En tankeställare...

Tja, människor vill ut i vildmarken, men anser sig inte ha tid eller lust att först succesivt skaffa sig praktiska erfarenheter under former de har kontroll över. Svårt problem att lösa. "Utbildning och information" tar ju tid. Kanske personal på fjällräddningen får göra en bedömning från en gång till annan om räddning hade behövts om personen vidtagit "normala" försiktighetsåtgärder. Och om inte; låta personen stå för kostnaden. Verkar dock hårt att generellt ha en avgift vid en "verklig" olycka. Svåra avvägningar, men vad göra om problemet fortsätter, och växer?
 
Självsäkerhet

Jag tror att andelen människor som börjar med Grövelsjön, gamla gummistövlar och lånadt tält har minskat, medan prylgalningar som börjar med att köpa grejor för 20000 och åka till Kebnekaise på vintern har ökat.

Jag vet inte om kurser hjälper, för att bli säker på sig själv gäller det att göra saker på egen hand. Det måste helt enkelt ta tid. Att tvingas övernatta under en sten i Sarek är en sak då man är ensam och tvungen, en annan sak i en grupp på 10 pers och guide under övning. Ska man låta bli att ringa fjällräddningen gäller det ju att vara säker på sig själv.
 
Dåligt förberedda

Hej!
Nyss hemkommen från en 14 dagars tur i Sarek frågar jag mig hur en del kan vara så dåligt förberedda som dom faktiskt är.
Sista natten skulle jag tälta vid Kvikkjokks fjällstation. På eftermiddagen kom det en ung grabb som skulle sätta upp sitt tält. Han hade ett Hilleberg Nallo2 av senaste modell. Efter att ha hållit på i nästan 50 minuter med att sätta upp tältet blev resultat detta:
http://members.chello.se/nallo2/fjallbilder/nallo2.htm
Senare pratade jag med grabben som sa att han skulle gå en solotur i Sarek. Tältet hade han nyligen köpt men inte provat att sätta upp det hemma. Hans tidigare erfarenhet av fjällen var en vandring på Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta.
Man kan ju undra hur det hade gått med tältresningen i hårt väder.
Inne i Sarek träffade jag ett ungt par på sin första fjällvandring som just hade vadat Njåtjåsjåkkå i midjehögt vatten.

Christer
 
Re: Självsäkerhet

Vandrare; sa:
Jag tror att andelen människor som börjar med Grövelsjön, gamla gummistövlar och lånadt tält har minskat, medan prylgalningar som börjar med att köpa grejor för 20000 och åka till Kebnekaise på vintern har ökat.

Håller fullständigt med Björn. Med tanke på hur mycket energi som ägnas åt att jämföra diverse svindyra prylar här på Utsidan verkar en mycket stor andel besökare egentligen vara mer prylintresserade än naturintresserade... Egentligen behövs väl inte särskilt avancerad utrustning i de ganska beskedliga svenska fjällen, om man har koll på väderprognoserna och anpassar sina dagsetapper därefter.
 
Re: Dåligt förberedda

Smaila; sa:
Inne i Sarek träffade jag ett ungt par på sin första fjällvandring som just hade vadat Njåtjåsjåkkå i midjehögt vatten.

Christer

Man känner sig LÄTT om man vadar så djupt, vilket jag vet
av erfarenhet

http://www.mai.liu.se/~pehac/salten.html

Men jag antar att din poäng är
att det verkligen fanns alternativa vadställen.

Har nån mer än jag förargats över annonsen med en man
som vadar till bröstet i Kanada i upprört vatten och med
en cykel över axeln?

il C.

il C.
 
Re: Dåligt förberedda

Smaila; sa:
Hej!
Han hade ett Hilleberg Nallo2 av senaste modell. Efter att ha hållit på i nästan 50 minuter med att sätta upp tältet blev resultat detta:
http://members.chello.se/nallo2/fjallbilder/nallo2.htm
Man kan ju undra hur det hade gått med tältresningen i hårt väder.
Christer

Alltså, jag blir nyfiken, är inte detta ett sådant tält där man fixerar
ena änden och drar i den andra och vips så står det?

Isåfall måste man vara geni för att misslyckas.

il C.
 
Avgift nog ingen bra idé...

Raskesven; sa:
Kanske personal på fjällräddningen får göra en bedömning från en gång till annan om räddning hade behövts om personen vidtagit "normala" försiktighetsåtgärder. Och om inte; låta personen stå för kostnaden. Verkar dock hårt att generellt ha en avgift vid en "verklig" olycka. Svåra avvägningar, men vad göra om problemet fortsätter, och växer?
Problemet med en avgift för räddningsaktioner är att folk då drar sig för att ringa SOS trots att de är i nödläge. En värre situation kan då uppkomma.

