"De trodde det var sommar"

Sälka öppnar 15/6 så då kan man nog ett normalår vandra, men det kan vara blött.
På säkra sidan, kanske 1/7

eller så väntar man till 15/8 och hoppas på att myggen dött
 
1994 var jag 19 år och åkte upp med min flickvän för att vandra Kungsleden. Vi köpte en paketresa med övernattningar som Sj sålde i samarbete med STF. Jag frågade om vädret och svaret var att det kan vara lite blött så ta med stövlar. Annars ska det nog gå bra. Det var den information vi fick. Det var kring mitten av Juni. Vi tog oss upp till Tjäktja sen var snön så rutten att det inte gick och det fanns ingen snöfri terräng. Vi vände upp till Abisko och fick se våra spår på en genombruten snöbro. Under var en smältvattenfors. Mitt första fjälläventyr hade alltså kunnat sluta med döden. Naivt- ja men vi litade på researrangören.
 
Lite min poäng med att det behövs mer och bättrre info, lättillgängligt. Tack för att du delade din story Jan
 
Eller så utgår man från att folk har nån som helst vett i skallen och läser på innan.

Vilket förutsätter att det finns lättillgänglig information!
Kruxet här är sk. riskneutralitet, dvs att det inte går att förhålla sig till en risk en inte uppfattar eller förstår är en risk.

Att säga sådär är som att besvara fråga om "Hur ska en undvika att göra fel?" med "En ska göra rätt", det är självklart men hjälper ju inte särskilt mycket...
 
Om man ska dra till med ungefär när det brukar vara lämpligt för en nybörjare som ska vandra kungsleden , vad ska man säga? Början på juli? Mitten på juli?

Att kolla när STF öppnar sina stationer och stugor brukar vara en bra koll när det är lämpligt. Dock kan det vara blött och en del snö kvar även då.


2014-06-08 alltså nästan ett år sedan så var jag på en dagstur vid snasahögarna. Då såg det ut så här. Här är Snasahögarnas vindskydd. Samma dag var jag dessutom upp på toppen på både Getvalen och Sönner Tväråklumpen. Då var det knappt någon snö alls. Ingenting på topparna. I år snackar dom att det är runt 1 meter där!?
 

Bilagor

  • DSC00008.jpg
    DSC00008.jpg
    77 KB · Visningar: 1,822
Underkylt regn eller isslag gör ju redan täta tält livsfarliga. Var står det i tältinstruktionerna? Vi som varit med om det glömmer det aldrig.

Stopp här kom du med något jag inte var med på. Kan du utveckla?

Man kan dö av att man själv förändrar den lokala atmosfären i tältet. Om det ligger en ishinna på så andas tältet så dåligt att det är som att sova i en plastpåse. Många bergsklättrare har råkat ut för detta och fått se sin kollega med blå läppar när de öppnat ögonen.
 
Lite min poäng med att det behövs mer och bättrre info, lättillgängligt. Tack för att du delade din story Jan

Nu står det väl en del på baksidan av fjällkartorna och google finns. 1994 fanns knappt internet och man fick gå till en kartbutik eller bibliotek för att försöka hitta information. Kommer ihåg att jag fick en del tips från hemvärnsfolk och andra kontakter. Det var på ett sätt bättre förr för det gick att prata med folk. Nu går det sociala livet ut på att fråga ifall man har ett Facebook konto. Har man inte det finns man inte.
 
Får du ett islager på yttertältet så kan det bli absolut lufttätt, det är obra, Vi behöver luftutbyte. Utandningsluften blir ett tätt tält giftigare och giftigare. Somliga vaknar inte då de kvävts.
Så se till att ni har ventilation, för isslagsvakt under natten vill ni nog inte ha av flera skäl.
 
Hummm

Får du ett islager på yttertältet så kan det bli absolut lufttätt, det är obra, Vi behöver luftutbyte. Utandningsluften blir ett tätt tält giftigare och giftigare. Somliga vaknar inte då de kvävts.
Så se till att ni har ventilation, för isslagsvakt under natten vill ni nog inte ha av flera skäl.

Det måste vara ovanligt och att ventilerna ska frysa igen känns lite osannolikt men med stängda ventiler så...
Att det snöar i tältet är mer vanligt men det släpper när man kommer väl öppnar dörren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.