15 åring solo?

Jag har kontaktat STF och fick snabbt tillbaka ett meddelande.
"Du är inte myndig och bör därför inte vandra utan en vuxen, så vi kan inte boka dig som en vuxen." Lite tråkigt, men jag får väl tälta och förhoppningsvis kan jag handla i fjällbutikerna för annars svälter väl jag.

Tack för alla svar! Ni har varit mycket hjälpsamma!
 
Jag har kontaktat STF och fick snabbt tillbaka ett meddelande.
"Du är inte myndig och bör därför inte vandra utan en vuxen, så vi kan inte boka dig som en vuxen." Lite tråkigt, men jag får väl tälta och förhoppningsvis kan jag handla i fjällbutikerna för annars svälter väl jag.

Tack för alla svar! Ni har varit mycket hjälpsamma!

Hmm....det var väl ett rätt trist svar frå STF. Med föräldrarnas medgivande ska det väl inte vara några problem för rätt individ att vandra i fjällen. Det är ju inte direkt så att de tar på sig ansvaret för vandraren bara för att hen bor hos dem. Konstigt...
 
Hmm....det var väl ett rätt trist svar frå STF. Med föräldrarnas medgivande ska det väl inte vara några problem för rätt individ att vandra i fjällen. Det är ju inte direkt så att de tar på sig ansvaret för vandraren bara för att hen bor hos dem. Konstigt...

Kan bara hålla med, Det var bland det mest trista överförmynderiaktiga svar jag sett på länge. Att priser för ungdom kanske endast gäller i sällskap med vuxen kan jag ta, men då får de väl ta fullpris. Inte stänga folk ute från fjällen.
 
STFs svar kanske behöver förtydligas lite. Vad var det för fråga de svarade på och hur ser deras logierbjudande för personer upp till 15 år ut?

Rimlig tur för en vecka. Gå med i STF så att du kan gå in i stugor torka kläder etc samt träffa andra vandrare utan att betala dagavgiften. Att bara gå ensam är inte lika roligt. https://www.svenskaturistforeningen.se/medlem/bestall-medlemskap/medlemsvillkor/

Karta kompass och gärna en mobil eller GPS med topografisk karta i för att kunna bedöma var du är och var du kan slå upp tältet.
Försök banta packningen. Du har fått bra råd i tråden.

Thure
 
Kan bara hålla med, Det var bland det mest trista överförmynderiaktiga svar jag sett på länge. Att priser för ungdom kanske endast gäller i sällskap med vuxen kan jag ta, men då får de väl ta fullpris. Inte stänga folk ute från fjällen.

Stänga ute...jag vet inte, men det borde gå att boka boende...ellet är jag ute och cyklar?
 
Många goda positiva svar här redan och jag vill bara understryka lite av det som framkommit. Börja med att glömma svaret från STF! När du träffar stugvärdarna därute kommer du att vara välkommen ändå. Sträckningen är bra, och jag rekommenderar starkt Sälka-Nallo-Vistas - något av det finaste som finns i fjällen. Fundera på att stanna i det området lite längre, om tid och väder medger. I Vistasdalen går det att få båttransport nedre delen till/från Nikkaluokta och överväg det, då sträckan inte är den roligaste. En roligare variant som tar en dag extra är att gå tillbaka via Tarfala, också mycket sevärt. Förberedelserna har du också fått bra tips på: provtur med full packning: testa utrustningen inkl tält, göra mat, och låt det regna! Då grejar du turen utan vidare. Är föräldrarna oroliga så ska de hyra en nödsändare åt dig.
 
Tack, hoppas väl bara att det inte blir så att när jag äntligen är där och så släpper dom inte in mig. Hyra en nödsändare gör väl föräldrarna lite lugnare iaf
 
Tack, hoppas väl bara att det inte blir så att när jag äntligen är där och så släpper dom inte in mig. Hyra en nödsändare gör väl föräldrarna lite lugnare iaf

Det är det ingen risk för. In kommer du alltid, som någon skrev, stugvärdarna är oftast väldigt bra. Och handla får du oavsett om du är medlem eller inte.

Sen är det detta med bokning. Du kommer ALLTID få plats i stugan oavsett om du har 74 bokningar eller ingen. Just STF:s nya vurm för att man ska boka fjällstugan fattar jag inte, för de garanterar inte att jag får en egen säng, eller ens en säng om de är fulla då jag kommer och då får sova på golvet.

Worst case så får du betala vuxenpris.

Men STF:S svar är tråkigt, men speglar väl snarare deras centrala kansli än de enskilda stugvärdar som finns ute på fjället.
 
Ja tack för svaret, verkar bra. Att vara medlem borde jag ju faktiskt bli ändå!
10% av på SJ's tåg så det är väl värt det. Om jag kan tänker jag nog tälta, att betala 400+ kr varje dag "suger" ju, speciellt för en tonåring. Ska bli kul hur som helst.
 
Jag håller med andra att svaret från STF var jättekonstigt. Min tanke var att det kanske krävs en vuxen för att få barnpris (på samma sätt som det är hos tex SJ). De har ju ett ungdomspris för 16-25 men 16-åringar är inte heller myndiga. Jag utgår från att du tillsammans med dina föräldrar kan bestämma om du får åka. Det är de som känner dig och vet vad du klarar.

Ta med dig tältet, blir det dåligt väder eller du tycker att det känns ensamt och tråkigt kan du gå till närmaste stuga. Alla som kommer och vill bo får tak över huvudet.
 
Ja tack för svaret, verkar bra. Att vara medlem borde jag ju faktiskt bli ändå!
10% av på SJ's tåg så det är väl värt det. Om jag kan tänker jag nog tälta, att betala 400+ kr varje dag "suger" ju, speciellt för en tonåring. Ska bli kul hur som helst.
Se up för den hitte-på-rabatten på 10%!

Det blir ofta billigare att INTE utnyttja STFs rabatt på SJ pga SJ idiotiska bokningssytem. Varför det är så vet jag inte men det är min och flera andras erfarenhet.
 
Många goda positiva svar här redan och jag vill bara understryka lite av det som framkommit. Börja med att glömma svaret från STF! När du träffar stugvärdarna därute kommer du att vara välkommen ändå. Sträckningen är bra, och jag rekommenderar starkt Sälka-Nallo-Vistas - något av det finaste som finns i fjällen. Fundera på att stanna i det området lite längre, om tid och väder medger. I Vistasdalen går det att få båttransport nedre delen till/från Nikkaluokta och överväg det, då sträckan inte är den roligaste. En roligare variant som tar en dag extra är att gå tillbaka via Tarfala, också mycket sevärt. Förberedelserna har du också fått bra tips på: provtur med full packning: testa utrustningen inkl tält, göra mat, och låt det regna! Då grejar du turen utan vidare. Är föräldrarna oroliga så ska de hyra en nödsändare åt dig.

Med risk för att låta som en tråktant så rekommenderar jag inte vägen från Vistas till Tarfala till en ensamvandrande 15-åring som går för första gången i fjällen. Den är lång, stora höjdskillnader, det är brant på slutet, det är omarkerad och kan vara svårt att hitta. Dessutom är det få andra som går den vägen så chansen att få hjälp vid problem är liten.

Övriga sträckor som har varit uppe går på led eller i en dal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tbergman Försvunnen 25-åring hittad Fjällvandring 25
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 svar från en 22-åring... ;) Fjällvandring 2
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...