Fyllnadsvikt dunbyxor

Jag söker efter dun byxor, lätta och varma
Har tittat mycket på https://roberts.pl/

Men de har ju ett helt gäng olika, någon som äger ett par ?
Jag har bestämt mig för att gå ifrån standard och istället välja det fluffigare dunet (95/5/850) Hur ska man tänka med fyllnads vikten ? Jag vill kunna sitta och titta på norrskenet i -30, en tanke är också att kunna välja lättare sovsäck. Är det realistiskt att sova i min -8 sovsäck i dun byxor med dunjackan över mig i -30? Dunjackan är en av mountain Equipment varmaste dunjackor. Jag har även Rabs Expedition boots som är mycket varma.
Tacksam för tips och råd.
 
Senast ändrad:
Har du tänkt sova med dunbyxorna i fuktspärrpåsen?

Jag har WM Flight Pants som det är 115 g (850 fp) dun i. Mycket mer blir det nog klumpigt. Har använt vid ca -20 som kallast. Personligen tycker jag det är att det viktigaste är att ha en riktigt varm dunjacka och varmt på fötter (duntofflor eller liknande). Jag skulle inte vilja ha tjockare dunbyxor än dessa.

Ett alternativ är ju att sitta i sovsäcken (när du tittar på stjärnhimlen).
 
Ska man sova i dunbyxor finns risken att det blir för trångt och att loften i byxorna inte kommer till sin rätt men det beror såklart hur rymlig sovsäck man har.
 
Har du tänkt sova med dunbyxorna i fuktspärrpåsen?

Jag har WM Flight Pants som det är 115 g (850 fp) dun i. Mycket mer blir det nog klumpigt. Har använt vid ca -20 som kallast. Personligen tycker jag det är att det viktigaste är att ha en riktigt varm dunjacka och varmt på fötter (duntofflor eller liknande). Jag skulle inte vilja ha tjockare dunbyxor än dessa.

Ett alternativ är ju att sitta i sovsäcken (när du tittar på stjärnhimlen).

Jag tänker nog skippa fuktspärrpåsen då. Tänker kanske att jag också kan sova i understället också och skida i det på dagarna så det torkar av kroppsvärmen, så brukar jag göra när jag sover i fuktspärrpåse vilket har fungerat bra.
Men du har rätt i att det kanske bara är dumt i att ta för tjocka byxor.
 
Ett loft som inte ryms är helt bortkastat.
Som vanligt för lite och för mycket är lika illa.
Om dun sovsäck rymmer dunjacka och dunbyxor kan bara du mäta och dunet på undersidan kommer din vikt att komprimera, både i plaggen och sovsäcken.

När jag sov i elefantfot och dunjacka under klätteråldern gick det utmärkt.
Dunjackan var så stor att jag drog in ärmarna vid sömn.

Mät sovsäckens fria innervolym med dig i den. Bättre fodrade dunplagg kan du ändå inte nyttja. Så varför betala för dem.

go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...