Nybörjare på Kungsleden i September

Ok tack, intressant läsning. Är det mest för sikten som du avråder ifall vädret är kasst?


Att det är trångt har vi redan upplevt. Men det ska nog funka, vi är ganska taniga.

Har några fler frågor som dykt upp;
- Hur gör man om något skulle gå snett? Finns det täckning eller ska man skaffa nödraketer?
- Kan man lämna packning i förvaringsskåp i Kiruna?
- Som jag förstått är fjällstugorna bemannade och man ska då anmäla till dem vart man ska gå och planerar vara framme?

Ingenting kommer att gå snett. Nej, mobiltäckning finns inte förrän i trakten av Keb. Skulle ändå något hända är det bara att söka hjälp i närmaste stuga. Slå upp tältet, skicka iväg kamraten eller skicka bud med andra vandrare. Jag minns inga förvaringsskåp på den nya jvg-stationen i Kiruna. Men kanske turistbyrån kan förvara lite packning? I STF-stugorna antecknar man i en liggare att man kommer och vart man är på väg. Men det sker ingen uppföljning av detta förrän någon rapporteras saknad. Men återigen - var inte oroliga för denna tur. Det är en helt vanlig fjällvandring längs en av våra mest trafikerade sträckor.
 
(Jag hoppas att jag förstod frågan, inte en modersmål ...) Om det är väldigt regnigt eller låga moln så kan du naturligtvis inte se mycket landskap. Men på ett sådant väder kan det då vara detsamma i Tjäktavagge, för det är också en öppen bred dal och relativt nära. Vissa delar runt Nallo kan vara lite utmanande om det verkligen regnar (hala stenar och lera) men ingenting omöjligt.

Så om du har bråttom och vädret kommer att bli riktigt dåligt - skulle jag kanske välja Kungsleden. Det är lättare att gå och det finns fler stugor att ta skydd. Och om du inte har sett Tjäktavagge innan är det en fin dal att vandra i också. Men kom ihåg att vädret kan förändras mycket snabbt.
Ja det var det jag menade. Vi får se vad det blir, men det lutar åt att gå förbi vistas om vädret är okej!

Ingenting kommer att gå snett. Nej, mobiltäckning finns inte förrän i trakten av Keb. Skulle ändå något hända är det bara att söka hjälp i närmaste stuga. Slå upp tältet, skicka iväg kamraten eller skicka bud med andra vandrare. Jag minns inga förvaringsskåp på den nya jvg-stationen i Kiruna. Men kanske turistbyrån kan förvara lite packning? I STF-stugorna antecknar man i en liggare att man kommer och vart man är på väg. Men det sker ingen uppföljning av detta förrän någon rapporteras saknad. Men återigen - var inte oroliga för denna tur. Det är en helt vanlig fjällvandring längs en av våra mest trafikerade sträckor.
Hm okej, hade ju varit smidigt om man kunde lämna ombyte etc i Kiruna men vi har bara 20 minuter om vi vill hinna med det tidiga tåget mot Abisko. Får se hur vi löser det!

Tror inte heller det kommer vara några prolem men man vet ju aldrig, och det är ju en bit till civilisationen. Skönt att höra lite lugnande ord i alla fall!
 
Sovsäckens "-5" vid vilken märkning är det? Den brukar anges med tre tempraturer:
"Comfort"
"Limit"
"Extreme"

Det är comfort man brukar använda som referens och då är -5 helt ok även om det kan bli lite kyligt om det blir riktigt kallt en natt. Är det -5 på "Limit" är det mycket tveksamt och om det är -5 på "Extrem" är säcken väldigt olämplig

En lätt dunjacka att förstärka med och en varm go mössa hjälper till om det skulle bli en riktigt kall natt. Lika så att alltid ha ett dedikerat underställ i ull att sova i tillsamman med sköna sockar.

/G
 
Sovsäckens "-5" vid vilken märkning är det? Den brukar anges med tre tempraturer:
"Comfort"
"Limit"
"Extreme"

Det är comfort man brukar använda som referens och då är -5 helt ok även om det kan bli lite kyligt om det blir riktigt kallt en natt. Är det -5 på "Limit" är det mycket tveksamt och om det är -5 på "Extrem" är säcken väldigt olämplig

En lätt dunjacka att förstärka med och en varm go mössa hjälper till om det skulle bli en riktigt kall natt. Lika så att alltid ha ett dedikerat underställ i ull att sova i tillsamman med sköna sockar.

/G
Har inte hittat någon märkning men jag tror och hoppas på 'comfort'. Det är till stor den dun och ganska tjock och skön, ofta för varm när jag provat den innan.. annars blir det stugor! Har också skaffat en dunjacka, buff och underställ så det ska en del till tror jag.

Imorgon börjar resan - tack för all hjälp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Mackean Nybörjare på fjället Fjällvandring 12
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.