Vågar jag vandra under Älgjakten?

Skjutprov för hagel : 6 duvor skickas i rakt ut från skjutplatsen och du får använda 2 skott på varje duva. Du är Godkänd om du träffar 4. Avståndsbedömningen är skild från skjutprovet och är noga beskrivet innan provet genomförs. Jag anser att provet inte visar på om skytten i skjutögonblicket är förmögen att hålla in skottet när det kan finnas tvivel om att man träffar rent. Inte konstigt att så mycket fågel får lida med hagel i kroppen. Detta prov ger bara en falsk självkänsla om skjutförmåga.

Skjutprov på älgfigur: Först ett skott på stillastående och sedan ett i en konstant rörelse, upprepas åt andra hållet. Jag har inget emot träffområdet, däremot att älgen rör sig i konstant fart och inte mot dig eller bort från dig. Man bedömer inte skyttens förmåga att avhålla sig från att skjuta (kan ju ha ändrats). Hur många gånger har man inte sett hur det smackar in skott när figuren är helt borta.

Visst måste man sätta gränsen för vad som skall vara godkänd förmåga någonstans men utbildningen ger inte speciellt mycket för att utbilda ansvarsfulla skyttar i skogen. Många tycks ha glömt att det är djur med känslor och känsel samt att ett skott man inte sköt behöver man inte ångra. Så min åsikt är väl att skjutprovet är väl av mindre betydelse för hur man beter sig i en jaktsituation. Utbildning i omdöme är väl vad som saknas och det fixar man inte på 3 dagar eller 3 år om man bara baserar allt på vad som står i Jägarskolan och de praktiska proven.
 
Det tar ett par dagar lite kontroller div skutprov m.m för att ta jägarexamen, det tar en helg för att få hantera en automatkarbin.

Men visst är det härligt med folk som gnäller anonymt men är tysta när de gör proven =)
 
Patric

Menar du att eftersom utbildningen revideras ibland, så är det inget problem med att den ofta är undermålig?

Sedan är det, tycker jag, viss skillnad på ett dykcert och en "examen" som i praktiken ger dig rätt att köpa kraftiga eldvapen. Och det är problematiskt att förbundet skall göra kontrollen av de som examinerar jägarna. Eftersom förbundet också är intresserat av att öka antalet jägare. På samma sätt som det är problematiskt när universiteten får betalt per examinerad student. Skillnaden är att det finns ett HSV som tittar till universiteten, om än inte så nogrannt som man kunde önska.
 
Jag måste få fråga:
Hur tycker Du att utbildningen borde ha gått till?
Vad jag förstår så fick Du hjälp av läraren med sådant Du tyckte var svårt. Sen fick Du öva på skjutbanan tills Du klarade även skjutprovet.
Det låter ungefär som en normal utbildning i vad som helst.
Att Du nu inte vill gå ut och skjuta på levande varelser beror väl isåfall på att Du aldrig har tänkt göra det. Det kanske beror på bristande motivation att Du känner det som om utbildningen kom i ett cornflakespaket, eller tycker Du att läraren skulle ha genomskådat din brist på motivation och avvisat dig från kursen?

Och du ska få svar.

1. Jag tycker INTE att det är en normal examination om läraren under pågående teoretiskt slutprov tittar på dina provsvar över axeln på dig, för att sedan påpeka att svaret på fråga 14 nog ska vara alternativ B och inte C, som du hade svarat. Men jag är kanske gammelmodig. Nog för att jag alltid varit plugghäst, men till och med jag hade svårt att hålla studiemotivationen uppe när svaren serverades på silverfat utan större krav på motprestation.

2. Under skjutprovet förekom även "gränspuckar" av typen "Jomen nog var det en träff på den där duvan. Jag tyckte allt att jag såg en flisa som flög"

Jag kan hålla med om att det tyder på bristande civilkurage att jag inte sade ifrån. Till mitt försvar kan jag bara skylla på grupptryck. I det läget kändes det viktigare för mig att få tillhöra den socialt ganska sammansvetsade och gemytliga grupp som jag blivit del av under året, än att vara besserwisser och paragrafryttare. Så här i efterhand är det ju beklagligt.
 
småvilt och högvilt.. det är korrekt.. detta är ytterst generella utbildningar vill man vidareutbilda sig för ett specialintresse så går man fler kurser precis som i dykning eller så.. i skåne har man mycket kurser i vildsvinsjakt, just hundintresset är stort bland jägare och det finns otal med utbildningar för hund och förare..


