Tält förslag?!

Haha, känner igen mig själv för några år sedan, visste "inget". Köpte ett Hiilleberg Nallo 2 (vi var två som skulle iväg), dyrt som attan. Men efter att ha "överlevt" i storm (gick inte att stå upprätt och vinddånet var öronbedövande) känns det som ett ganska ok köp. Slår man ut kosten på antal nätter och jämför med vad det skulle kostat att bo i stuga är tältet intjänat sedan länge. Men för mig personligen är det viktigaste att jag känner att tältet är en trygg "hemvist" där jag vet att jag är skyddad från väder och vind. Summan av kardemumman, köp så att du känner dig trygg i ditt nya krypin.

Go tur,

Peter
 
Hejsan...


Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.

Tacksam för svar!

Det kan vara så att vår kära försvarsmakt valt att köpa in en en billigare kopia men det i dagligt tal fortfarande benäms Nammatj. Så är det med försvarsmaktens "patrulltält amf". De är en billig och sämre kopia av Keron 4 GT. Det finns också riktiga kerontält lite varstanns.
 
Haha ja ha de va så han menade :)

Jag ska inte laga mat i tältet, blir så mkt kondens inne i tältet då...

Vad jag syftar på är att det inte är så trevligt att laga sin mat utanför tältet när det stormar och regnar! då är det skönt att kunna sitta inne i sitt ombonande medan det stormmar och trummar mot tältduken! Om du tror att det alltid är fin väder på fjället, då ska du noga överväga om du ska ut på en tälttur i fjällvärden!

Inge!
 
Jaa jag har faktist vart på några turer i fjällen så jag vet att vädret kan vara skit, gick kunsledan i 14 mil den första dagen var hur fin som helst dom andra 10 regnade de hela tiden.
Men man får inte vara så känslig när man är ute i de vilda, "De finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder":)

BTW, Mjo de kan ju ha varit en kopia de där tältet, för i mitt tycke var de skit. Men de har man ju fått äta upp några ggr i de här inlägget =)
 
North Face har några fina modeller men jag skulle hellre välja ett lätt tunneltält av nordisk model (där inner- och yttertälten sitter ihop) för generellt bruk i svenska fjällvärlden. Ett 2 personers tält ska inte väga mer än max 2-3 kg tycker jag. Ta t ex en titt på Bergans kompaktlight 2 som väger 2,5kg och kostar 2600kr hos northstar.se. 3 personers varianten med stor absid ser också intressant ut, 3,1kg och 3596kr.

Alltid intressant när tältdiskussioner aktualiseras. Jag har funderat på tält sedan i somras. Vägt för och nackdelar mot varandra. Jag gick tom så långt att jag med tejp markerade storlekarna på absiderna på vardagsrumsgolvet (se bild i min blogg). för mig som hundägare var det viktigt med utrymme. Samtidigt var vikten av betydelse. Håller med både "Conson" och Nils Sandberg om det där med tält-pengar vs stugnätter. (Det är lite som att jämföra vad det kostar att äga en bil vs att åka taxi ibland). För mig handlar det om att faktiskt äga ett TÄLT.

Jag köpte ett Bergans kompaktlight 2 i slutet av sommaren. Prislappen avgjorde då. Jag reste det i regn och mörker och låg en natt i regn i det. Därefter sålde jag det. Har man en gång haft ett Hilleberg-tält jämför man alla andra tält mot detta. Jag har nu sparat pengar under hösten för att köpa mitt Hilleberg Nallo 2. Faktiskt är det precis på dagen, postavin ligger i bilen för att hämta ut paketet från getout.se i dag torsdag. Mycket bra service och trevligt folk på getout kan jag tillägga. 4875 kronor betalar jag med glädje, för att veta att jag får det bästa. Jag vet att varje tält provreses på Hilleberg innan leverans. Det gör att jag litar så mycket på mitt nya tält att jag tar ut det på tur utan att jag också ska behöva provresa det innan...
 
Använde under lumpen tiden Najmaij (kan va felstavning) tält och dom gillade jag inte, dålig kvalitet på sömmar och innertält enligt mitt tycke. Också lite halv bängligt att sätta upp de och få bra spänning på de.
Du har ingen bild på detta tält så kan vi ju ganska snabbt konstatera om det är HB eller inte!!!
Förmodar att du har mängder av kort där du sitter i full krigsmundering, AK5:an i högsta beredskap och ser allmänt stridsk*t ut ;)
 
BTW, Mjo de kan ju ha varit en kopia de där tältet, för i mitt tycke var de skit. Men de har man ju fått äta upp några ggr i de här inlägget =)

Jag tror inte att militären anväder sig av kopior. Kan det vara så att tältet blev lite väl misshandlat av flera årskullar av värnpliktiga. De är väl inte kända för att vara direkt rädda om kronans egendom.

Apropå Hilleban, så om du väl bestämmer dig för att köpa ett HB-tält, så är sannolikheten att du om ett år tipsar någon annan tältköpare om just HB. Och därmed har du sällat dig till denna skara av tältfantaster :)

Mvh /Joel
 
Ska försöka luska fram en bild när jag kommer hem från jobbet!
Men de är ju absolut möjligt att de har vart använt av flera årskullar, och nej ingen bryr sig särskild mkt om försvarets grejor...

(hade inte AK5, bara KSP90) :)
 
Jag tror inte att militären anväder sig av kopior. Kan det vara så att tältet blev lite väl misshandlat av flera årskullar av värnpliktiga. De är väl inte kända för att vara direkt rädda om kronans egendom.

Mvh /Joel

Patrulltällt amf ÄR en kopia av Keron 4 GT. FM köper in bästa möjliga till lägsta pris vilket ibland ger sämre produkter. Däremot är det som du säger att materielen slits hårt ibland av oförstånd och ibland av andra situationer som den civila vandraren inte utsätts för
 
Patrulltällt amf ÄR en kopia av Keron 4 GT. FM köper in bästa möjliga till lägsta pris vilket ibland ger sämre produkter. Däremot är det som du säger att materielen slits hårt ibland av oförstånd och ibland av andra situationer som den civila vandraren inte utsätts för

Ok, det kände jag inte till. Men utifrån trådstartarens första inlägg, så låter det som om de använde Nammatj, och med det namnet ligger det ju närmast till hands att det är ett HB och inte en kopia (för den torde heta något helt annat).

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.