då.
GoLites grundare beskriver en sådan tur under vilken
han aldrig åt lagad mat; han bar lika mycket mat
som jag gör på mina turer, men gick ned betydligt mer
i vikt, 13 pund. (Jag tar FÖR GIVET att jag
ska gå ned något kilo, eftersom jag alltid
går upp över min trivselvikt, 67-69 kg,
på vintern.)

Andra vill inte röra på sig så mycket, ligger gärna still med tältet vid en tjärn och äter vad de kan
fiska. Ganska många är på fotoexpedition och
har systemkamera, stativ, faderullan. De vinner
det de är ute efter och får kanske offra något
anant som
inte intresserar dem. Turens längd, kanske.
Den är viktig för mig.
Jag vill inte resa till Norge fär mindre än tio dagar
(01: 10, 02: 10, 03: 12, 04: 13)
eller söderut för mindre än fjorton (00: 21,
01: 19, 02: 16+8, 03: 18, 04:21).

Själv anser jag att fisk inte är mat för karlar
(ej heller spekemat och römmegröt, tvi)
och jag fotar för husbehov, varvid en 2 hg kompakt i bältet räcker. Jag har ALDRIG burit extremt
tunga bördor och mitt viktigaste motiv har alltid
varit säkerheten.


Först de senaste åren
är det ryggen det handlat om. Jag tror jag
är snudd på den ende i den här diskussionen som
måste trimma packningen för att ÖVERHUVUDTAGET
kunna genomföra en vandring. Ändå ska det vara tält.
Och så ska jag inte frysa på morgnarna och
även med tio kilo skulle jag vara beroende av någon form av bärsystem. Därför landar jag på
15.5 -16 kg för tio dagar, vilket varken är
UL eller traditionellt tungt.

Under sådana förutsättningar blir man iaf medveten om vad som absolut inte behövs, och ändå tvungen att
fråga vad som kan behövas, om så en enda dag, för att
undgå avbrott, vilket för mig är förstörd semester.
 
Här kommer lite drastisk spansk pack-filosofi för den som inte vill släpa pâ onödiga prylar:

Dela in packlistan i tre grupper:

1: Det allra nödvändigaste ("Lo imprecindible"), dvs det du brukar ha pà dig samt i fickorna.

2: Det "nödvändiga" ("Lo necesario")som ska packas i säcken.

3: Det vi vill ha med oss utöver det nödvándiga (Lo que querríamos llevar").


Stryk nu samtliga prylar ur grupp 3 och ca hälften ur grupp 2, sà ¨har vi förmodligen en packning som är en bra balans mellan lâg vikt och nördvándiga prylar.

Mvh, Mats
 
Re: Att spara vikt

Jag tycker nog att NUI´s grundinställning är sund om att vill man DRA IFRÅN kilo ska man fokusera på kilo och inte på hekto eller gram. OM man nu ska kapa stort får man tänka stort helt enkelt. Sen är det givetvis så att man LÄGGER TILL sina njutningsprylar som rusdrycker, kläder och prylar med större affektionsvärde än funktionsvärde etc. Precis som Martin säger alltså.

Tips: om man vill koka te av teblad i lösvikt (Sitt specialimporterade Darjeeling First Flush etc ;) ) är korta nylondamstrumpor ypperliga att använda som tepåsar. Bör dock vara oanvända.

/ G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.