Dessa vidareutbildningar, har de någon anknytning till den legala rätten att få bära vapen i skogen?
 
Äsch, då får jag väl hålla med Patric: Se där, du Ulrica har också varit utsatt för en enskild, isolerad händelse, liksom lillspöket.

Vid närmare eftertanke är det mesta som sker enskilda händelser, även när de händer en masse.

Enskilda händelser och enskilda händelser. Nu tror jag ju i och för sig att de av oss som gick kursen själva är vuxna nog att ta ansvar för att vara bra jägare...
Jag hoppas att du förstod min ironi. Tills man samlar dem och systematiserar dem och räknar dem och mäter dem, så är ju allt "enskilda händelser", även när de tillsammans utgör en röta.
 
Skjutprov är väl ändå ganska uselt sätt att avgöra vem som skall få ha vapen om det nu är den aspekten som diskussionen spårat in på. Det kan väl ofta vara så att de mest skjutglada typerna faktiskt är bra på att skjuta eftersom de använder sitt vapen regelbundet även om det är till seriös jakt eller inte.

Borde väl vara mer lämpligt att införa psykologiska utvärderingar inför vapenlicens om det är själva människoaspekten man är orolig för.

Eftersom paralleller med dykning också varit uppe så ser jag exakt samma saker där. Själva utbildningen är ju mest grundläggande teori och teknik. Om personen som får den tar emot det eller inte är en helt annan femma. Finns ju inget bra sätt att kontrollera att inte den personen solodyker till 40 meters om han har egen utrustning eller ännu värre tar med sig kompisar på "provdyk" och därmed riskerar andras liv än sitt egna.

Det går för det mesta inte att bota idioti med utbildning eller träning.

// Niklas, som både skjuter och dyker ett par gånger om året
 
Eftersom paralleller med dykning också varit uppe så ser jag exakt samma saker där. Själva utbildningen är ju mest grundläggande teori och teknik. Om personen som får den tar emot det eller inte är en helt annan femma. Finns ju inget bra sätt att kontrollera att inte den personen solodyker till 40 meters om han har egen utrustning eller ännu värre tar med sig kompisar på "provdyk" och därmed riskerar andras liv än sitt egna.

Det går för det mesta inte att bota idioti med utbildning eller träning.
Den otäcka skillnaden är att vid dykning kan man riskera sitt eget liv och i värsta fall sina dykkamraters. Vid jakt är det oftast nån annan som åker dit...

Annars finns väl fler paralleller, jag vet inte hur mycket idiotiska dykhistorier (macho, dumdristighet, fylla) jag fått höra genom åren. Samtidigt som alla jag känner som dyker är synnerligen normala, omdömesgilla människor.
 
PAF, jag hoppas verkligen inte att du tror att den praktiska delen baseras på enbart dessa övningar, det finns betydligt fler övningar för att bli godkänd skytt för jägarexamen.. DOCK kan man inte skapa ett skjutprov som täcker för alla eventualliteter, tror man det så är man lite puckad i huvudet.

lillknarkarn, släpp pipan o kom med i matchen.. jag sa inte att utbildningen var undermålig utan jävligt bra och att den dessutom revideras och förbättras, ständig förbättring är ett känt kvalitetsbegrepp.. Jag vill veta mer exakt vad som är så undermåligt i den teoretiska delen av jägarexamen och jag hoppas att du lyckas bättre än PAF som inte kunde presentera något av relevans, han blandar ihop teoretiska övningar med praktiska och rimlighet i utbildning.

mezzner, nix.. när du har fullgjort jägarexamens två delar så har du rätt att jaga allt jaktbart vilt i sverige, många jaktlag kräver dock mer utbildning och dom flesta seriösa jägarna vidarutbildar sig kontinuerligt..

strykarn, vad är värre med att skjuta en jaktlagskamrat än att förolycka en parkamrat i dykning?

nu tycker jag att möjligheterna att tar bort vapenlicens skall förenklas, kontrollen med läkare och polis skall ökas på så att människor med psykiska besvär eller annan sjukdom som kan påverka omdömmet eller brottslighet på något sätt ska fråntas sin licens.. årliga test på säker vapenhantering, viss teori och skjutprov för samtliga licens bärare inkl, poliser och militärer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.