Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek

Fjellheimen Camp 3

Jag har nu använt tältet 7 dagar i Sarek och kan verkligen rekommendera tältet. Jag nöjer mig så utan någon ingående recension :) Absiden var tillräckligt stor och tältet rymligt och enkelt att sätta upp. Det ska tilläggas att jag före Sarekvandringen inte hade någon större erfarenhet av att vandra och bo i tält.
Tältet kändes mycket tryggt och de små "incidenter" jag hade med tältet har nog mer med handhavandefel än något "fel" på tältet, varför jag väljer att inte ta upp det här.

Jag är alltså väldigt nöjd med tältet.
 
Grattis till tältet, min bror har ett också ett Fjellheimen 3 camp som vi har många nätter i och jag håller med att det är ett kanontält.

Till de som läser denna tråd som söker motsvarande råd kan jag också tipsa om det tält jag själv köpte för årets vandring, Exped Venus 2UL. Detta är ett av de bästa tält jag använt. Det är ett självtagande tält med tre bågar där man endast behöver spänna ut absiderna, en på var långsida. Förrutom smidigheten med självstagande kan man öppna upp båda sidor, helt, och få fin utsikt och gott tvärdrag varma dagar. Man får var sin ut/ingång och tältet kändes rymligt och högt. Många bra detaljer och med hög kvalitet i material och konstruktion.

Det var snabbt rest och mitt väger in på 2,14kg, men då lämnar jag packsäcken hemma då jag har en bra ficka i min ryggsäck som ersätter denna. Högt rekommenderat.
 
Såg att du skrev att MSR Carbon Reflex 3 blev dyrt från moontrail.com, vilket det också är. Dock måste du notera att du får bonuspoäng som man faktiskt får bra saker för, så det blir mycket prisvärt om du även är på jakt efter tex liggunderlag. Beställde en torsdag från texas, hämtade det i Uppsala på tisdagen (5 dagar). Otroligt bra!

Trädgårdsprovat tältet mer nu, och det är fantastiskt rymligt och till känslan stabilt. Dubbla stora absider och dubbla ingångar är opti enligt mig. Nackdelen är som sagt att man sätter upp innertältet först, men då får man å andra sidan ett självstadgande tält som är mer allround om du tex. vill tälta i skärgården någon gång.

fick du betala tull för det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...