Look PX 18 overkill?

Jag behöver montera om bindningarna på ett par skidor för att passa mina pjäxor men jag misstänker att de är fel för mig.

Bindningarna är Look PX 18 justerbara från 10-18 DIN

Jag är en typisk sportlovsåkare, 190cm, 120kg, 340mm sullängd och ska enligt internet ha 6,5 DIN

Även om vikten gör att jag får skruva upp lite så saknar jag korsband i vänster knä och ska hålla nere inställningen.

Vad tror ni?
 
Jag har tittat på en annan Look bindning, Pivot 14, som skall vara bra för taskiga knän.
Ingen skidåkare som kan säga om det kan vara ett bra val?
Eller är även denna bindning i överkant?
 
Jag har px18, p18 och p14. För dina behov skulle jag definitivt välja någon av P modellerna och kanske helst p14 i ditt fall då din skalan är lägre och hälplattan löser ut i sidled som ska vara skonsammare mot knän. Jag upplever åtminstonde att det är lättare att vrida sig ur ett par P18 än ett par PX18. P18 och P14 är även lättare än PX18 som känns som en rejäl klump jämfört med P modellerna.
 
Tackar!
Då har jag tänkt rätt.

Nästa steg är att ta reda på hur många DIN man egentligen behöver.
När jag var liten var det ett nummer på skalan per tio kg vikt som gällde, men om jag skall ha 6,5 enligt standarden stämmer det ju knappast längre :)
 
Jo, jag vet hur man justerar både DIN och förspänning på familjens olika bindningar.

Det jag funderar över är mer hur DIN-talet förändras när man går över 95kg, uppenbarligen förväntas inte storvuxna åka skidor.
Jag har inte vägt under 100 pannor sedan jag muckade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ryden Var hittar man bromsar till FKS/Look Pivot? Skidor allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...