Men hur lösa problemet? Kanske vi alla aktiva här ska försöka slå ett slag för "närfriluftsliv", med artiklar om sin helgvandring hemmavid eller i inte fullt så extrema miljöer. Skapa trådar med packningslistor utan superduperprylar, tips på turer i ej så extrema fjällmiljöer t.ex. Sälenfjällen.

Det spelar ju ingen roll om man har ett turbotält om man inte vet hur det används (underbar bild någon länkade), eller annan utrustning för den delen.

Sen är ju frågan den om det inte är så att fler människor, som inte är uppväxta i gummistövlarna, har börjat upptäcka friluftslivet. Det är ju något som är värt att uppmuntra. Är man då ny utemänniska så är det då lätt att hitta info om Sarek, Alaska, Padjelantas inre etc. I sådan konkurrens riskerar dagsturer i Grövelsjön att drunka i informationsträsket.

Hur hjälper vi, som är uppväxta i gummistövlarna, de nya entusiasterna bäst?

funderar Staffan
 
Re: Re: Självsäkerhet

Toubkal; sa:
Med tanke på hur mycket energi som ägnas åt att jämföra diverse svindyra prylar här på Utsidan verkar en mycket stor andel besökare egentligen vara mer prylintresserade än naturintresserade...

Jag tror och hoppas att de som diskuterar småskillnader mellan olika tältmodeller redan vet hur man sätter upp dem utan att de ser ut som om de hängde på tork.
Att på ett friluftsforum diskutera till exempel hur man gör för att sätta upp ett tunneltält är lite som att på ett bilforum diskutera hur en blinkersspak funkar. Det är, eller borde vara, självklarheter.

Vi som tycker att vi har koll på saker och ting får väl se till att utbilda vår omvärld. Att ta med nybörjare upp på fjället är otroligt kul. Det finns många "självklarheter" som man kan lära ut.
Att fixa till kompisens rygga så att den plötsligt blir hälften så stor och dubbelt så välbalanserad brukar vara uppskattat
Men man får vara lite hård så att de inte tar med sig farsans rygga från 1975 och träningsdojor att gå i.

Alltså: om vi alla tar med varsin nybörjare så slipper de ge sig ut på egen hand och plockas hem med helikopter.
 
Re: Re: Dåligt förberedda

il Camoscio; sa:
Alltså, jag blir nyfiken, är inte detta ett sådant tält där man fixerar
ena änden och drar i den andra och vips så står det?

Precis! Vi vet sånt, men frågan är: Hur fick vi lära oss det? Det är ju knappast medfött.

Själv lärde jag mig det via Hillebergkatalogen. Givetvis slog jag också upp mitt tunneltält (Haglöfs) i lägenheten samma dag som jag köpte det, så då lärde man sig knepet. Det finns alltså en fördel med att vara prylgalning.
 
En annan stor nackdel idag är att färre eller rättare sagt väldigt få per årskull gör lumpen idag. Där kom man ut i naturen vare sig man ville eller inte och detta under kontrollerade förhållanden samtidigt som man lärde sig en hel del. :)

Tyvärr så kommer det alltid att finnas människor i båda ytterlighets kanterna som saknar vad vi kanske skulle beteckna som sunt förnuft. Hade det inte varit fjällvandring hade det kanske varit ngt annat.....

Om han höll på 50 min med att resa tältet borde du erbjudit din hjälp, fast å andra sidan kanske du låg och asgarvade i en buske.....det hade nog jag gjort (50min med det resultatet) :)

//Uffe
 
Jag håller med Uffe. Det kommer alltid att finnas nötter vart men än vänder sej. Att antalet utryckningar ökar står antagligen i starkt samband med att antalet besökare i fjällen ökar. Plus att antalet 'äventyrs-besökare-som-köpt-jacka-för-tio-tusen' oxå ökar.
Inom klättervärlden ser man ofta kompletta genier som köpt sele på sportia och sedan klänger omkring som rambo utan koll på varken sej själva, säkerhet eller andra på klippan.
Antar att det är detta som kallas det naturliga urvalet... ;)

Om man drar en annan parallel, denna gång till skidåkning så gillar jag skarpt den inställning som finns i frankrike (chamonix). Åk var du vill, det är upp till dej! Här finns inga avspärrningar. Full frihet att själv använda hjärnan! Om du behöver hjälp är det bara att ringa så kommer vi och hämtar dej - men det kostar pengar!!!
Givetvis händer det mängder med olyckor eftersom det finns en hel del nötter som kastar sej ut för vad som helst. Men det fina är friheten! Det är du själv som väljer vad du vill göra med ditt liv, inte någon annan. Och han som behövde helikopter kostade bara honom själv biljetten och sjukhusnotan!

bara mina 2 cents //texas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...